Memerhati,mempelajari dan menghayati...

PERINGATAN BUAT SEMUA

MAAF JIKA SESIAPA YANG MENDAPATI ADA KOMEN MENGGUNAKAN BLOG SAYA DAN BERUNSURKAN FITNAH SERTA ADU DOMBA ATAU CARUTAN DENGAN BERTUJUAN UNTUK MELAGA-LAGAKAN SAYA DENGAN BLOGGER LAIN.DEMI ALLAH DAN RASUL TERCINTA MEREKA ITU IALAH API FITNAH YANG SENGAJA MAHU MENCEMARKAN NAMA ORANG LAIN.

Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhannya. (Surah al-Baqarah, ayat 191)


Sabda Rasulullah SAW bermaksud: Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Firman Allah bermaksud: Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan. (Surah al-Hujurat, ayat 6)


Wednesday, October 28, 2009

Akibat Keceluparan Nik Aziz menghina keturunan Syed, inilah akibatnya..

Bismillah

Assalamualaikum


Kerana ikutkan nafsu amarah yang tinggi, Nik Aziz telah bersikap celupar mengeji keturunan Sayyid yang wujud di merata dunia.( bukan di malaysia saja malah di tanah arab, Europe, Indonesia, Singapore etc)

Dan kerana keceluparannya ini juga membuatkan pengikut-pengikut taksubnya berani memperlekehkan keturunan Ahlulbait dengan cacian dan makian sekarang ini! WAlhal di dalam Al-Quran Allah berfirman:

قل لا أسئلكم عليه أ جرا إلا المودة في القربي "Katakanlah Wahai Muhammad, aku tidak minta balasan apapun atas risalah yang aku sampaikan pada kalian kecuali kecintaan kalian terhadap keluargaku"as-Syuro ayat 23



Inikah Ulama yang diagungkan oleh mereka2 itu apabila marah habis satu keturunan orang lain di herdiknya. Apa kes mengaitkan pendapat individu terbabit dengan mempersoalkan keturunannya dan turut mendabik dada kononnya dia lah yang membantu Rasulullah?






Oh lupa. Nanti ada lah pengikut taksubnya yang datang memberitahu, " Mu kena pahe dialect Klate..'

Kenapa di dalam Malaysia ini, hanya Nik Aziz saja yang asyik timbulkan kontroversi melalu lidah Kelantannya??Takkan s ebagai rakyat malaysia tak reti reti nak beritahu media dengan menggunakan bahasa rasmi??? yang sebenarnya, Nik Aziz ini saya lihat suka memberi kenyataan mengikut nafsu dia dulu. Kata Imam Ali"

" Orang yang cerdik berfikir sebelum berkata, orang yang bodoh berkata dahulu baru berfikir"


Hakikatnya nampak sangat apabila orang memberi pendapat peribadi, diserangnya orang mengenai keturunan Syednya. Adakah orang tersebut ada menyerang kembali keturunan Niknya itu sebagai tindak balas? Perangai Nik Aziz ini jelas kita boleh melihat dalam fatwanya yang mengatakan Tuhan pun mencarut! Orang meminta pandangannya mengenai kata kata lucah di dalam buku SHIT. Tetapi Nik Aziz menjawab Tuhan pun mencarut!Samakah 'carutan' Tuhan seperti yang di klaimkan oleh Nik Aziz dengan "P*** M**" ???? Na3uthubillah Min Thalik!

Video di bawah ni satu lagi bukti menunjukkan Nik Aziz bercakap tak guna akal.Tahu nak bercakap saja sebelum berfikir.



Di dalam video di atas, Nik Aziz mengatakan bahawa nabi Muhammad masa dilahirkan sama juga seperti mad mad kampung lain. katanya Mad mad kampung kita dengan muhammad bin abdullah di tanah Arab sewaktu dilahirkan sama saja. Na3uthubillah Min Thalik..

Kenapa begitu berani sekali Nik Aziz memberi gambaran sedemikian rupa kepada Rasulullah!!! Sedangkan tanda-tanda kenabian telah pun ditunjukkan Allah pada diri Rasulullah sejak baginda berada di dalam kandungan ibu nya lagi! Apakah MAd Mad kampung sini mempunyai awan yang sentiasa melindungi mereka walaupun mereka merempit atau berfoya foya dengan perempuan???!!!!!! Kenyataan Nik Aziz boleh mengelirukan orang awam yang mempunyai pengetahuan cetek tentang gambaran kemulian Rasulullah sejak sebelum nabi Adam AS diciptakan lagi!!. Kenyataan Nik Aziz boleh membuatkan orang awam yang tidak berilmu melihat Rasulullah sama sahaja seperti mereka kecuali diangkat menjadi Nabi seperti mana gambaran memperentengkan kedudukan Rasulullah yang ada pada hati-hati Wahabi !!

39 comments:

PUTERI said...

Salam,

saya sangat setuju. Nik Aziz perlu ditegur.

Frodo Baggins said...

huehuehue ... atuk ni mmg dah wajib pencen daaa. beliau tak cool bila mnghadapi apa2 persoalan ~

Aku said...

salam puteri dan frodo,

itulah adat resam dunia. Jikalau kita mahukan ilmu Allah dengan ikhlas dan penuh sikap tawadhu' dan sentiasa menjaga hubungan baik antara Allah , Rasul, dan sesama makhluq, pasti Allah sentiasa akan memelihara kita daripada kekejian. Tapi kalau kita mempelajari ilmu dengan sikap ujub dan riak serta tidak bersikap rahmah sesama saudara, Allah pasti akan menjatuhkan kita. bezanya cepat atau lambat..itu sahaja..

qe-runk said...

hmm~

ulama' bkn malaikat..
silap skit..pst akn dihentam~
2 la adat resam negara ni..

tp xpe la...media totally dikuasai krajaan..
slh krajaan..xkn di war2 kn..
slh pembangkang..akn di war2 kn..

bia la Yang Kudus menghukum sp yg bersalah~

Pakhabib said...

salam, mohon izin link ke blog jejak habib. Kepada semua alawiyyin bangunlah dari lena mimpimu kalian diatas penghinaan yang keterlaluan ini?...wbt

Aku said...

salam,

q-runk

baguslah ko dah sedar ulama bukan malaikat..jadi sedar jugak apatah lagi org yg bukan ulama ataupun yg jahil? tapi bila mereka ini membuat kesilapan, korang bagai nak kiamat hentam mereka . bukan nak tunjuk sikap rahmah tarik dia orang kembali pada jalan ALlah! tapi siap hina mereka dan caci mereka! kalau nak tahu, Rasulullah amat risaukan ulama yg jahat.baginda tak cakap pun orang biasa yg jahat tapi ulama yg jahat kerana kata kata dan perbuatan mereka boleh memesongkan ummah baginda!

Pak habib,

salam perkenalan dan terima kasih kerana sudi menziarahi blog saya.saya izinkan..silakan..

benar, bangkitlah wahai kaum alawiyyin untuk mempertahankan risalah benar serta maruah datuk mereka rasulullah SAW. ameen..

darrQARAR said...

mungkin ulama ini di bawah pengaruh ubat seperti Zyropexa?

(akibat ubat,ramai yang mencapai umur nyanyuk adalah golongan bahasa lingua franca)

Sangtawal Sakranta said...

salam ziarah,

sangat setuju dengan saudara.

wassalam.

Anonymous said...

Akibat Keceluparan Nik Aziz menghina keturunan Syed, inilah akibatnya..?????

Nik Aziz takde ape2pun..bahagia cam biasa je..ko je yg macam cacing kepanasan aku tengok.

aku rasa ayat ni ("Orang yang cerdik berfikir sebelum berkata, orang yang bodoh berkata dahulu baru berfikir") sesuai untuk ko sebenarnya..insaf ler..jangan banyak mengarut..ummat islam yg sebenar takkan tolak 1 ayat pun daripada kalam2 Allah.

babai..:(

idung mancung said...

dia dh capai taraf "takabbur" - baginda nabi saw pun dia panggil "beliau" saja. betullah pd dia agaknya nabi tu sama mcm mat2 kg yg lain tu (kecuali lepas umur 40 th - katanya).

malang sungguh orang macam ini pun ada yg berani panggil dia ni "wali Allah!!"

Ahlul beit said...

Salam tuan rumah.. Nampaknya masih ada lagi yg tidak faham beda di antara syed,syarifah,sayyid,siti,sidi,sheikh dan habib dalam segi makna,perkataan dan nahu. Saya ikuti urutan peristiwa yg berlaku antara syed itu dan nik aziz mengikut tafsiran media. Media mmg sangat2 menggunakan kesempatan ini untuk menghentam nik aziz di kala rata2 rakyat tak semua tahu ttg cara utk mengenali ahlul bait. Apa yg rakyat tahu,syed dan syarifah 100% keturunan nabi s.a.w? Benarkah begini? Wujud atau tidak syed atau syarifah yg bukan saja jadi penentang pada islam bahkan mencabar salsilah s.a.w dgn menjadi pelakon yg memakai pakaian yg boleh di kategorikan terlalu menjolok mata. Belum lagi kita nilai berapa ramai lg yg tidak menutup aurat? Saudara sendiri mungkin sudah lupa yang saudara sendiri menghentam seorang syed di blog ini yg bernama syed akhbar ali? Saudara lupa atau buat2 lupa? Ahlul bait kah ini? Kenapa bila nik aziz keluar statement berbentuk teguran,saudara mula melatah? Saudara sebenarnya kurang cerdik,menjadikan media sebagai kitab rujukan dan kurang buat rujukan. Bila jumpa syed saja,itulah ahlul bait. Jumpa syed itu dan ini,sanjung tinggi melangit. Bila syed dan syarifah buat tak senonoh dsbnya, senyap pula. Bagaimanakah cara sebenar kita nak menilai ahlul bait yg sebenar?
Rakyat jadi keliru...

Ahlul beit said...

Saya masih tertunggu..di mana dia komen saya yg tidak disiarkan..

Aku said...

salam,

kepada orang yg menggunakan nickname ahlulbeit,

jgn nak mengarut. bukan saya tak tahu apa makna syed. sebab itu saya menulis artikel di atas. kenyataan nik aziz pun sudah sampai ke peringkat tinggi persatuan syed semalaysia.dan ada pihak yg sempat pergi bertanyakan hal tersebut kpd tok guru saudara yg sodara kasihi sangat tu. jawapan yg diberi memang tak memuaskan kebanyakan para sadah . sebabnya tahu apa?? sebabnya tak pasal pasal sebut keturunan orang apahal? nak tegur, tegur elok2 tak boleh ke? apehal mendabik dada skali kononnya dia yg dok tolong rasulullah?? apa ulama dari keturunan syed syed yg ada DI SELURUH DUNIA ni tak membantu apa apa untuk agama ISLAM yg dibawa oleh datuk mereka????? dia sorang jer yg berketurunan NIK DALAM KELANTAN dok tolong nabi??

first of all, saya nak tanya,, syed akhbar ali itu 'family name dia apa ha? sebab saya tak pernah tahu tentang nama keluarga syednya jika benar2 dia seorang syed.bukan apa, syed2 'jumaat' pun ada di malaysia ni. saudara tahu tak apa family name dia or at least nama bapa dan datuk dia skali??
kedua, saya menghentam tentang perangai dia. ada saya sebut tentang keturunan dia?ada saya mencaci keturunan dia??

memang tak dinafikan ada syed sharifah yang memang dari keturunan para saadah berkelakuan tak senonoh tapi adakah kamu nak menghina keturunan dia? ulama para sadah pun dah lama sedar pasal ni, sebab itu setiap tahun mereka datang untuk memberi tazkirah dan memperingati ahli keluarga mereka di sini supaya kembali pada jalan datuk mereka yg sebenar di dalam majlis keluarga para sadah...tapi dia orng tak datang dengan maki hamun paham?? kalau nak tegur pun sekurang-kurangnya ucaplah tentang perangai dia tu. bukan sebut segala bapak tok syed punca perpecahan paham???

apa MAKSUD NIK aziz APABILA MENYEBUT

" SEMUA PERPECAHAN YG BERLAKU DI ATAS DUNIA BERPUNCA DARI KAUM- SYED?? "

kenapa nak mengheret sekali keturunan syed semua?? media ape benda..ni video dari tv pas paham?

terima saja lah tok guru saudara tu selalu bercakap tanpa berfikir. ikut nafsu amarah dia saja.. sebab tu boleh tercelupar sampai mengguris hati2 para sadah yg lain paham??

saudara jgn nak mengarut yg saya tak tahu siapa bergelar syed atau dari keluaraga sadaah ye? bahkan para sadah di sini mempunyai persatuan yg berdaftar dan selalu menjemput para habaib dari yemen, indonesia atau makkah etc untuk berdakwah di sini..

Aku said...

kesimpulannya, jangan ingat diri kita tahu semua tentang 'orang lain'. nak tegur tegur cara elok.tapi saudara ni dok kata, tahu ka apa para sadah disini dok buat untuk bantu ahli keluarga mereka yg berketurunan syed di malaysia ni? ingat hati para sadah tak sakit ke melihat saudara seketurunan mereka berperangai tak senonoh etc? banyak jugak keturunan nik2 yg tak senonoh! tapi tak pula aku dengar syed syed ni keluar dan menghentam balik keturunan mereka..paham??

TOK GURU SAUDARA TU LIDAH DIA TAK RETI NAK JAGA. CAKAP IKUT SEDAP HATI DAN NAFSU.SEBAB ITU KATA2 DIA BANYAK MENIMBULKAN KONTROVERSI PAHAM?
BARU TAKAT SARJANA DAH PANDAI NAK MEMBERI FATWA ITU DAN INI IKUT NAFSU POLITIK DIA! .. WALHAL ULAMA DULU PUNYA TAKUT NAK KELUARKAN FATWA WALAUPUN MEREKA SUDAH MENHAFAL RATUSAN RIBU HADIS TERMASUK MENGHAFAL QURAN DAN BERGURU DENGAN RAMAI ULAMA BESAR YANG LAIN!

Ahlul beit said...

Wsalam. Kamu tu sebenar yg tak faham. Sy cabar saudara jelaskan secara terperinci rumpun syed dan syarifah tanpa fitnah ke atas jurai s.a.w. Jangan main serkap saja. Tak malu kah pegang nasab rosul s.a.w tapi jadi pelakon,buka aurat sana sini? Atau jadi pemimpin siyasah assobiyah yg terang2 tak mahu brhukum pd kitabullah? Kamu tahu atau tidak nasab s.a.w yg asli ini terpelihara bahkan bilangannya tidak ramai? Jadi mana datangnya ratusan ribu syed dan syarifah ini jika darah mereka walaupun tidak semua mesti berketurunan syed abu lahab? Biasalah tu tegur menegur. Nik aziz pun boleh di tegur bahkan teguran kamu,media yg menguasai penyiaran dan yg sewaktu dgnnya kadang2 melampaui batas pun,nik aziz boleh sabar lg. Jarang sekali orang tua ni menegur peribadi org lain. Dah syed al habshi kesayangan saudara tu tegur dia dulu, jd adil lah nik aziz tegur dia balik. Teguran yg menggegarkan malaysia tapi membolehkan rakyat muslim menilai semula dan brfikir tentang kedudukan sebenar syed dan syarifah di sisi Rosul s.a.w. dan siapakah ahlul beit. Untuk pengetahuan saudara,nik aziz hanya mengutuk syed dari jurai abu lahab kerana semua sudah maklum ttg sirah syed abu lahab ini. Kalau saudara syed aku313 lepas ni nak kutuk semula keturunan nik,buatlah. Apa yg pasti syed abu lahab di laknat sehingga kini bahkan namanya pun disebut didalam al-quran. Itulah niat nik aziz,bukan mengutuk 100% jurai s.a.w. Lepas ni,pakat-pakat semua cek keturunan masing2....takut dalam badan ada setitik darah syed abu lahab LaknatullahuAlaih. ... Ataupun ada sesiapa pembaca komen disini teringin nak sambung kesinambungan 'perjuangan asobiyyah yg dulu,kini dan selamanya' itu,terpulanglah. Secara perlembagaannya,kita ada 1 parti yg boleh menentang sinambungan syed abu lahab ini...anda pilihlah sendiri jalannya. Seorang ajam lebih baik di sisi Allah s.w.t atas iman dan taqwanya...fikir-fikirkanlah...Wallahu 'alam.

Aku said...

syed abu lahab? LOL! dari mana si abu lahab dapat title syed pulak ni? Syed ini hanya dianugerahkan kepada keturunan Hassan dan Hussein. Kot mana saudara dapat info abu lahab jadi syed ni .LOL..dah lali dah.. memang dari dulu orang ahwal ni suka pertikaikan keturunan Rasulullah. Imam jaafar sendiri pun dia org datang dan pertikaikan untaian jalur keturunan nasab beliau dengan rasulullah. apatah lagi keturunan yang berikutnya.. sesetengah orang orang ahwal ni memang mcm tu..suka sangat pertikaikan keturunan rasulullah.kononnya mereka lah yg lebih kenal keturunan rasulullah. ulama2 habaib yg selalu datang sini bersama jemaah sadah malaysia ni pun kurang kenal dengan keturunan mereka sendiri berbanding ahwal ahwal seperti kamu..bukan mcm tu encik?

Terpelihara? apa maksud saudara? maksum begitu? takkan nak jadi macam style Syiah Kot? memaksumkan Imam imam 12 bahkan lebih tinggi dari nabi dan rasul lain selain Muhammad SAW? Apa keturunan syed ni semua terhindar dari dosa ke? jangan cuba pertikaikan keturunan mereka kalau saudara sendiri tidak mempunyai bukti kukuh . kalau tiada sila diam kerana jikalau benar si syed atau sharifah itu dari Rasulullah,saudara seolah2 menghina dan menidakkan benih keturunan rasulullah faham? Pernah dengar nama abuya hamka? dia ni walaupun dikatakan mempunyai unsur2 wahabi, tetapi tetap menghormati keturunan Rasulullah hingga dikatakan pada suatu ketika bahawa si syed itu berakhlaq buruk dan penduduk mahukan beliau yg menggantikan si syed ini menjadi imam. tetapi kata beliau: tidak aku melangkah rumah tangga rasulullah. seburuk buruknya pun, si syed ini tetap keturunan Rasulullah dan beliau meminta orang ramai menghormati si syed ini dan sama sama menasihati syed itu dengan cara elok dan berhikmah!taggungjawab ummat untuk menjaga keluarga rasulullah dan membawa mereka yg tersasar kembali..tetapi bukan dengan mengeji keturunan mereka paham!!

seorang ajam yg menidakkan hak keturunan rasulullah esok ni akan berdepan dengan rasulullah.. kasihkan kepada kerabat baginda bukan beerti di mulut paham?

kalau yg nak suka buka dedah sana sini tu pun,itu pilihan dia.. takkan nak salahkan keturunan dia??!! kalau nak ikutkan teori saudara ni la kan.. kata org kalau menikah dengan benih yg x elok, sedikit sebanyak akan terikut jugak.. sebab itu kot dulu2 para sadah ni tegah sangat anak cucu mereka berkahwin dengan ahwal.. takut anak cucu mereka jadi merapu.. so boleh jadi la kot ikut teori saudara ni bila para sadah menikah dengan yg bukan dari jemaah sadah, maka wujud syed sharifah yg merapu dan lupa kpd islam hasil perkahwinan dengan ahwal yg tak tentu hala jugak, setuju tak sebab ni kalau ikut teori saudara lah..

Aku said...

saya memang nak tergelak apabila saudara seolah2 hendak memenagkan perjuangan pas al flip flop.. kiranya sheikh abdullah fahem yg memilih untuk menjadi UMNO itu ulama assobiyah ye tak? Nik Aziz sorang jer ulama yg terbaik dalam dunia kan? Pas al flip flop satu satunya parti yg benar2 mempejuangkan islam sampai sanggup menceraikan bini tak berdosa talak 3 untuk dijadikan cagaran untuk mengekalkan kerusi duniawi sementara ye tak?

Ahlul beit said...

Ha...ni lah rupa org bertitle syed ni. Dia hanya tahu makan,tidur,mimpi syed saja. Nahu arobi pass ke tidak ni? Nanti ana sedekah kitab nahu dan qomus arobi. Itulah bezanya antara syed dan sayyid. Sy mahu tanya kamu, dlm tatabahasa arab,mana yg betul? Syed atau sayyid? Syed itu maksudnya tuan,sayyid maksudnya apa? Pergi tanya syed alhabsi tu...

Baiah talak isteri? Haha. Nampak sangat awak ni kepanasan.. . Baiah talak isteri ni kira low class. Kamu nak high class punya baiah? Tahu dan pernah dengar mujahidin punya baiah? Nyawa jadi gadaian bro...nyawa jadi baiah semata-mata nak tegakkan daulah. Lepas ni kamu mesti kata pejuang memali tu bughah. Adoi...

Kesian ana tengok anta. Baru keturunan syed kena tegur sudah kalut. Rosul s.a.w sendiri pun kena tegur inikan syed...alahai..


Lupa saya,lepas ni mesti keluar hadis english version..lepas ni ntah apa pula. Masya Allah. Solawat....

Ahlul beit said...

Sheikh abdullah fahim zaman bila ya? Aduh.... Masih adakah jelmaan sifat sheikh abdullah fahiem pd diri semua pemimpin umno skang ni? Nik aziz ulama besar? Ulama dunia? Sapa yg kamu maksudkan ni? Memandai saja kata nik aziz ulama besar. Dia tu org biasa saja. Org kampung,ilmu cetek. Setahu saya orang seperti kamu lebih bijak dari dia. Bukankah kamu keturunan syed....

Ahlul beit said...

Bermakna keturunan syed ni memang tak pandai jaga keturunan. Tak tahu pilih benih. Tu sebab jadi lagu tu. Nabi s.a.w pesan dalam hadis supaya kawinlah kamu bercampur-campur. Ni tak..benih syed dan syarifah tak leh campur dgn org ajam. Tu yg jadi celaru. Contohilah rosul tuan syed...berkahwin dengan 10 ora perempuan dan antaranya berketurunan yahudi,barulah baka berkembang baik. Ni tidak...asyik dari perut yg sama saja. Wallahu alam.

Pemerhati saja said...

Ahlul beit,aku setuju dgn kau. Kalau seseorang syed atau syarifah itu mengharumkan nama malaysia,dialah ahlul bait ( keluarga nabi saw ) yg sah. Cuba kalau mcm syed ali akbar tu,( walaupun artikel dia salah bab azan ) semacam je tuan blog ni bidas. Secara tak langsung kata2 saudara ahlul bait itu betul dan memang wujud satu nasab syed dari abu lahab. Kalau tidak,mengapa pula ada syed yg bukan dari nasab nabi saw dan boleh menentang baginda? Ingat senang2 ke boley taruk pangkal syed? Dari situ kita dah boleh faham fikrah tuan blog ni. Maafkan saja kesalahan dia,ahlul beit. Dia kurang kasih sayang keluarga tu.Biarkan saja si tuan blog ni kepanasan..tak ke mana pun. Taik pun kalau dia cium boleh dia kata wangi. Aku kata kalaula....jgn mare..nanti kene jual. Keturunan syed kena banyak sabar. Yang penting baca ini -----> Solla alan nabi.....

Aku said...

aku nak tanya kalian semua.. syed ali akhbar tu apa menunjukkan dia syed dari keturunan alawiyyin?? apa nama family name dia?????? atau sekurang2 boleh dapatkan tak nama bapa dan datuk serta moyang dia??sebab banyak juga syed syed 'jumaat''..dan korang yg tak reti kenal keturunan org, berlagak mcm korang yg pandai.. walhal melalui ilmu nasab yg dipelajari, para habaib boleh kenal mana satu keturunan asli dan keturunan main taruk nama syed saja paham??

ahh malas nak bertekak dgn ahwal mcm kalian berdua ni menegnai hal keturunan sadah..bukan tahu apa pun..yg tahu nak serang keluarga org je....yg penting NIK aziz bukan ulama..hahahha.. banyak tok2 guru pondok yg tak suka kat dia.. perangai mcm wahabi..ramai tok2 guru cakap Nik Aziz tu ada unsur2 wahabi jadian jugak tu.. tapi pandai berselindung..

YANG PENTING SEKALI JGN NAK TEGAKKAN BENANG YG BASAH PAHAM? NAK TEGUR BOLEH, TAPI BERLAPIK LA . TAPI NIK AZIZ NI, SEBAB TEGURAN KASAR DAN PERASAN SERTA SYOK SENDIRI DIA MEMBUATKAN AHWAL2 MCM KALIAN SEMUA MENGHINA DAN MENCACI KETURUNAN SADAH SEMUA TANPA KENAL POKOK PANGKAL SEJARAH HABAIB DI MALAYSIA.. APA APA PUN..TERIMA KASIH LA SUDI ZIARAH BLOG AKU NI UNTUK PERTAHANKAN TOK GURU KALIAN YG CINTAKAN POLITIK DUNIAWI CIPTAAN YAHUDI LAKNATULLAH.. HAHAHHA

Aku said...

hurmm, sah memang bercakap mcm org perasan.. ko belajar tak kafaah dalam mazhab imam shafie? ke ko ni mazhab wahabi huh? jgn memandai nak menuduh org jaga keturunan hanya bersikap nafsu.. org ahwal mcm perangai kamu ni semua dengki sama keturunan rasulullah. tetapi imam shafie mempertahankan keturunan rasulullah dengan meletakkan hukum kafaah dlm perkahwinan..bercakap mcm org jahil je dia ni hahhhahahahahahha antara syed dan sayyid pun nak kecoh kecoh.. wei syed tu ejaan dlm bahasa rumi.. kalau dlm bahasa arabnya, letak syed ke atau sayyed ke, sama je ejaan dia dlm bahasa arab.. jgn nak datang nak berlagak dlm bahasa arab pulak..oh yes yes..memang saya setuju.. syed sharifah yg menikah dgn ajam dan ahwal tak tentu hala tu memang tak pandai pilih jodoh.. nak kasi kahwin dengan keluarga sendiri yg memang terjamin agama, nasab, harta dan rupa paras tak nak.. pergi pilih ahwal yg perangai mcm ko..maka sedikit sebanyak terjangkit perangai yg tak elok tu( bukan semua ahwal tak elok..tapi kalau nak kahwin rasulullah sendiri suggest 4 perkara..ko pun tahu kan? agama, nasab, harta dan kecantikan)..agama yg paling diutamakan , dan kemudian ko rasa kenapa Rasulullah sebut pilih nasab yg elok jugak eh? maksudnya tiada penegahan daripada rasulullah untuk menikah dgn keturunan yg baik baik..paham?? ko pergi kaji la dulu bagaimana keturunan sadah di yemen baik di makkah dulu menjaga keturunan mereka.. apabila ulama2 habaib datang ke sini bercampur kahwin dengan ahwal mcm kamu, habis keturunan mereka berjangkit perangai perasan dan lupa diri..bukan semua la..tapi yg berperangai mcm kamu.. ada juga ahwal yg baik dan tertib dan tahu menghormati orang.. org mcm ni aku hormat mereka lebih diri aku sendiri ....tp yg semacam kamu itu, memualkan.. sebab ada sindrom perasan islam mcm nik aziz kamu itu. PAS parti songsang.. parti yg membawa perpecahan..Parti yg gilakan duniawi dan bertopengkan agama.. sebab itu sampai kiamat pun aku takkan masuk PAS inshallah sebab perjuangan kami hanya sekadar memberi nasihat dan berusaha untuk satu padukan ummah dengan berada di luar kotak politik kotor ciptaan yahudi laknatullah..!paham?

ko la yg sebenarnya menyambung hasrat yahudi laknatullah untuk menghancurkan islam melalui jalan demokrasi ciptaan mereka..

sheikh abdullah fahiem tahu apa yg dia buat masa itu.. berpegang teguh pada fatwanya yg mengatakan bahawa haram mengangkat pemimpin kafir walaupun dia berada di dalam UMNO..alhamdelillah aku x pernah undi kafir..tapi PAs al flip flop, keluar fatwa ikut nafsu politik.. kakakkakaka lepas tu tuduh org lain sesat la kafir la.. sekarang bila dah berpeluk sakan dengan DAP, mana pergi fatwa tu semua ha?? perjuangan kamu semua peruangan taqlid membabi buta..nafsu politik yg tinggi.

Aku said...

pasal isu talak pas tu.. ada aku kata bai3a tak boleh la blah bla ?? tapi meletakkan akibat/penerimaan tanggung jawab yang dibuat, dalam kes ini, adalah amat dikeji dan boleh mengundang kemurkaan Allah.
Dalil yang menunjukkan kejinya perbuatan menta'lik / cerai kepada isteri dengan cara demikian adalah nash-nash dan hadits-hadits yang terang menunjukkan perkara yang halal/sah dan amat tidak disukai atau dibenci oleh Allah ialah perceraian. Dan banyak lagi dalil-dalil yang jelas menunjukkan kejinya perbuatan tersebut, iaitu bai'ah dengan tangjung jawab cerai isteri (yakni ta'lik) sedemikian. Rasul saw jelas amat memarahi orang yang mengambil mudah soal perceraian ini dengan mengatakan adakah orang yang melakukan demikian sedangkan baginda saw masih ada (hidup). Murka Rasul saw maknanya murka Allah Ta'ala.

kalau benda ni amat effetive dlm perjuangan Islam,, kenapa Rasulullah tidak sahaja buat benda ni???? banyak munafiqeen yg hidup di zaman rasulullah dan selinap masuk berada bersamasama Rasulullah dan umat islam lain..dan mereka terang2 akan mengkhianati rasulullah dan umat islam, tetapi ada mereka dipaksa atau dibunuh Rasulullah terus?? atau dipaksa semua umat islam melakkukan bai3a mcm korang lakukan??????

Aku said...

oleh karana ko ni suka sangat nak berlagak dengan nahu bahasa arab .. mari sini aku tunjuk ko kenapa wujud perkataan dan ejaan 'syed' dalam rumi.. berikut di ambil dari site baalawi yg mengumpulkan semua keturunan sadah baik di malaysia atau singapore, europe, america, arab etc.. ko tengok ni apa dia kata eh..

"Sadah is the Plural term of Sayyid (Master) also spelled as Syed.
Sayyid@Syed (سيد) is an honorific title that is given to the male descendants of the
Islamic Prophet Sayyidina Muhammad S.A.W. through his noble beloved grandsons;
Sayyidina Imam al-Hasan and Sayyidina Imam al-Husayn; sons of Fatimah al-Zahra'.
Abundance of peace and blessings of Allah the Most High be upon them."

nampak sangat sebab nak tunjuk berlagak, rumi ngan bahasa arab pun nak ciampur adukkan..LOL!

tak percaya lagi?
boleh pergi ke website ni okay?

http://baalawi.ning.com/

Ahlul beit said...

....hehe.. Nampak sgt kamu yg tk faham nahu. Tu la. Dah elok bahasa arab tu nak di melayukan tak reti pulak tu. Lojik ke huruf 'sin' 'ya' 'dal' ( sepatutnya di ganti dgn huruf 's' 'i' 'd' atau berbunyi 'sidi' )kamu nak rumikan dan tukarkan kepada konsonan s.y.e.d ? Dalam ejaan melayu,percampuran konsonan s+y kalau di ganti dgn huruf arab atau jawi ialah huruf 'shin'. Kamu pass tak bahasa melayu ni? Takpa,nanti saya sedekah satu lagi qomus diwan bila saya balik dari hadromout nanti. Dah 5 tahun sy studi sini,berguru dgn para habib,mumkin kamu boleh tahu bawah tajaan siapa sy belajar,itu tak menjadi soal .Tersenyum para habib bila saya 'talaqqi' di depan mereka tentang penulisan artikel dan komen kamu ni. Mereka mcm tak percaya keadaan jamaah sadah kamu ni dah jadi 2x5 mcm pas. Bukan nak perbetulkan keadaan. Aha..betullah tu..nak meng orang putihkan bunyi.. Duduk tanah melayu,gunalah bahasa melayu yg betul. Kamu ni syed geng 786 ke? Lain macam je saya tengok. Atau setiap kenyataan kamu dlm artikel ini mewakili jamaah sadah semalaysia.

Berkenaan taklik dan baiah yg pas buat untuk calon,jika kamu susah nak fahami maka jadi susah juga bg saya nak terangkan pd kamu sementelahan kamu juga tak bernikah lagi ( mengikut kata sahabat sy yg mengenali kamu ). Jadi adalah lebih baik tanya mereka yg lebih aula ttg hal ini. Jamaah sadah kamu pun bukan mewakili 100% nasab ahlul bait padahal bukan sedikit juga bilangan mereka yg bersama pas. Ada masa cuba cari dn jumpa sendiri pertubuhan ikhwan muslimun. Tanya mereka ttg baiah ahli mereka. Darjat baiah mereka lebih mulia kalau nak kamu bandingkan dgn baiah calon pas. Sy juga ada baiah sy tersendiri pada habib. Jadi,siapakah kamu jika nak di bandingkan mereka yg sanggup ber baiah,mempertaruhkan keluarga demi agama Allah dan rosul s.a.w? Kalau kamu nak bandingkan kadar dan tarif flip flop,maka lebih elok kamu letakkan flip flop ini pada mereka yg tiada hala tuju perjuangan dlm islam,lompat sana sini etc.

Hal peluk memeluk pun kamu boleh jadikan isu? Betapa teruk fikrah kamu. Apakah kamu tidak pernah melihat mahathir juga pernah memeluk fidel castro? Pak lah cucu ulama' pun boleh pegang dan peluk pinggang perempuan bukan muhrimnya? Atau pemuda umno buat perjumpaan dgn pemuda komunis china? Atau najib pertikai hukuman sebat ke atas kartika dan juga s.i.s yg terang2 anak para menteri jd penaung? Jangan buat2 tak tahu.. Nak bantai orang dlm blog pun kenalah adil. Baru org boleh hormat kamu dan keturunan kamu. Atau jgn sebut keturunan kamu jika nak berbicara bab agama. Rosul s.a.w tak suruh begitu. Sendirg nanti malu. Jgn semberono kata org lain tegak benang basah padahal benang sendiri yg terputus... Solawat...

Anonymous said...

Kalau kamu berdua nak puas hati,cuba cari dalam internet dalam laman apa ntah aku dah lupa tapi dalam bahsa arab la. Dalam tu ada gambar dan senarai ulama muktabar dari dulu sampai sekarang. Bila korang dah baca dan tengok nanti,mintak lapangkan fikiran dan terima dgn hati terbuka. Kalau tk silap aku laman tu adalah laman organisasi islam terbesar di dunia. Di senaraikan juga jasa ulama2 tersebut dalam dunia islam.

Perhati saja said...

Cakap macam kau sorang je yg betul. Tapi dalam chatbox boleh menyamar pakai nama org lain puji blog sendiri. Wakaka. Komen kat sini pun main pilih. Kalau kau berani,kau keluar kan komen aku ni. Aku nak tengok. Memalukan keturunan nabi je ko nih!

Aku said...

Astaghfirullah el3athem..la 7awla wala quwwata ella billah el3ali el3athem… pasal ejaan rumi syed pun ko nak jadikan isu?sebelum ko nak berlagak di sini, adalah lebih baik ko pergi ke website website baalawi dan cuba betulkan ejaan syed dia org di situ boleh? ada juga student berketurunan syed syed yg belajar di hadr elmawt yg melepak dlm website situ.. mereka juga yg organizekan website tu..so bolehlah ko berdiskusi ,berlagak dan berdebat dgn dia org kat situ tentang ejaan syed yg menjadi isu besar dalam hidup ko..LOL…aku tak ada masa nak bincang dgn ko hal ni..ada banyak kerja aku yg lebih afdhal aku fokuskan..sahabat aku dari arab yg berketurunan syed pun dok gelakkan kat ko ni sebab from nothing you are making such foolish thing to become as a big issue LOL!
Alah, ahwal mcm korang ni pun apa kurangnya.. memang suka berlagak.. pergi belajar di hadr elmawt pulang ke sini busukkan nama habaib di sana.. nak ajar ilmu sikit2 minta duit kat orang.. nak ajar kitab al haddad pun minta duit kat org sampai beribu beribu.. kesian kawan aku yg nak belajar dan ambil ijaza kitab haddad dgn ahwal mcm korang..yg tau kutip duit jer atas nama keturunan syed dan habaib..bukan semua la tp yg suka berlagak mcm korang ni la..

Peduli apa aku dgn syed syed yg nak sokong PAS ke UMNO ke.. bagi aku tegur di luar kotak politik demokrasi ciptaan yahudi laknatullah.. yg aku mahu tengok ialah perpaduan org islam tertegak ..mesti ko Tanya kenapa aku suka attack pas bukan? Sebabnya pas tu guna nama Islam quran dan sunnah.. tapi buat perangai mcm iblis..berapa banyak kali aku buat istekhara minta petunjuk Allah pasal parti pas kesayangan ko ni.. tapi semua yg aku dapat petunjuk buruk mengenai parti ko ni.. memang hampeh le..jangan ingat aku serang tanpa minta hidayah dari Allah dulu.. inshallah segala urusan yg aku lakukan selalunya aku akan buat estekhara dulu.. kalau ko nak pertikaikan..lantak ko la..yg penting estekhara yg dibuat jawapanya terang untuk aku paham??

Bagi aku, perjuangan berlandaskan quran dan sunnah tidak sesekali akan membabitkan perkara yg amat dibencikan Allah.. Iblis melompat kegirangan apabila pasangan suami isteri bercerai.. membunuh dan berzina pun tak dapat menggembirakan iblis tetapi apabila mengetahui ada berlaku penceraian, itulah hadiah paling disukainya .. Lagi lama lagi meluat aku kat perangai org mcm ko ngan pas ni.. berjuang dgn membusukkan nama Islam ! Bai3a Perjuangan kesetiaan pas melakukan perkara yg paling disukai IBLIS dan paling dbenci oleh Allah? Maafkan aku.. aku langsung tak percaya perjuangan yg sebegini.. Bukan sekali perjuangan tulen Islam ..Bukan sesekali perjuangan Imam Imam ahlulbait yg bertungkus lumus berdepan dengan pemerintahan korup di zaman mereka.. Ada ko tengok Imam Jafar membuat bai3a dgn pengikut beliau pada zaman itu dgn menggunakan sesuatu yg Allah benci????? Kalau perjuangan kalian benar, tak cukupkah bersandarkan kepercayaan bahawa Allah pasti bersama2 orang yg benar dan membalas perkara buruk kpd pengkhianat? Di mana kepercayaan kalian kepada Allah ?

Pasal dakap mendakap tu, ko perasan tak dulu apa fatwa parti kesayangan ko bila UMNO berdakapan dgn orang kafir? Aku pertikaikan sikap talam dua muka dan lidah bercabang Pas yg beraksi seperti seekor sesumpah paham? Bukan isu berdakapan itu.. Cuba paham la sikit apa yg org nak terangkan..sesiapa pun kalau buat maksiat ingat aku sokong ke perbuatan individu tersebut?dakap mendakap aku di sini iala satu metafora… alamak susah nye nak fahamkan org yg perasan islamik mcm ko ni.. al maklumlah hari hari dok fikirkan perkataan rumi syed untk dijadikan isu..LOL..

Aku said...

Kalau ko ada masa. Pergi menjelajah ke seluruh pelusuk dunia perbetulkan masalah ejaan rumi syed dia org supaya betul mcm ikut kepandain ko yg mempunyai IQ memang tahap tinggi..

Contohnya : Azerbaijan - Seyid, Turkish- seyyit , Bosnian – Sejjid , Spanish Cid,
Tapi hakikatnya dlm bahasa Arab semua ejaan wilayah mereka ni balik kpd SIN-ya2-DAL...

Ko ni dah rupa wahabi pulak.. isu remeh di jadikan isu besar ..mcm wahabi jadikan isu tawassul untuk mensyirikkan orang..

Aku said...

kepada pemerhati... fitnah yg ko dah tabur kat aku..aku tak pernah komen puji blog aku menyamar semua..ta dak masa aku nak buat mcm tu.. wallahi dan Alah serta rasul menjadi saksi aku bahawa aku tak pernah buat seperti mana yg ko tuduh tu.. tak pa aku simpan fitnah ko sampai akhirat..dah memang ajaran tok guru korang mcm ni..memfitnah dijadikan makanan lazat korang setiap hari..tu dan aku dah tunaikan hasrat ko publish komen ko..

Aku said...

lagi satu, tuduhan ko pasal perkahwinan para sadah tu,, tolong check balik ngan habaib yg ko dok belajar kat hadr elmawt ok? ko tengok sikit salaf mana yg memang pertahankan perkahwinan sesama sadah ...so ko boleh ajar dia org debat tunjuk kepandaian ko yg dia org ni tak ikut mcm nabi sebab kahwein dari perut yg sama.. aku cabar ko untuk cabar habaib baalwi yg mempertahankan perkahwinan sesama sadah, boleh tak?

Perhati saja said...

Aku juga sanggup bersumpah dgn nama Allah bahawa aku nampak pembohongan ko berdasarkan ip address yang sama di dalam chatbox kau dlm blog kau ni. Tak usah nak tipu la. Kalau kau nak tunggu akhirat,fine with me. Meh kita janji jumpa di padang masyar nanti. Tapi sebelum tu aku berdoa agar Allah tunjuk kat dunia ni pembohongan kau.. Memang betul cakap ahlul tu. Kau ni memang geng syed 786. Suka porak peranda keturunan org. Sama la kau dgn mahathir tu. Pada Ahlul,kau tak usah jawap,ko pi studi meh aku jawap dan layan manusia angkuh ni untuk kau.Wei syed aku313 786! Semua pembuat fatwa songsang bab peluk org kapiaq,bab kapir mengkapir dan lain2 dah kembali semula pd korang balik. Pencipta fatwa ni semua,mana dia orang skang? Habaq mai? Bukan diaorang dah senang lenang dalam umno kan? Hilang akai ka ang? Bab ejaan tu betullah apa si ahlul bagitau. Bila dah di malaysia ni ejaan yg betul ialah sayyid. Peduli apa aku dekat bosnia bunyi lain,dekat cina bunyi lain. Kat sini malaysia,buatlah cara ejaan rasmi. Bukan lain macam ka bunyi dia bila pakai syed berbanding sayyid. Macam nama umno jugak. Dia nak jadikan nama pertubuhan dia seropa dan ikut selera owang putih,lalu tuanku bg nama UMNO. Pasai apa tak taruk AMNO atau PKMB? Aku bagi contoh lg bagi otak ang pening. Frasa PAS. ‘fa’ ‘alif’ ‘sin’.Kira betui la burhanudin helmi taruk lagu tu. Ikut huruf arab di stiap pangkal ayat untuk jadikan frasa PAS. Pasai apa hang tak berani pakai sayyid? Nabi dah bg elok nama keturunan, hang dok pelekeh pulak. Ada pula syed2 jumaat. Wakaka. Hang dah pekena nasi kandaq lom? Meh aku blanja hang. Aku tunggu hang depan pondok penanti. Meh la.
Lagi satu,kalau hang nak kutuk yahudi pun,sebutlah terperinci sikit. Yahudi bani mana? Hang dok tibai laknat semacam macam sedaq tak sedaq keturunan nabi sebelum nabi muhammad saw pun ada dari yahudi.
Macamla keluarga hang tak dak nikah ngan org lain. Hang ni mcm crita p.ramlee la. Crita antara dua darjat. Tulih tak guna otak hang ni. Mangkaq macam ang ni la yg buat islam huru hara. Stakat si ahlul tu bolehlah hang taboh. Dia belajaq lg,tunggu la dia balik nanti. Aku bagi podium biar ang bedua dok hujjah ataih pentas depan hadirin depan masjid badawi nanti. Kita tengok sapa terkencing dlm kain. Kalau berani,kasi kluar la komen aku ni. Biaq orang dok baca dan jadi saksi kat akhirat nanti...

Aku said...

aku tetap mempertahankan bahawa aku tak buat benda yg hang fitnah kat aku..dengan nama Allah Dan rasul aku bahawasanya aku memang tak pernah menyamar untuk puji blog aku sendiri..Wallahi wabillahi watallahi aku bersumpah yg aku memang tak buat mcm yg ko tuduh tu.. kalau aku benar biar fitnah itu makan diri ko.. tapi aku bersumpah sekali lagi dengan nama Allah apa yg ko beritahu hanya fitnah semata2 terhadap aku!apa apa pun alhamdelillah 3ala kol 7al sebab tuduhan dan fitnah ko terhadap aku tu..

You people sucha big nonsense..aku tak pernah jumpa org selawak mcm ko dalam berhujah hanya pasal ejaan syed kakakakaa.. sepanjang aku bergaul dengan semua keturunan syed di seluruh dunia, tiada satu pun yg cakap merapu mcm korang ni.. what a JOKE.. LOL! You people memang funny ler.. ini ke mentaliti puak PAS? syok sendiri macam Syurga itu sudah milik korang? Walhal Allah berfirman; jangan ingat senang nak masuk syurga Allah paham?

Kakakaa,, kenapa ko terasa sangat aku cakap pasal yahudi? Aku cakap pasal yahudi laknatullah musuh Allah..yg setiap masa menunggu untuk memusnahkan islam paham!! bahkan aku sendiri ada kawan yahudi islam yg semamangnya lebih menyayangi islam dari puak2 pas yg hanya menghancurkan islam atas nama Islam!

KAKAKA aku tak dak masa nak pergi berhujah dengan orang2 mcm korang ni.. buang masa aku saja..balik ke tak balik ke, lantak dia la.. ingat aku ni gila ke apa sikit sikit nak berdebat pasal benda bodoh lagi biul..


bab keturunan aku, aku hanya biarkan statement ko dijudge oleh Allah dan Rasul nanti di akhirat Inshallah. Aku tak pernah menghina keturunan ko tau! tapi hak aku menuntut nanti sebab ko menghina keturunan aku paham?! dan ko memfitnah keturunan aku dengan benda yg tak betul. Kenapa ko nak dengki pasal perkahwinan? Sememangnya kalau ko berada di dalam mazhab shafie, ko akan tahu apa makna KAFAAH! jangan cakap tanpa usul periksa.. lantak la kalau org nak pilih kahwen sesama keturunan ..bukan haram dalam islam pun! bahkan di suggest oleh Rasulullah..kenapa ko nak dengki... kalaupun ada relative aku yg kahwen dengan orang ahwal, itu pilihan mereka .. walaupun sebenarnya mereka melanggar pertahanan salaf baalawi untuk keturunan para sadah.. yg penting kalau ahwal tu sejujur dan sebaik baik manusia, tak salah.. tapi kalau perangai mcm ko ni, maap la.. aku memang akan bangkang habis habisan kalau ada family sadah nak yg nikah dgn ahwal mcm ko.. para sadah mempunyai nas quran dan sunnah yg sahih bagi mempertahankan kafaah anak perempuan kami dari dinikahkan dgn ahwal mcm perangai ko ni paham!aku bukan suka sangat nak cakap pasal bab perkahwinan sadah ni.. selalunya hanya dibincangkan sesama keluarga sadah je.. sebabnya kebanyakan ahwal yg tak faham dan tak pernah tahu pasal hukum kafaah dalam Islam ni, akan suka memfitnahkan para sadah lagi..tp oleh kerana ko suka sangat nak hina bab perkahwinan, so aku bukak sikit la. kalau ko nak suka cakap pasal isu dua darjat, ini memang fitnah la..tambah tambah ko seolah2 fitnah imam shafie sebab beliau yg mempertahankan isu kafaah bernikah dgn org ahwal ni..


titik.aku malas nak berkomunikasi dgn org mcm ko ni.. langsung tak beradab dan berakhlaq.. serbu tembok fitnah org slepas tu fitnah ketuurnan org pulak..sebiji mcm tok guru ko punya perangai..dah lepas ni aku tak layan dah komen ko.. komen from a joker yg tak diundang.. buang masa..

Have a nice day always inshallah!

salam 3alaikom !

Aku said...

pasal ejaan syed tu kan.. ko rasa sejak bila ejaan ni wujud eh? dulu mana sy jadi sh.dulu ejaan sharifah..tetapi sekarang ni ditukar jadi syarifah..ejaan syed ni wujud sejak sebelum merdeka lagi tahu tak?masa zaman penjajahan british lagi! mcm dulu mana ada kucing tapi kuching.. bila skrang ni style ejaan melayu telah ditukar, ko cuba insertkan sy jadi sha pulak.. kalau nak sangat jadikan isu, sila lah usulkan kepada pihak yg berwajib suruh semua keturunan syed ni tukar ejaan dia orang dan angkat sumpah..bolehlah ko jadi hero S-Y nanti yer?

kesimpulannya siapa pun tak keliru tetapi itulah ejaan syed dalam rumi sejak sebelum zaman penjajah..sekarang ni jer dah tukar guna s'y untuk di pronouncekan jadi SHA.. Contohnya kalau dlm ejaan melayu baru, insyaallah,, tetapi ejaan melayu lama inshaAllah..paham??

kpd orang yg guna nick Ahlulbeit.. ko mulakan rasa syak atas keturunan aku kononnya syed 786, dan kerana statement ko ni saudara ko ikut sama mengutuk dan memfitnah keturunan aku sebagai 786..ini ke yg ko belajar kat hadr elmawt? syak wasangka terhadap keturunan orang seolah2 ko ada bukti kukuh?? terima kasih atas 'hadiah' fitnah ini ke atas nasab keturunan aku....dan jangan nak cuba laga-lagakan jemaah sadah dengan mengatakan artikel aku mewakili mereka..blog ini blog aku jadi suka hati aku nak lontarkan pandangan dan penulisan aku sepertimana saudara ko di blognya..apa yg aku buat atas tanggungan diri aku dan tidak mewakili mana mana jemaah sadah lain..walaupun ada segolongan jemaah sadah dalam pas. mereka tetap sodara aku dan aku takkan menjadikan isu politik untuk berlaga dgn mereka paham!

Aku said...

ahlulbit: "Nabi s.a.w pesan dalam hadis supaya kawinlah kamu bercampur-campur. Ni tak..benih syed dan syarifah tak leh campur dgn org ajam. Tu yg jadi celaru. Contohilah rosul tuan syed...berkahwin dengan 10 ora perempuan dan antaranya berketurunan yahudi,barulah baka berkembang baik. Ni tidak...asyik dari perut yg sama saja. Wallahu alam."

Komen saya : apabila seorang raja berkahwin hanya dengan darah raja; korang boleh terima.. tetapi bila bab perkahwinan sesama sadah kenapa ko orang susah nak terima, Fikirkanlah...

Rasulullah S.A.W. ada berkata di dalam sebuah Hadith Sahih: ""Mengapa masih ada orang-orang yang mengganggu diriku melalui nasabku dan kaum kerabatku? Sungguh, barangsiapa mengganggu nasabku dan kaum kerabatku bererti ia menggangguku, dan barangsiapa yang menggangguku bererti ia mengganggu Allah Ta'ala."

bab kafaah perkahwinan sadah ni bukan aku cakap ikut adat tradisi atau nafsu aku..tapi berlandaskan atas ahkam2 didalam Mazhab Syafie dan Adab2 didalam Tariqah Ba'alawi yg telah dicontohi oleh salaf Ba'alawi..

Aku said...

ni hang bagitau sat kat aku pemimpin pas mana yg buat fatwa ni dah masuk UMNO???

“Haram orang Islam memangkah calon yang kafir. Ini kerana Allah mengharamkan melantik orang kafir menjadi pemimpin”


bagi aku, LEBH BAIK ORG ISLAM vote ikut individu tersebut untuk selamat dunia akhirat.. kalau PAS letak calon dia muslim vs BN yg calonnya kafir..walaupun tak suka PAs tapi vote untuk PAS sebab dia org Islam..

tapi kalau letak dua dua kafir, tengok yg mana less anti islam..


tapi kalau PAS letak sama UMNO, biaq penyokong masing2 YG TENTUKAN..sebab bagi aku, pas dan umno sama sama islam.. AKU HANYA NAK TENGOK ORANG ISLAM BAIK DARI UMNO ATAU PAS BERSATU PADU PAHAM?!

kalaulah semua org islam buat mcm ni, haihh alamat memang majoriti besar kerusi parlimen dan dun semua milik orang melayu islam..

pondok usang said...

Keturunan nabi apa macam ni? Dakwah bil hikmah langsung tiada... - maaf kalau terasa tp inilah ayat yg akan di hantar oleh pembaca lain dlm komen yg seterusnya di ruang ini.Kalau benar tuan blog keturunan nabi,nabi ajar ahli keluarganya supaya bersabar dalam menghadapi mehnah. Apa yg saya nmpak berlainan sungguh dgn saranan baginda. Dalam hal ni,kenalah sy berlaku adil dan apa yg sy nampak pd diri tuan tidak bercirikan sifat baginda. Maaf,maybe bahsa sy agak kasar lg tapi kalau beginilah cara tuan melayan tetamu dlm blog,andai kata blog ini di baca oleh surfer maka kemungkinan besar corak pemikiran pencari maklumat ttg ahli bait akan terus menghina. Sy bg contoh ttg penggunaan perkataan foolish yg tuan gunakan untuk jawab balik bloger ahlul beit tu nampak kasar sedangkan dia tidak langsung menyerang tuan dgn perkataan yg tidak elok. Tuan ceklah sendiri kebenaran kata sy ini. Kalaupun dia mengatakan tuan geng 786 @ mamak sekalipun,tuan tdk perlu marah krana dia hanya bertanya dan dia tidak sekalipun mengesahkan pertanyaannya itu krana tuan lebih memilih utk berdiam diri bila d tanya mengenai jenis bangsa tuan. Jd itu tidak menjadi fitnah kerana ia tetap menjadi 1 persoalan..samada tuan jawab atau diam saja. Lg satu, ayat syukur yg tuan tuliskan di atas tidak berapa betul. Tuan menulis ‘alhamdelillah 3ala kol 7al’ yg sepatutnya ditulis 'alhamdulillah 3ala kolli 7al' . Adalah lebih baik lg jika di tulis dlm arab untuk mengelakkan lg kekeliruan awam. Sy dh biasa melihat ayat2 hamdalah yg tuan tulis ini dan ianya biasa di tulis oleh orang arab yg menggantikan 3 untuk huruf ain dsb. Cuma jika seronok menulis jgnlah sampai tersilap atau kita nak menjadi lebih arab dr org arab sendiri..
Sekadar teguran dari cucu bekas mufti negeri,tp bukan dr.asri.

Aku said...

salam,

tu dia mai lagi sorang pengikut.. nak defend kawan la tu..

kalau benar kawan kamu itu datang hendak berhujah, dia tidak akan menimbulkan persoalan yg membuatkan org lain menghina keturunan saya pula paham? lantak la apa yg kamu nak pikirkan.. datang dia berlagak seolah berilmu dan mula mempersoalkan hal remeh sebagai hal besar..kononnya nak malukan penulis.. tapi Rasulullah SAW bersabda:Sombonglah kepada orang yang sombong. Ini karena sombong kepada orang yang sombong adalah sedekah.
kawan kamu itu bukan timbulkan persoalan tapi nak provoke keturunan saya paham? walhal dia pun cakap sendiri kononnya dpt tahu dari kawan dia saya ni keturunan bla bla.. lepas tu provoke keturunan saya pulak..mana keikhlasan dia berhujah? lepas tu menghina pulak perkahwinan sesama sadah kononnya dari perut yg sama la etc..nama je pelajar habaib, tapi 3ajib sungguh bila dia sendiri tak tahu apsal perkahwinan sadah sesama sadah digalakkan..
siapa yg datang dengan berhemah, saya akan layan dengan apa yg patut dia terima.. tetapi jika datang dia sebagai org yg sombong dan mahu lekehkan orang, saya akan layan sepertimana mana yg dia layak..saya pernah berdiskusi dengan orang serupa kamu sebelum ini tetapi dia berhujah dengan berhemah dan tidak mempersoalkan peribadi atau membangkitkan soal remeh untuk attack saya.. saya hormatkan dia dan layan dia dengan baik..

LOL. sekarang kamu pulak bangkitkan soalan penulisan saya menganai 3 7 dan sebagainya.. apa kamu ni? lantak la orang nak tulis apa pun. apa yg keliru? bahkan ramai yg sebelum ni tak tahu guna benda ni,tanya saya apa maksudnya dan kemudian dah pandai dan paham pun bila berinteraksi dgn orang arab menggunakan keyboard non arabic.. jgn nak mengada la.. orang yg memang ada darah arab tak salah jikalau nak kekalkan some of identiti keturunan mereka.sama ada dlm panggilan keluarga mereka, atau percakapan tertentu mereka, makanan tradisi keluarga mereka etc.. ni yg tak dak darah arab berlagak lebih dari arab sampai hina bangsa sendiri apa kes?sampai malu nak mengaku melayu apa kes?walhal melayu itu indah.. melayu itu baik bagi aku..tapi heran org yg melayu sesetangah ni malu pulak nak mengaku melayu.. lawak lawak..

korang ni tak dak benda lain ke nak bawa pasal hujah perkataan pulak? adusssss, sakit otak saya bila tengok org macam ni.. kol ngan kolli pun ko nak nak jadkan isu? apa dahhh.. kawan 3arab aku sendiri pun tulis kol 7al x kecoh kecoh,,, yg ko ni lebih dari org arab pehal?

dah la.. kalau rasa aku ni sombong atau kasar,, ko pergi je ke blog yg baik baik.. tapi jgn bias pulak. berlambak blog pr lain yg mencarut maki hamun semua ko kena tegur skali tau..jgn pulak guna fatwa Tuhan pun mencarut sudah la..hihihihi

bel7ekma?? apa selama ini PAS ko tu berjuang dgn bel7ekma ka? yg tahu mencaci dan mencarut org tak pulak ko risaukan dia org tu eh?

dah la.. kalau rasa tak nak lawat blog yg sombong ni, pergi je lah ke blog yg baik baik.. k? sebenarnya aku dah fed up dgn org org pas ni yg datang tunjuk baik bila org kutuk mereka tp mereka mencarut lebih dari org lain kot belakang..lepas tu tak puas hati, sentuh hal keturunan orang pulak..provoke keturunan orang semua hua hua hua.. mentaliti jenis apa ni pun aku tak paham.