Memerhati,mempelajari dan menghayati...

PERINGATAN BUAT SEMUA

MAAF JIKA SESIAPA YANG MENDAPATI ADA KOMEN MENGGUNAKAN BLOG SAYA DAN BERUNSURKAN FITNAH SERTA ADU DOMBA ATAU CARUTAN DENGAN BERTUJUAN UNTUK MELAGA-LAGAKAN SAYA DENGAN BLOGGER LAIN.DEMI ALLAH DAN RASUL TERCINTA MEREKA ITU IALAH API FITNAH YANG SENGAJA MAHU MENCEMARKAN NAMA ORANG LAIN.

Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhannya. (Surah al-Baqarah, ayat 191)


Sabda Rasulullah SAW bermaksud: Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Firman Allah bermaksud: Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan. (Surah al-Hujurat, ayat 6)


Thursday, August 20, 2009

Nik Aziz Memang Tak Cakap Palestine Tapi "Palesti aka Plastik"

Bismillah

Assalamualaikum


Heboh memperkatakan bahawa Nik Aziz menyamakan Islam UMNO dengan Islam orang Palestine. Tetapi hakikatnya Nik Aziz bukanlah bermaksud Palestine. Sebenarnya dia nak kata Plastik.Tapi oleh kerana lidahnya yang dah pekat sangat dengan loghat Kelantan, maka Plastik jadi Palestik/ Palesti.... Ini yang saya dapat tangkap apabila mengulangi audio temuramah oleh para wartawan dengan Nik Aziz. Bagi saya, ini semua masalah salah faham. Bagi pihak media, jadikan iya sebagai pengajaran supaya jangan serbu tembok sebelum melaporkan berita tentang seseorang itu tanpa menganalisis betul-betul apa yang hendak ditulis. Tapi nak salahkan wartawan sepenuhnya pun tak boleh juga.. Ini kerana sepatutnya Nik Aziz sebagai warganegara malaysia haruslah pandai berbicara bahasa baku dengan apabila membuat kenyataan rasmi ataupun berbicara dengan seseorang yg tak faham dialek Kelantan. Macam bahasa arab lah.. bahasa dialeknya bermacam-macam..Tetapi apabila berkomunikasi dengan orang Arab yg bukan dari daerah sama, mereka menggunakan bahasa Fushah..supaya senang untuk memahami antara satu sama lain..Kita yang di Malaysia ini mempunyai Bahasa baku sebagai bahasa yang dapat difahami oleh semua lapisan masyarakat. jadi , kepada Nik Aziz lain kali apabila hendak bertemu bual bersama wartawan terutamanya yg bukan orang Kelantan, silalah cakap dalam bahasa baku..

Yang keduanya, memang terang di dalam audio itu Nik Aziz mengatakan Islam UMNO ialah Islam Plastik.Islam Palsu.Islam kacukan.Katanya lagi Islam ni tak boleh bawa ke akhirat.Tak boleh bawa ke syurga.Iya boleh bawa sekerat pintu kubur.


'Ajib sekali bagaimana Nik Aziz boleh tahu sekerat pintu kubur sahaja? Siap komen bahawa Islam UMNO iaitu Islam 'Pelesu" Palesti' "Kacukan" tak boleh di bawa ke syurga.Wahai Nik Aziz, setahu kami seseorang yang beragama Islam itu pasti akan ke syurga walaupun dosa-dosanya bertimbun kecuali dosa syirik yang tidak diampuni. bagaimana pula Islam UMNO hanya akan sampai sekerat pintu kubur sahaja?
Sedangkan terdapat kisah di mana ada seorang pembuat maksiat tatkala hendak dihumban ke neraka, tetapi hanya kerana bulu matanya yg pernah menjadi saksi akan hatinya yg ikhlas dengan Allah, dengan rahmat Allah maka orang itu dilemparkan ke dalam syurga.

Wahai Nik Aziz, syurga dan Neraka itu urusan Allah. Biar Allah sahaja yang menentukannya.tatkala berlaku peperangan antara sayyidina Ali dan Muawiyah, terdengar Sayyidina Ali ada di antara pengikutnya yang mengecam dan menghina serta mengutuk Muawiyah dan tenteranya. Sayyidina Ali menjadi tidak senang dengan perkara itu dan berkata kepada mereka bahawa:



" Aku tidak suka kalian mengutuk mereka, tetapi jika kalian menghuraikan kesalahan yang mereka lakukan itu lebih baik.daripada kalian mengutuk dan mengeji mereka, adalah lebih baik kalian meminta " Ya Allah selamatkanlah darah kami dan darah mereka, bukakan jalan penyelesaian di antara kami, dan bimbinglah mereka keluar dari jalan yang sesat supaya yang jahil dapat mengetahuinya, dan sesiapa yang ke arah pemberontakan dapat menjauhkan diri daripadanya( beralih arah tidak mahu berontak)"

Ini dia kata kata SAYYIDINA ALI KARAMALLAHU WAJHAH. Kata Imam haddad ;( ulama sunni yemen yang terkenal bermazhabkan Imam Shafie)

Ketahuilah, bahwa penghulu sebaik-baik manusia adalah Ayah kami (Muhammad ‎saw). dan juga Ali Al Murtadha (Ali bin Abi Thalib) sebagai kebanggaan kami"




Kalimat Sayyidina Ali ini menunjukkan betapa ummat penting untuk diselamatkan.Bukan sikap kepentingan diri sendiri wahai Nik Aziz! Walaupun menghadapai pemberontakan dari Muawiyah, namun jelas sayyidina Ali masih mendoakan kesejahteraan untuk kedua belah pihak dan tidak sekelumit pun mengharap mereka itu ke neraka!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

dan siapa pula kamu jika dibandingkan dengan Sayyidina Ali wahai Nik Aziz? Dia ialah antara 10 yang dijanjikan SYURGA.SYURGA Untuknya telah dijamin oleh Rasulullah namun tidak pernah mendoakan atau mengharapkan sesama ummat supaya ke neraka!!!!!!!!!!!!!!

Anaknya Imam Hussein, tatkala hendak dibunuh di karbala, menangis mengenangkan nasib orang-orang yang hedak membunuhnya dan keluarganya. Ditanya oleh adiknya sayeda Zeynab :

Ya hussein, Apakah yang aku melihat di wajah kamu? Adakah engkau takutkan maut?Sesungguhnya Engkau sedang menuju kepada abangmu hassan dan ayahmu Ali, dan ibumu fatimah Zahra dan datukmu Rasulullah SAW.
Lantas jawab Imam Hussein" pergilah engkau , sesungguhnya aku ini bukan orang yang takuti maut. Zeynab bertanya : jadi apakah yang aku lihat di kedua belah matamu ya Hussein.

Jawab Hussein: Sesungguhnya aku dapat melihat mereka itu akan neraka kerana membunuh kita dengan cara kebathilan!Tapi aku mahu mereka itu masuk ke dalam syurga!

Apakah maksudnya ini? Maksudnya Imam Hussein menginginkan mereka masuk ke syurga! Beliau tidak dapat menahan diri melihat orang-orang Islam itu masuk ke neraka kerana membunuhnya dan keluarganya! Soal siapa Hussein sedang berbicara ini? Bukan tetangganya mahupun keluarganya ataupun pengikutnya tetapi orang-orang yang hendak membunuhnya!!!!!!!

Inilah dia sikap seorang Muslim yang tulen yang benar benar mempunyai iman yang tinggi Wahai Nik Aziz.Inilah sikap seorang ahlulbait Rasulullah yang sentiasa mempunyai jiwa lembut terhadap ummah Muhammad .Tidak pernah mereka menghamburkan kata-kata untuk orang lain supaya ke neraka tetapi dengan tangisan dan belas kasihan mereka persembahkan kerana kasih sayang mereka yang cukup tinggi terhadap Ummat Islam Ummat Nabi Muhammad kekasih Allah dan makhluq paling Mulia di sisi Allah!!!!!!!

Dan bukan seperti kebanyakan Syiah yang menggambarkan bahawa ahlulbait itu bersikap pendendam dan pemarah! Syiah yang mengatakan bahawa mereka itu kononnya pengikut ahlulbait tetapi langkah dan setiap perbuatan tutur kata mereka tidak sama sekali dengan jiwa ahlulbait rasulullah yang sebenar!Namun begitu, pinta saya supaya Allah mengembalikan orang-orang Syiah ini ke jalan yang benar kerana mereka masih sebagai saudara shahadah dan Islam kita.Janganlah pula kita membenci mereka tetapi kita perlu berusaha untuk membawa mereka kembali ke jalan yang paling diredhoi Allah dan dekat dengan Rasulullah SAW. Ini kerana, ummat islam baik Sunni ataupun Syiah perlu bersatu melawan musuh yang sebenar iaitu musuh sejati Islam!




Sudah sudahlah Nik Aziz dan PAS menggunakan Islam di dalam politik duniawi hingga memecahbelahkan ummat.Kembalilah ke jalan yang hakiki iaitu Ummah di dahulukan . Bantulah sesama Islam untuk membawa kembali ummat ke jalan Allah dengan berhikmah! Bukan dengan cacian dan makian wahai Nik Aziz.Bukan dengan mengatakan bahawa TUHAN PUN MENCARUT. Bukan dengan mengatakan NABI PUN BERKRONI. Bukan..bukan..bukan wahai Nik Aziz.. Sempena Bulan Ramadhan yang mulia ini, marilah kita bermuhasabahkan diri tentang kesilapan masing-masing. Setiap manusia tidak pernah terlepas dari melakukan dosa kecuali para Rasul dan Nabi.


UPDATE:

Hari ini ada transkrip penuh dari utusan berkenaan kata2 nik aziz tempoh hari:

Isu masuk syurga: Transkrip kenyataan Nik Aziz
KUALA LUMPUR 20 Ogos – TV3 malam ini menyiarkan rakaman audio Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika sidang akhbar di Pulau Pinang pada 17 Ogos lalu.

Berikut ialah transkrip rakaman audio yang disiarkan oleh Buletin Utama:

‘‘Tiada sebab langsung orang Islam tolak Islam. Islam yang dibawa oleh UMNO ini Islam kacukan, Islam plastik. Macam duit palsu, ubat palsu, makanan palsu. Ini Islam palsu yang dibawa UMNO.

‘‘Islam ini tidak boleh bawa ke akhirat, tidak boleh bawa ke syurga, dia boleh bawa dekat pintu kubur. Bertengkar atas muka tak habis-habis dengan Melayu sendiri boleh bertengkar.’’


UTUSAN

3 comments:

PUTERI said...

Salam,

artikel yang menarik.

Selawat dan salam ke atas baginda RSAW, keluarga dan sahabatnya.

Anonymous said...

Artikel yg menarik?
Apa yg menarik?
Ni artikel mengutuk ulamak.

Ya Allah!! Berikanlah hidayahmu kepada Si Penulis ni.

Aku said...

salam anon,

nik aziz sorang jer ulama dalam dunia ni? ulama? dia hafal ratusan ribu hadis ke? dia dah buat berapa banyak kitab besar seperti imam al ghazali atau imam shafie? bagi aku nik aziz ni bukan ulama. ulama benar2 tak mahu dekat2 dengan politik kotor ni. tambah2 hasil ciptaan yahudi laknatullah.. sebab itu ramai lagi ulama yg afdhal kat luar tu langsung tak ingin nak terjebak dalam kancah politik yahudi laknat. namun mereka mengambil pendekatan mendidik jiwa anak anak islam dari luar kotak politik kotor dengan gerakan mereka tersendiri.