Memerhati,mempelajari dan menghayati...

PERINGATAN BUAT SEMUA

MAAF JIKA SESIAPA YANG MENDAPATI ADA KOMEN MENGGUNAKAN BLOG SAYA DAN BERUNSURKAN FITNAH SERTA ADU DOMBA ATAU CARUTAN DENGAN BERTUJUAN UNTUK MELAGA-LAGAKAN SAYA DENGAN BLOGGER LAIN.DEMI ALLAH DAN RASUL TERCINTA MEREKA ITU IALAH API FITNAH YANG SENGAJA MAHU MENCEMARKAN NAMA ORANG LAIN.

Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhannya. (Surah al-Baqarah, ayat 191)


Sabda Rasulullah SAW bermaksud: Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Firman Allah bermaksud: Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan. (Surah al-Hujurat, ayat 6)


Wednesday, July 22, 2009

Nik Aziz Bermazhabkan Politik?

Bismillah

Assalamualaikum

Kadang-kadang saya tertanya tanya apakah Nik Aziz ini bermazhabkan politik? Bukan apa, tetapi kebanyakan pandangan agamanya berbaur politik bila dipersoalkan hal ehwal agama yang melibatkan orang politik mereka.Tak percaya? Mari cuba kita lihat apa kata Nik Aziz tentang perkara di bawah ini.,

1- Baru- baru ini kita dikejutkan oleh kematian Teoh. maka berbondong-bondonglah pemimpin Melayu Islam dari PR mengeluarkan rasa simpati yang amat sangat terhadap Teoh. Oh ditambah tragis lagi hingga ada pemimpin PR yang mahukan kerajaan Selangor tangung teman wanita Teoh dan anak luar nikahnya yang masih berusia dua bulan di dalam perut.Antara pemimpin Melayu Islam yangy ketara sekali meroyan sedih ialah Nizar dan Anwar hinggakan sanggup terlibat dalam ritual upacara kematian keagamaan agama Teoh.




Apa kata Nik Aziz akan hal ini?

Di KOTA BAHARU, Mursamdol Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, enggan mengulas tindakan Nizar itu. Ketika ditanya, Menteri Besar Kelantan itu sebaliknya mempersoalkan aspek politik mengenai Barisan Nasional (BN) mengambil alih kerajaan negeri Perak. Nik Abdul Aziz mempersoalkan kesahihan tindakan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambri Abdul Kadir, kerana ianya dianggap bertentangan dengan amalan demokrasi. "Usahkan fatwa Islam, fatwa demokrasi pun dia (Zambri) tak pakai... Itulah jawapan saya, saya dah jawablah tu", katanya kepada pemberita di pejabatnya di Kota Darul Naim. - Bernama

Apa ke halnya Nik Aziz tiba-tiba mengaitkan Dato seri zambri dengan soalan yang di tanya? kalau di dalam 'exam, sah Nik Aziz 'failed' dah. Jawapan yang diberi tak relevan langsung malah tidak mencerminkan dirinya sebagai ulama !! kalau benar dia ulama, seharusnya dia merujuk kitab Quran dan Sunnah akan perbuatan anak didiknya Nizar nih! Sekurang-kurangnya jawablah, "Inshallah saya akan cuba mencari jawapanya berpandukan al quran dan sunnah.." tapi nampak gayanya Nik Aziz lebih berpandukan pandangan fahaman politik mereka.. Inikah ulama orang-orang PAs 'dok' sanjung sangat tu?

Mari kita lihat pandangan sebenar yang berlandaskan Quran dan Sunnah.



http://www.brunet.bn/gov/mufti/irsyad/pelita/2001/ic64_2001.htm

ADAB KETIKA MENZIARAHI MAYAT ORANG KAFIR

Islam tidak melarang menghadiri pengkebumian mayat orang kafir bahkan memberikan etika dan cara ketika menghadiri mayat tersebut.

Etika dan cara menghadiri mayat orang kafir dicatatkan dalam beberapa riwayat yang ada kaitan mengenainya, di antaranya:

Maksudnya: “Muhammad bin Al-Hassan bin Harun berkata: “Abu Abdullah ditanya: “Dan adakah dia boleh menghadiri mayatnya? “Beliau menjawab: “Ya, boleh sebagaimana yang dilakukan oleh Al-Harith bin Abu Rubai‘ah di mana dia menghadiri mayat ibunya dan dia hanya berada di tepi dan tidak berada di dekat mayat kerana mayat itu dilaknat”.

Dalam sebuah riwayat yang lain:

Maksudnya: “Daripada Abdullah bin Ka‘ab bin Malik daripada bapanya: “Qais bin Syammas datang menemui Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam, katanya lagi: “Ibunya kebetulan mati sebagai seorang Kristian dan dia ingin menghadiri mayatnya”, maka Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda kepadanya: “Naiki kenderaanmu dan berjalanlah di hadapan mayatnya, kerana apabila engkau menunggang dan engkau berada di hadapannya maka engkau tidak dikira bersamanya”.

(Hadis riwayat Ad-Daruqutni: 2/75-76)

Berdasarkan riwayat di atas, keharusan menghadiri dan mengucapkan takziah di dalam majlis yang ada padanya mayat orang kafir hanyalah sekadar menunjukkan simpati saja dan tidak terlalu dekat dengan mayat, manakala ketika membawanya ke tempat pengkebumian pula, maka beradalah di hadapan mayat, bukan di arah belakang.

Simpati (takziah) yang ditunjukkan itu hanya sekadar mujamalah saja dan kehadiran itu pula tidak sekali-kali dikaitkan dengan agama dan akidah. Dengan lain perkataan kehadiran itu bukan kerana mengikut acara keagamaan mereka.

Dengan yang demikian bertakziah dengan menghadiri mayat orang kafir daripada kalangan keluarga atau teman rapat dalam batas-batas yang tidak termasuk dalam acara keagamaan mereka adalah diharuskan.




PS: Masa saudara Saiful Bukhari mengangkat sumpah, cepat sangat ulama PAS mengeluarkan fatwa. Tidak ada tunggu2 atau tapis tapis. Terus di cop mengamalkan ajaran Kristian kerana memegang Quran ketika mengangkat sumpah. Walhal di dalam kitab 4 mazhab ada menyatakan kebenaran memegang Al-Quran sambil bersumpah! Hati-hatilah dengan fatwa merapu dari puak Pas nih..

1 comments:

ajijasin said...

salam alaikum...

nikol ajis ni dah tertelan budu cap sumpah-sumpah!!!
itu la pasal lidah dan kepala hotak dia tak bolehhh nak sebut dan pikir benda lain!!!

mencarut!!! menyumpah seranah !!!
maki hamun !!! itu la yg dia pandai!!!
dia pun naik berahi dan naik seronok!!!
bila dia mencarut menyumpah seranah...
org yg dengar pulak bagi sorak dan bertepuk!!!
bergemuruh bunyinye!!!
dia pun jadi tak sedar diri!!!
bagus la cakap dia tu!!!
perasannnnnn!!!!!

apa punya tok guru!!!
macam tu ke perangai pe'el tutur kata tok guru!!!

ni tok guru pun macam budu cap sumpah-sumpah jugak!!!
tapi dia punya cap lain!!!
TOK GURU CAP AYAM!!!

yg bodoh bangang bingai tongong tolol lagi biul!!!
apa yg nikol ajis cakap semua baik...
semua betul... semua bagus...

langsung tak ada adab agama!!!
langsung tak ada sopan santun!!!

BAGI AKU NIKOL AJIS NI DAH MASUK KATEGORI ULAMA SUU' !!!

ya la!!!
dah dapat berkawan setan setan gondol yg pakai 2/3/4 bintang!!!
jeneral jeneral tu!!!
huuuuuiiiiiisssssssssss...
dapat kawan dengan jeneral2 setan tu!!!!