Memerhati,mempelajari dan menghayati...

PERINGATAN BUAT SEMUA

MAAF JIKA SESIAPA YANG MENDAPATI ADA KOMEN MENGGUNAKAN BLOG SAYA DAN BERUNSURKAN FITNAH SERTA ADU DOMBA ATAU CARUTAN DENGAN BERTUJUAN UNTUK MELAGA-LAGAKAN SAYA DENGAN BLOGGER LAIN.DEMI ALLAH DAN RASUL TERCINTA MEREKA ITU IALAH API FITNAH YANG SENGAJA MAHU MENCEMARKAN NAMA ORANG LAIN.

Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhannya. (Surah al-Baqarah, ayat 191)


Sabda Rasulullah SAW bermaksud: Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Firman Allah bermaksud: Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan. (Surah al-Hujurat, ayat 6)


Saturday, December 12, 2009

Ketuanan Melayu Dan Bahasa Melayu

Bismillah

Assalamualaikum



Saya sering terbaca komen-komen orang bukan Islam yang mengkritik UMNO, 'Ketuanan Melayu', Melayu juga pendatang , menolak malaysia sebagai negara Islam dan sebagainya. Kadang-kadang memang terasa hati ini berat dan pedih terutama sekali berkenaan kritikan yang mereka cuba utarakan untuk menunjukkan bahawa mereka faham Islam . Padahal 'Islam' yang mereka faham itu hanya sekadar 'cilok' daripada rakan sekutu atau menghafal tanpa mengetahui makna sebenar apa yang dikatakan.Konsep kesamarataan yang mereka cuba bawa dengan mempergunakan Islam 'sekerat-sekerat' cuba diterapi untuk menidakkan hak yang diiktiraf iaitu orang-orang Bumiputra atau di kenali sebagai 'Sons of Soil" di dalam perlembagaan Malaysia. Mulalah mereka memetik ayat-ayat suci Allah untuk kepentingan agenda mereka yang tersembunyi. Inilah senjata segolongan kafir yang suka menggunakan Islam untuk menjatuhkan orang Islam. Banyak kesan penggunaan taktik kotor ini boleh dipelajari di dalam sejarah-sejarah empayar Islam yang jatuh.Namun, sayang sekali apabila ummat Islam sendiri masih tidak mahu mengambil iktibar daripada sejarah yang selalu berulang seiring dengan perjalanan masa dan waktu di dunia ini.

Benar, di dalam Islam , seseorang pemimpin Muslim haruslah berlaku adil kepada semua rakyatnya termasuk yang bukan Islam.Tetapi orang-orang Islam haruslah beringat akan firman Allah yang lagi nyata dan benar sebenarnya:

"Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana ugama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil." (Surah Mumtahinah : 8) Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana ugama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim."(Surah Mumtahinah : 9)


Tidak salah kita berbuat baik dan berbaik sangka dengan orang-orang bukan Islam yang menghormati Islam dan hak kita sebagai Muslim di negara yang di ketuai seorang Muslim,bermajoritikan orang Islam dan menjadikan Islam sebagai agama rasmi negara. Tetapi salahnya apabila kita tidak berhati-hati dalam berkawan dengan orang-orang yang ada simptom-simptom bencikan Islam dan tidak mahu menghormati hak Islam di bumi Melayu ini. Malah sampai sanggup bercakaran sesama sendiri dan akhirnya yang menjadi mangsa ialah ummat Islam sendiri.


Ketuanan Melayu, PPSMI, Bahasa Melayu

Bercakap soal 'ketuanan melayu', sebenarnya istilah ini tidak wujud sebagaimana yang dipotretkan tetapi iyanya diwujudkan sendiri oleh pihak ultra kiasu yang tidak berpuas hati dengan hak-hak keistimewaan yang diberikan kepada orang-orang Melayu sebagai 'sons of soil' di dalam perlembagaan .Kita sekarang ini bercakap mengenai perlembagaan yang sudah termaktub sebelum bersekutunya Sabah dan Sarawak dengan Tanah Melayu lagi. Orang-orang Melayu terpaksa dan dipaksa untuk menerima kaum imigran yang dibawa oleh pihak British untuk menjadi buruh sebagai rakyat.Mereka tidak diberi pilihan langsung oleh pihak British . Disebabkan itu Kontrak sosial wujud. Oleh hal yang demikian, istilah "Ketuanan Melayu' bukanlah seperti yang digembar-gemburkan oleh sesetangah pihak yang berniat busuk untuk kucar-kacirkan negara ini tetapi "Ketuanan Melayu" adalah konsep- konsep yang sememangnya sudah dimaktubkan oleh undang-undang tertinggi negara.

Pihak-pihak yang menolak konsep "ketuanan Melayu" sebenarnya menolak Perlembagaan negara yang sedia ada dan sebenarnya MEREKALAH bersifat perkauman!

Kita boleh melihat bagaimana ketidaksetiaan mereka kepada perlembagaan ini dengan mempertikaikan penggunaan Bahasa Melayu di papan tanda . Kita boleh melihat bagaimana golongan ini melekehkan Bahasa Melayu dengan menulis dan berkomunikasi dengan Bahasa Inggeris.Iya, saya merupakan orang yang menyokong PPSMI, tetapi sokongan saya ialah kerana untuk membawa anak bangsa maju ke depan dengan cepat. Bukan sesekali untuk mengorbankan Bahasa melayu bahasa kebangsaan dan bahasa keramat di bumi Melayu ini. Ini kerana banyak manfaat yang boleh diperolehi melalui PPSMI berbanding kesan negatifnya. Malay PPSMI bukanlah untuk dinilai dalam jangka masa enam atau tujuh tahun tetapi untuk dinilai apabila kelak hasilnya menjadikan Bahasa Melayu pula suatu hari nanti sebagai pemangkin kepada dunia teknologi di persada DUNIA seperti yang dikecapi di negara Jepun dan sebagainya. Bagi saya, disamping melaksanakan PPSMI, kerajaan wajib dan sewajibnya memberi penekanan yang lebih untuk memartabatkan Bahasa Melayu . Contohnya:

1- Pemimpin-pemimpin negara baik Melayu dan Bukan Melayu seharusnya diwajibkan untuk berkomunikasi dalam Bahasa Melayu sahaja apabila berdepan dengan kenyataan yang harus di beri untuk rakyat Malaysia. Ini termasuk apabila berdialog dengan wartawan-wartawan tempatan baik untuk pihak akhbar mahupun media elektronik.

2-Semua papan tanda premis perniagaan yang halal di sisi undang-undang seharusnya di tulis di dalam Bahasa Melayu sahaja.Jika tidak, denda dan tindakan harus diambil.

3-Kefasihan berbahasa Melayu tanpa 'tergeliat lidah' dijadikan pengukur untuk diterima bekerja di agensi kerajaan.

Dan banyak lagi yang kita boleh buat demi memartabatkan Bahasa Melayu dengan efektif. Saya sungguh tidak bersetuju apabila sebahagian golongan Cina dan India yang meminta untuk bahasa mereka 'diiktiraf' setaraf BAHASA KEBANGSAAN. Mereka jangan lupa bahawasanya ada perbedaan antara BAHASA KEBANGSAAN dan BAHASA IBUNDA. Jika mereka rasakan bahasa mereka ada hak untuk pengiktirafan tersebut, bagaimana pula dengan kaum kaum yang lain? Apatah lagi kaum bumiputra di Sabah dan Sarawak yang lebih berhak dan terang dinyatakan perihal mereka di dalam perlembagaan? Dan disebabkan itu cuba kita melihat kerana konsep 1malaysia, Bahasa Cina dan Bahasa India dimasukkan ke dalam website Perdana Menteri kita. Adakah ini adil bagi kaum-kaum lain terutamanya Bumiputra yang berada di Sabah dan Sarawak? Dari kaca mata perlembagaan Malaysia, iyanya tidak adil kerana di dalam perlembagaan tidak ada menyebut langsung tentang Cina atau India tetapi hanya

1- Orang Asli
2- Orang melayu
3-Bumiputra sarawak
4-Bumiputra Sabah
5- Kaum lain-lain


Tetapi, mungkin pihak Perdana Menteri mahu memberi 'penghargaan' kepada dua kaum ini disebabkan umum mengetahui sebahagian daripada mereka inilah yang lebih-lebih 'demand' dan memeningkan kerajaan.Namun secara peribadi, saya tidak bersetuju kerana iyanya tidak adil untuk kaum selain Melayu ,Cina dan India .

Ini disebabkan Bahawasanya Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan tunggal negara,dan peruntukkan ini diperkukuhkan lagi oleh Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 yang meletakkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara. Jadi sekiranya semua pihak mahukan keadilan yang sebenar, setialah kepada perlembagaan negara yang sudah termeterai dengan persetujuan semua pihak sejak puluhan tahun yang lalu! Terimalah bahawa Bahasa Melayu merupakan Bahasa kebangsaan yang WAJIB dikuasai oleh semua lapisan masyarakat dan satu-satunya Bahasa yang layak digunakan untuk urusan rasmi terutamanya di bumi Malaysia.Jika engkar juga, ini bermakna mereka itu sebenarnya pengkhianat negara dan sengaja mahu mencari punca huru harakan negara!

Ini termasuklah dengan hak-hak lain yang termeterai selain berkenaan Bahasa Melayu. Dalam pada masa yang sama, kerajaan juga haruslah memastikan diri mereka untuk memberi keadilan yang penuh kepada Bukan Melayu sejajar dengan kehendak perlembagaan Malaysia.


Jikalau ada yang merungut, Mengapa Bahasa Melayu? Jadi Mengapa pula Bahasa Inggeris boleh diterima pakai sebagai bahasa rasmi kedua tanpa berkrompomi? Malah golongan ini lebih senang berkomunikasi di dalam bahasa kedua berbanding untuk berusaha berganding bahu dalam memartabatkan bahasa Kebangsaan! Sedangkan Bahasa Inggeris bukanlah bahasa ibunda mereka! Alasan apa yang patut diberikan terhadap sikap 'menganak tirikan' bahasa Kebangsaan negara Malaysia?

Kalau nak ikutkan logik, Malaysia yang menjadikan Islam sebagai agama rasminya, sepatutnya BAHASA ARAB yang dijadikan bahasa rasmi kedua negara. Tetapi ini hanya sekadar logiknya. Saya tiada masalah dengan Bahasa Inggeris sebagai Bahasa kedua, tetapi saya bermasalah dengan golongan 'menganaktirikan' bahasa Melayu Bahasa Kebangsaan tetapi boleh pula menguasai Bahasa Inggeris dengan baiknya !
Ajaib sungguh mereka ini! Sedangkan kita boleh melihat orang-orang sebangsa dengan mereka yang tinggal di Holland, German contohnya boleh bertutur di dalam bahasa kebangsaan di sana dengan fasih sekali walaupun wajah mereka jelas berlainan dengan penduduk asal di situ! Jadi mengapa pula mereka ini bermasalah untuk melakukan yang sedemikian walaupun telah hidup di sini sejak zaman datuk mereka lagi?



Kenapa saya banyak menyentuh sekitar Bahasa Melayu ya? Ini Kerana, perkara ini yang paling senang dilakukan untuk menyatakan taat kesetiaan kepada negara Malaysia tetapi tidak dapat dilaksanakan oleh golongan kiasu ini. Tetapi jikalau golongan ini tinggal di negara seperti di Eropah atau Amerika Syarikat, boleh pulak mereka menerima 'adat dan bahasa ' kebangsaan negara tersebut. Jadi di mana ketelusan dan keikhlasan golongan ini dalam menjadi anak Malaysia?



PS: terbaru ada seorang pemimpin UMNO dengan egonya mengatakan bahawa

"ketuanan Melayu, yang bersifat feudal dan tidak selari dengan usaha menyatupadukan semua kaum sebagai rakyat Malaysia."
Klik sini


Dia ini sedar atau tidak apa maksud dan konsep 'ketuanan melayu itu sendiri? Di sini boleh mendapatkan sedikit pengetahuan apakah sebenarnya yang dimaksudkan "ketuanan Melayu"
Dan tidak dinafikan, ada juga segolongan orang Melayu yang tidak sedar diri dan berasa 'low-standard' jika berkomunikasi di dalam Bahasa Melayu itu sendiri.Ini sungguh memalukan! Malah mereka ini berasa bangga pula jika dikatakan tidak fasih berbahasa Melayu walaupun berbangsa Melayu. Malunya Melayu seperti itu...

0 comments: