Memerhati,mempelajari dan menghayati...

PERINGATAN BUAT SEMUA

MAAF JIKA SESIAPA YANG MENDAPATI ADA KOMEN MENGGUNAKAN BLOG SAYA DAN BERUNSURKAN FITNAH SERTA ADU DOMBA ATAU CARUTAN DENGAN BERTUJUAN UNTUK MELAGA-LAGAKAN SAYA DENGAN BLOGGER LAIN.DEMI ALLAH DAN RASUL TERCINTA MEREKA ITU IALAH API FITNAH YANG SENGAJA MAHU MENCEMARKAN NAMA ORANG LAIN.

Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhannya. (Surah al-Baqarah, ayat 191)


Sabda Rasulullah SAW bermaksud: Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Firman Allah bermaksud: Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan. (Surah al-Hujurat, ayat 6)


Thursday, November 12, 2009

Kenapa Mulut Nik Aziz berdarah dengan tiba-tiba??

Mengulas mengenai tahap kesihatannya, katanya, beliau dimasukkan ke Institut Jantung Negara (IJN) selama dua hari sejak Jumaat lalu selepas mengalami pendarahan di mulut.

"Ketika bangun tidur jam 1.30 pagi (Khamis lalu), darah penuh di mulut saya dan saya ingat disebabkan limpa atau jantung, tetapi bila buat pemeriksaan, doktor mengesahkan tiada masalah, rupanya gusi dan tekak.

"Ketika itu saya rasa berdebar sungguh hati, tak pernah berlaku pendarahan begitu banyak. Hari ini (semalam) rasa segar sikit, tetapi selera makan tak ada lagi, pagi ini pun tak makan lagi," katanya.

Klik Di sini



Bismillah

Assalamualaikum


Pertama sekali, sebagai orang Islam, saya mendoakan semoga Allah memberi kesihatan yang baik buat Nik Aziz supaya berkesempatan terus untuk memperbaiki diri dari segala dosa dan kemungkaran seterusnya beramal dengan amalan yang diredhoi Allah buat bekalan di akhirat kelak sebelum terlambat.


Kedua, terkedu jugak saya apabila mendapat berita ini. Ekoran daripada itu, banyak spekulasi yang saya dengar daripada pelbagai pihak. Ada yang mengatakan itulah akibat daripada selama berpuluh tahun mencaci orang daripada parti lain. Dan ada pula yang mengatakan bahawa itu lah akibat daripada keceluparannya baru-baru ini menghina keturunan orang secara tak langsung kerana sifat amarah yang tidak dibendung.

Nik Aziz juga telah meng 'confirmkan' bahawa kejadian ini tidak pernah berlaku terhadapnya sebelum ini. Ini bermakna , kejadian mulut berdarah ini merupakan kali pertama berlaku di dalam hidup Nik Aziz gamaknya.


Saya juga tak lepas membincangkan perkara ini dengan saudara saya. Katanya, ini tidak menghairankan. Imam Al Ghazali juga suatu ketika pernah dikelukan lidahnya oleh Allah semasa menyampaikan ilmu kepada pelajar-pelajarnya di mana waktu itu beliau merupakan ketua di Nizammiyah Kolej.Lantas beliau mengambil keputusan untuk meninggalkan segala urusan duniawi dan keluar mencari ketenangan melalui perjalanan spiritualnya.
Kisah Imam Al Ghazali ada di dokumentarikan dalam bentuk lakonan semula sambil dijelaskan oleh ilmuan-ilmuan terkenal seperti Shaikh Hamzah Yusef Hanson dan sebagainya. . Sesiapa yang berminat bolehlah melihat dokumentari yang bertajuk :

Al-Ghazali The Alchemist Of Happiness

Kesemuanya ada 13 part. menceritakan perjalanan hidup Imam Al Ghazali dari saat beliau kecil hinggalah saat menemui ajalnya.


Berbalik kepada tajuk, tidak mustahil ini juga merupakan peringatan dari Allah kepada Nik Aziz supaya bertaubat dan tidak terus taksub dengan pangkat duniawi yang tidak menjanjikan kebahagian akhirat. Jawatan duniawi yang amat digeruni oleh para sahabat rasulullah serta Tabi'een dan Tabi'ee el Tabi'een..


Jadi diharap Nik Aziz dapat mengambil iktibar daripada kejadian yang menimpanya seterusnya bantulah perpaduan sesama Islam di negara ini dan mendidik kembali jiwa anak anak Islam yang kini ditelan arus jahiliiyah kembali. Sudah-sudahlah menjadi penghalang. Dan sudah-sudahlah berdendam dengan perkara-perkara yang lepas.Sudah-sudahlah berfikir diri seorang sahaja yang betul. Sudah-sudahlah meneruskan agenda-agenda PAS yang syok sendiri tetapi semakin hari semakin mengelirukan ummat,..Sudah-sudahlah bercakap banyak yang boleh memudaratkan diri sendiri;

bak kata pepatah: kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa...


PS- Ada juga orang 'curi' selipar Nik Aziz kononnya nak diambil berkat..Dah tu, dikhabarkan oleh Nik Aziz sendiri..hihihihi.. Berkat apa lah gamaknya iye? Berkat kerana fitnahkan nabi berkroni jugak ke ? Atau berkat kerana menunding jari kepada Tuhan pun mencarut apabila bersangkut paut dengan cacian P*** M** di dalam buku SHIT? Atau berkat kerana berkawan dengan Shaitan? Hihihihi..

17 comments:

Anonymous said...

Artikel yang menarik

ADAM AMIN
Kg Jerlun,
Kedah

Perhati saja said...

Bila yahudi buat jahat,satu yahudi kena laknat. Ang pun sama tumpang skaki laknat skali .Bila syed masuk politik,buat biru haru,keluar kenyataan merapu,jaja aurat sana sini,apa salahka org awam yg ada ilmu tegur? Bukan laknat pun. Tegur tanda sayang pd ahlul bait.... Yg betuinya ang ni ketegaq sangat nak bela someone yg ada title syed ni sebab dia sudah bikin malu. Bukan ada apa pun. Sebab ang dah malu kat org kebanyakkan mcm kitaorang ni. Sebab tu ang bela dia sampai camtu skali. Ceroi punya kaki la ang ni.. Biaq pi la nik aziz kena serangan jantung ka,mulut berdarah ka yg penting skang ni jika dia buat salah, allah bg tanda pd dia. Apa Allah bg tanda pd ang supaya ang tau yg ang ada buat salah atau ang rasa ang dah cukup maksum dgn keturunan ang tu? Poorah...angkut bakul masuk sendiri punya owang. Semua manusia allah bg nikmat dan bala tanpa pilih bulu. Takkan dgn ujian mcm ni ang dah boleh hukum nik aziz mcm2? Nabi saw pun adakala dia menang perang dan adakala dia kalah. Adakala nabi demam dan sakit.Adakah nabi saw kalah perang,demam,sakit sebagai bukti perjuangan nabi itu bathil? Yg kata bathil ni biasanya musyrikin dan munafikin.. Ada masa manusia di uji dgn sakit ketika imannya sedang tinggi. Datangnya ujian sbagai check n balance sedangkan Allah Maha Tahu apa penyudahnya hidup setiap hamba. Tu pun ang tak leh pikiaq ka?

Aku said...

salam,

hang kan x habis habis tau.. quran mencemuh bani israel, dan kapiaq cakap Quran mencaci bangsa israel.. secara lisannya, quran bercakap soal bani israel secara general.. hg pun pikiaq sama mcm style kapiaq tuduh quran racist dan hina mengatakan bangsa yahudi ni mcm monyet dan babi.. walhal apa yg dimaksudkan di dalam quran itu kita umum dah tau siapa yg Allah maksudkan..takkan hg ingat aku ni bangang sangat sampai nak laknat semua yahudi termasuk yg islam??? kawan aku sendiri ada yahudi islam.. ingat aku ni baghal sangat ka?? aku bercakap atas kapasiti umum semua dah tau siapa yahudi yg dimaksudkan..apa dahh... ulama luar pun sering melaung almawt lil israel..la3natullahi 3ala yahood.. adakah depa maksudkan semua israel tu?? kalau guna otak mcm kapiaq, mesti la nak fitnahkan ulama tu semua anti semite la.. anti yahudi la, racist la, nak bunuh semua yahudi la..walhal maksud depa ialah israel yg jahat..yg zionist.. semua org islam pun tahu yg ni.. so hg tak payah dok putaq sana sini statement aku paham?

pasal keturnan tu. hg ingat aku pertahankan syed al habsyi tu ka?? wei org cakap pasal kenyataan dia yg berbaur hinaan dan menyongsangkan fakta keturunan syed hingga membuatkan org awam yg langsung x tahu apa kebenda keturunan rasulullah mula menghina terus syed syed ni paham!sampaikan menyamakan keturunan syed ni dgn keturunan lanun la, keturunan haram mana la.. hang nak tanggung semua kata2 pengikut parti hang ni ka ??? trlajak perahu boleh ditarik, terlajak kata??? kerana kenyataan dia ni habis semua keturunan syed yg lain di pandang rendah dan dihina sedemikian rupa oleh org yg tahu tahu maksud syed paham! nak malu kat hampa semua buat apa? kalau seorang syed tu bersalah dia tetap akan dihisab,, bahkan ada sesetengah riwayat mengatakan dia akan dihisab dua kali ganda.. hg ingat senang ka nak bawa keturunan syed ni?? silap langkah lagi teruk kena.. tapi yg gatai sangat nak borong semua pasal apa?? tok sah dok jaki la. dlm islam pun kalau hina keturunan orang, haram.. nik aziz hang tu celupaq.. riak.. sebab itu makin hari makin Allah belitkan lidah dia! hang tengok la nanti, kalau dia masih tak mau taubat, suatu saat takut Allah pulak yg menjatuhkan dia dalam penghinaan..nauthubillah min thalik.. tapi aku harap dia bertaubat la daripada dok runtun kerusi MB jawatan duniawi tu..

kakakakakka bila kena tang tok guru hampa, semua dikatakan ujian.. mcm dia ni maksum la konon.. bila kena tang org lain, terus hampa cop org tu kena bala la, musibah la bla bla bla..

ada ka aku cakap directly yg deni kena bala ?? hahhaa yg aku cakap deni kena peringatan dari Allah.. dan aku harap dia buat mcm yg imam al ghazali buat.. tapi yg hang sibuk nak samakan tok guru hang dengan nabi pasaipa?? tak cukup dia fitnah nabi dan hina nabi sebagai sama ngan mad kampung kat sini, hang pulak samakan dia ngan nabi? lawak lawak

Perhati saja said...

Lagi satu,kalau ang nak tengok ilmu agama,perjalanan hidup seseorang itu ketika hayatnya hamba itu,ang tengok kematiannya. Tengoklah jenazahnya,perhatikan berapa ramai yg solatkan janazahnya kerana pd masa itu sajalah Allah swt mengaturnya,bukan manusia lg. Sebagaimana janazah almarhum fadil nor..

Dok perhati mangkaq said...

Tau pun ang sebut general,secara umum. Bila nik aziz sebut pasai syed,ang sendiri yg dok klaim terjuluih muncung dok kata dia hina seluruh syed. Ang ni makan nasi tak cukup parpu ka? Jd kira betui la nik aziz dok pelekeh syed2 yg dok dlm umno tu. Dia tak pelekeh syed2 yg lain seiring perjuangan islam. Apa punya mangkaq la ang ni. Sendiri bikin artikel,sendiri mau jd jaguh..poorah. Sapa kata nik aziz maksum? Yg aku tau ang ja maksum,semua betoi kat pala otak ang. Ang yg duk penang tak penah kluaq tengok negeri orang...

Perhati saja said...

Bila masa plak aku tulih yg ang kata aku tuduh ang nik aziz kena bala? Weii pak syeh,ang tidoq ka? Ang cek balik apa aku tulih..ang jgn nak merapu pagi2 jumaat ni.. Meh kita gi masjid sama2..

Aku said...

salam,

tu dia mai lagi sorang pengikut.. nak defend kawan la tu..

kalau benar kawan kamu itu datang hendak berhujah, dia tidak akan menimbulkan persoalan yg membuatkan org lain menghina keturunan saya pula paham? lantak la apa yg kamu nak pikirkan.. datang dia berlagak seolah berilmu dan mula mempersoalkan hal remeh sebagai hal besar..kononnya nak malukan penulis.. tapi Rasulullah SAW bersabda:Sombonglah kepada orang yang sombong. Ini karena sombong kepada orang yang sombong adalah sedekah.
kawan kamu itu bukan timbulkan persoalan tapi nak provoke keturunan saya paham? walhal dia pun cakap sendiri kononnya dpt tahu dari kawan dia saya ni keturunan bla bla.. lepas tu provoke keturunan saya pulak..mana keikhlasan dia berhujah? lepas tu menghina pulak perkahwinan sesama sadah kononnya dari perut yg sama la etc..nama je pelajar habaib, tapi 3ajib sungguh bila dia sendiri tak tahu apsal perkahwinan sadah sesama sadah digalakkan..
siapa yg datang dengan berhemah, saya akan layan dengan apa yg patut dia terima.. tetapi jika datang dia sebagai org yg sombong dan mahu lekehkan orang, saya akan layan sepertimana mana yg dia layak..saya pernah berdiskusi dengan orang serupa kamu sebelum ini tetapi dia berhujah dengan berhemah dan tidak mempersoalkan peribadi atau membangkitkan soal remeh untuk attack saya.. saya hormatkan dia dan layan dia dengan baik..

LOL. sekarang kamu pulak bangkitkan soalan penulisan saya menganai 3 7 dan sebagainya.. apa kamu ni? lantak la orang nak tulis apa pun. apa yg keliru? bahkan ramai yg sebelum ni tak tahu guna benda ni,tanya saya apa maksudnya dan kemudian dah pandai dan paham pun bila berinteraksi dgn orang arab menggunakan keyboard non arabic.. jgn nak mengada la.. orang yg memang ada darah arab tak salah jikalau nak kekalkan some of identiti keturunan mereka.sama ada dlm panggilan keluarga mereka, atau percakapan tertentu mereka, makanan tradisi keluarga mereka etc.. ni yg tak dak darah arab berlagak lebih dari arab sampai hina bangsa sendiri apa kes?sampai malu nak mengaku melayu apa kes?walhal melayu itu indah.. melayu itu baik bagi aku..tapi heran org yg melayu sesetangah ni malu pulak nak mengaku melayu.. lawak lawak..

korang ni tak dak benda lain ke nak bawa pasal hujah perkataan pulak? adusssss, sakit otak saya bila tengok org macam ni.. kol ngan kolli pun ko nak nak jadkan isu? apa dahhh.. kawan 3arab aku sendiri pun tulis kol 7al x kecoh kecoh,,, yg ko ni lebih dari org arab pehal?

dah la.. kalau rasa aku ni sombong atau kasar,, ko pergi je ke blog yg baik baik.. tapi jgn bias pulak. berlambak blog pr lain yg mencarut maki hamun semua ko kena tegur skali tau..jgn pulak guna fatwa Tuhan pun mencarut sudah la..hihihihi

bel7ekma?? apa selama ini PAS ko tu berjuang dgn bel7ekma ka? yg tahu mencaci dan mencarut org tak pulak ko risaukan dia org tu eh?

dah la.. kalau rasa tak nak lawat blog yg sombong ni, pergi je lah ke blog yg baik baik.. k? sebenarnya aku dah fed up dgn org org pas ni yg datang tunjuk baik bila org kutuk mereka tp mereka mencarut lebih dari org lain kot belakang..lepas tu tak puas hati, sentuh hal keturunan orang pulak..provoke keturunan orang semua hua hua hua.. mentaliti jenis apa ni pun aku tak paham..

melayu2020 said...

Aku setuju pandangan pemerhati. Moh kite ke mesjid.

Aku said...

kakakaka..ko ni dengar tak apa yg nik aziz kata? kononnya si abu lahab pun sama keturunan syed.. dah tu sebut kaum syed ni semua punca perpecahan.. ini fakta yg terang2 terpesong paham?? habis tu, semua syed syed dalam UMNo ni semua kira pengkhianat sebab tak sokong pas la? syed syed yg tak sokong mana mana pun pengkhianat jugak la sebab tak sokong PAS? hua hua hua,,, ada ke nama pas dalam quran atau hadith? ko tahu tak statement nik aziz ni mcm syok sendiri dgn parti pas songsang tu..parti pas sesumpah.. aku jumpa ramai syed dalam umno yg lebih warak dari org mcm ko.. ada yg meninggal dengan mempamerkan husnul khatimah walaupun merupakan penyokong UMNO.. org mcm ni Alah tunjuk dia org mendapat tempat yg elok di sisi Allah tetapi nik aziz ko fitnahkan semua keturunan syed dalam UMNo pengkhianat.. tak cukup dgn tu, riak pulak kata ' saya ni yg dok bantu tok nenek dia nabi muhammad'

haiyoooo riak nyee statement tok guru ko ni.. walhal sayyidina ali pun pernah cakap, aku hanyalah hamba kepada muhammad.. tapi tok guru ko yg debu sayyidna ali pun dia tak ada mengaku dia ni banyak tolong nabi muhammad.. hua hua hua.. iyelah tolong fitnahkan nabi ada la..

melayu2020 said...

Apa le awak ni. Org tu tegur elok2 pun nak melatah.

Aku said...

salam melayu2020,


ye ke.. elok ke cara dia tegur? aku tengok provokasi serta melecehkan keturunan orang .. itu ke ko katakan dia tegur elok elok?

Anonymous said...

pelik betul aku ble orang kata suruh nik aziz bertaubat???

kesian org yg kata tu,dier xsedar sapa nik aziz tu,kalo dr.asri pun respect nik aziz,sapa ko nk sound2 suruh nik aziz taubat???

kite sendiri tengok hidup die sbg menteri besar,apa ko nampak menteri besar dr BN,bgn pagi2 g azan kat masjid,jadi imam,bg tazkirah???

bila nik aziz penat,die kata die nk berehat,ko tahu apa die buat???bg die solat sunnat tu rehat die,org mcm nie ko suruh die taubat???

ini lah tanda2 kecil kiamat,bila manusia xder hormat dekat ahli ulama,kalo nik aziz tu bkn dr pembangkang dah lama jadi mufti ko tahu!!!aku xckp sokong pembangkang
tapi jgn sesekali menghina ahli ulama,xkire dr parti maner..

ko semayang yg wajib blum tetntu cukup nk sound nik aziz...

sedar diri skit,lagi satu nik aziz banyak ayat die berkias,even dalam quran pun ayat semua berkias...

pk sebelum berkata bukan mengata

Aku said...

salam,

ye ye.. angkatlah nik aziz dan asri ko tu..

semoga esok ni ko dibangkitkan dengan ulama2 kesayangan ko ini di yaum elqiyamah..dan aku dan org lain dibangkitkan dengan ulama2 dan imam2 yg kami cintai..

Anonymous said...

Kah.kah. Puji je blog dia ni. Lepas tu hentam dia balik. Ko ingat semua org dlm ni yg komen ttg artikel ko,berpihak pd ko? Kakaka..aku sendiri nyamar dlm blog ko ni dan ada beberapa akaun blog. Saja je nak bg ko takbur. Kesian ngan ko sebab takde org komen. Tuan2 semua,tunggula satu masa nanti mamat aku ni nanti dia akan ngaku yg bukan2 plak. Budak2 la katakan. Elyoum el ahirah..yalla..yalla. Kaka.

Aku said...

DASAR BATU API YG SUKA MENYAMAR.. KO NI AKU RASA ADA PENYAKIT SPLIT PERSONALITY KOT.SEBAB TU SUKA JADI MCM MCM KAREKTOR.. KESIAN AKU TENGOK.. KALAU AKU BUDAK2..KO TU PULAK ORG TUA YG TAK RETI2 NAK JADI ORG TUA TAPI PERANGAI MCM BUDAK2 TADIKA. KESIAN KAT ANAK BINI KO.. SEMOGA ALLAH MELAPANGKAN DADA ANAK BINI KO DAN MEMPUNYAI KESABARAN YG TINGGI KERANA MEMPUNYAI AYAH DAN SUAMI ALA ALA BUDAK TADIKA..HIHIHI

Anonymous said...

salam alaik...
saudara2ku seakidah....
ini ke contoh yang perlu di tunjukkan oleh orang islam.dan Betul ke awk(penulis blog ni ahlul bait).Jika betul adakah ini yang di katakan keturunan rasulullah.dengan penuh emosi....aku tak paham la...marilah sama2 kita banyakkan ustighfar kepada Allah

Aku said...

wa3alaikum salam,

pertama sekali jikalau sedara nak beri salam , katakanlan salam alaikum..salam alaik tu untuk satu individu sahaja..jadi kalau saudara nak deliver salam untuk saudara saudara seakidah sepatutnya saudara katakan salam alaikum..

kedua, takkan saudara juga nak taruh cili lagi dan menjadi batu api dengan mempersoalkan keturunan saya juga?tak habis habis lagi ke suka sangat nak soalkan keturunan orang? betul ke atau tidak, itu bukan urusan saudara.takkan saya nak heret semua tok nenek saya ke dalam blog ini hanya kerana nak buktikan kpd org yg entah mana asal usual dan saya langsung tak kenal mereka? takkan saya nak heret semua sepupu sepapat saya serta umi dan waaled saya ,serta jiddi, jaddah, ammati ,ammi ,khali ,khala saya semua sebab nak tunjuk siapa saya kat sini??? apa ingat ni tempat nak promosi keturunan family ke???ini hanya blog untuk saya utarakan pendapat..lagipun
saya langsung tak ingin nak beritahu siapa saya tapi ada satu ketika saya ditanya adakah saya ini dari keturunan ahlulbait apabila mahu berdebat dengan saya.. jadi saya pun menyatakan apa yg benar dan cukup setakat itu saja bagi saya...lepas tu mulalah isu ini di provoke seterusnya diheret keturunan saya untuk diejek ejek.. tapi tak mengapa...Allah dan rasul menjadi saksi atas ejekan keturunan saya..walhal saya langsung tak pernah menyentuh soal keturunan mereka!

emosi? sudah lama saya bersabar dengan kerenah mereka ini..mula2 datang kononnya nak tunjuk baik..tapi bila org tak terima pendapat dia org mulalah nak kata mcm mcm kat org sampai menggejek ejek keturunan orang...saya akan bertegas dengan sesiapa yg bermaksud untuk 'kurang' dan sesiapa yg lembut saya berlembut..

apa apa pun terima kasihlah sebab nasihat sedara itu.. tapi sedara kena lah jugak jgn berat sebelah..nasihat sama org yg suka mengejek keturunan org tu..haram hukumnnya mengejek dan menghina keturunan tanpa usul periksa..