Memerhati,mempelajari dan menghayati...

PERINGATAN BUAT SEMUA

MAAF JIKA SESIAPA YANG MENDAPATI ADA KOMEN MENGGUNAKAN BLOG SAYA DAN BERUNSURKAN FITNAH SERTA ADU DOMBA ATAU CARUTAN DENGAN BERTUJUAN UNTUK MELAGA-LAGAKAN SAYA DENGAN BLOGGER LAIN.DEMI ALLAH DAN RASUL TERCINTA MEREKA ITU IALAH API FITNAH YANG SENGAJA MAHU MENCEMARKAN NAMA ORANG LAIN.

Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhannya. (Surah al-Baqarah, ayat 191)


Sabda Rasulullah SAW bermaksud: Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Firman Allah bermaksud: Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan. (Surah al-Hujurat, ayat 6)


Monday, April 20, 2009

Institusi Mufti dimalukan oleh orang Islam sendiri!

Bismillah,

Assalamualaikum







Sekali lagi Nga Kor Ming mengulangi pembacaan ayat Allah di dalam ceramah politiknya di hadapan orang Melayu Islam.Tanpa menghiraukan tegahan dari pihak majlis mufti negara, golongan orang Islam itu terus memberi semangat kepada bukan Islam supaya jangan dihiraukan apa yang di katakan oleh majlis mufti2.Malah mereka turut melemparkan kata kata penghinaan ke atas institusi mufti negara dengan melabelkan mereka sebagai " Ulama UMNO".

Oh, jika mufti-mufti memberi kenyataan yg bertentangan dengan kefahaman mereka, mereka dikatakan ulama UMNO. Jikalau mufti-mufti memberi kenyataan yan selari dengan agenda mereka, barulah ini dikatakan ulama sebenar? Di mana keikhlasan kalian dalam memperjuangkan Islam dan maruah orang2 agama ? kalian seolah - olah mempermainkan maruah institusi mufti..

Apabila seseorang yg datang dari UMNO membuat perkara yang bercanggah dengan kenyataan MUFTI, dengan hipokritnya kalian akan bersama MUFTI dan menghina orang itu.Maka keluar lah artikel-artikel di dalam 'lidah akhbar' kalian mengherdik perbuatan orang itu.

Contohnya;

""Bubarkan sahaja institusi agama Islam di dalam kerajaan dam mansuhkan jawatan mufti di semua negeri yang dikuasai Barisan Nasional jika kerajaan tidak mahu mengambilkira dan menghormati pandangan mufti-mufti dan pihak berkuasa agama."" kata Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

Pandangan ini di keluarkan di dalam radio malah turut di tulis artikelnya di dalam harakah daily kerana membidas perbuatan Tun Abdullah badawi atas perbuatannya yang tidak menghiraukan saranan Muzakarah Ulama 2006 untuk mengkaji semula amalan kongsi raya dan rumah terbuka bagi memastikan ia tidak bercanggah dengan hukum Syarak.. Wah sungguh marah nampaknya orang PAS ini apabila orang UMNO tidak menghormati pandangan mufti-mufti. sila rujuk artikel ini: CLICK

Tetapi apabila mereka pula tidak menghormati pandangan mufti, ditunding pulak mufti mufti tersebut sebagai ULAMA UMNO!

Seperti yang di tulis oleh saudara ONE di blognya, Double Standard!


Bagi saya baik UMNO atau PAS , kedua dua mesti menghormati institusi Mufti yang menjadi tunggak kepada Islam sebagai agama rasmi Malaysia.Tetapi bertambah malang apabila golongan yang beriya-iya membidas orang lain akan perbuatan mereka yg bercanggah dengan majlis mufti2 kini mereka pula yg melakukan perkara yang sama! Malah tidak salah pula mereka ini pergi menyambut majlis kongsi perayaan agama lain ya?Tidak ada pula di dalam lidah akhbar mahupun media mereka yang menegah dan mengecam perbuatan pemimpin2 pemimpin mereka ini ya? Malah sudah pasti mereka akan tampil dengan pelbagai nas dan pendapat bagi menghalalkan perbuatan yang di'haram' kan sebelum ini ke atas orang lain.


Disebabkan itu seperti komen saya di dalam blog saudara One di bawah tajuk yang berulangkali menyebut perbuatan "double standard' dalam perjuangan kalian;

"Mereka ini juga sering war warkan bahawa salah seorang pemimpin UMNO dahulu itu penghina Nabi. Tapi kini pemimpin mereka juga memfitnah nabi dengan mengatakan bahawa nabi juga turut berkroni. Tak ku sangka sebegini rupa mereka yg mengaku pejuang agama menggunakan rasulullah sebagai perisai melindungi perbuatan mereka yg tak sekufu dengan landasan islam yang sebenar.

Semata-mata untuk mengiyakan perbuatan penulisan Buku " SHIT" , Allah pula menjadi perisai bagi kepentingan politik agama palsu mereka. Apabila dipersoal, keluar lah hujah mereka mengatakan bahawa itu hanya dari segi bahasa. Apakah ia hanya masalah bahasa apabila mengaitkan " P*** M** " dan "SHIT" dengan zat Allah? Di mana relevannya kata kata orang ini dalam menghakimi kata kata kesat yg ditulis di dalam buku itu?? tapi sudah tentu semuanya hanya kerana kata kata kesat ini dituju kepada orang Islam yg menjadi musuh politik mereka.yg haram pun menjadi halal.

Benarlah kata2 sayyidina Ali karamallahu wajhah:

Apabila seseorang itu bercakap buruk mengenai orang lain, akan timbul kembali skandal tersebut ke atas dirinya.

Nah, bukankah apa yang dicaci dan dihina ke atas UMNO kini mereka pula yg melakukannya? Bezanya ke atas UMNO mereka keluarkan nas mengharamkannya dan apabila mereka sendiri melakukan perkara yg sama, keluar lah pulak nas yg menghalalkannya."



Di mana keikhlasan kalian semua ? Jelas sudah bahawa kuasa duniawi yang diperlukan dan kuasa erdogan telah membutakan kalian dan perjuangan Islam sebenar yang menjadi tujuan ditinggalkan kerana perjuangan kalian sekali lagi seperti yang dikatakan oleh saudara One , Double Standard...


Namun begitu saya tetap menyeru kepada semua umat islam di Malaysia baik dari parti mana pun supaya kembali kepada pokok asas Islam serta bersatu menjadi satu ummah yang diredhoi Allah dan usahlah bermain agama di dalam politik nafsu kalian. Bersatu kita kuat bercerai kita lemah.









36 comments:

ONE said...

assalamualaikum..

terima kasih saudara AKU kerana memuatkan link dan ulasan bg blog saya..sedikit penjelasan bg mengelakkan kekeliruan..

berkenaan dengan kata Datuk nik aziz bahawa 'kalau nk diikutkan zaman nabi lagi kronisme kerana perlantikan saidina ali dan saidina abu bakar sebagai khalifah, ia sebenarnya merujuk pada post yang berikutnya di mana penjelasan Datuk nik aziz berkata yang ia sebenarnya tidak kronisme kerana mengikut kemampuan dan kebolehan individu..
ini yang saya maksudkan double standard, bila terkena batang hidung sendiri barulah mahu mencari sirah dan agama utk menutup kesalahan sedangkan apabila orang lain melakukan perkara serupa, jawapan kronisme sesuka hati di canangkan..

sekian terima kasih

Hamba Miskin said...

Salam ziarah

Situasi yang di alami Rosul s.a.w semasa zaman baginda berdaawah..

1. Di tuduh pemecah belah masyarakat.

2. Pengkafir kepada agama nenek moyang quraisy.

dan lain lain yang saya rasa tuan sendiri dah tahu.

Situasi yang di alami Rosul s.a.w telah melanda PAS sekarang. Ini berdasarkan apa yang saya lihat,juga bukti bertulis dari blog ini yang terus terang mengatakan PAS pemecah belah ummah sedangkan PAS bergiat cergas dengan menyatukan ummah islam agar bersatu dalam PAS kerana situasi UMNO yang sekarang ini makin "menggila". PAS juga pernah di cop pengkafir ( yang ini saya tak pasti samaada ada atau tidak bukti dari blog ini ),juga situasi yang sama di alami PAS di mana rata rata pemimpin dan penyokong UMNO tegar menuduh melalui media utama dan akhbar harian bahawa PAS adalah pengkafir kepada UMNO.

Saya minta dengan rendah hati jika pihak tuan dapat menunjukkan bukti tanpa sebarang prejudis apa yang PAS telah kafirkan kepada UMNO atau bermaksud dengan sengaja menuduh kafir melainkan ada bukti UMNO dan ahlinya terdiri daripada bumiputera yang bukan beragama islam.

Berkenaan Mufti..

Pendapat peribadi saya,mufti juga tidak lari dari membuat silap. Kita juga kena bijak membezakan yang mana fatwa atau pendapat peribadi. Jika ianya suatu fatwa,maka ianya di ambil dari pandangan seluruh mufti di malaysia. Dan mufti-mufti semestinya sebelum mengeluarkan fatwa,para mufti akan mengambil kira pendapat 4 mazhab. Selepas itu akan diadakan mesyuarat mufti dan seterusnya di keluarkan fatwa malaysia. Hanya fatwa negeri sahaja berdasarkan ilmu mufti sesebuah negeri.

Pendapat pribadi saya juga adalah benar jika PAS marah pada Tun Lah kerana tidak menghormati fatwa mufti semalaysia. Seperti perbuatan Tun Lah meletakkan jambangan bunga di Tugu Negara. Benda salah,marahlah. Kalau betul ,kenalah kita sokong,apa saya salah dalam perkara ini?

Saya juga meminta tuan menunjukkan pada saya jikalau ada perbuatan PAS selama ini yang menyalahi fatwa berdasarkan artikel tuan di atas yang pro mufti.

Aku said...

waalaikum alsalam saudara One,

terima kasih bagi penjelasan lanjut berkenaan penjelasan kronisme. Semoga kita tidak terjerumus ke dalam perjuangan Double Standard apabila memperjuangkan Islam agama kita yang tercinta.

Aku said...

alsalam 3alaikom saudara ihya,

terima kasih kerana sudi memberi komen di teratak buruk saya ini.Semoga Allah sentiasa memberi rahmat kepada saudara dan keluarga ameen.


---------------------------------------------------

Situasi yang di alami Rosul s.a.w semasa zaman baginda berdaawah..

1. Di tuduh pemecah belah masyarakat.

2. Pengkafir kepada agama nenek moyang quraisy.

dan lain lain yang saya rasa tuan sendiri dah tahu.
------------------------------------------------

1- terus terang juga saya katakan pada hemat saya, PAs langsung tidak mencerminkan perjuangan rasulullah apabila membenarkan maki carut serta cacian di kalangan pengikut merekadan tiada kelembutan apabila berdakwah terhadap saudara seislam yang tersasar dan tidak sefahaman dengan mereka. Sedangkan rasulullah SAW pula datang untuk memperbetulkan akhlaq manusia baik dari segi perbuatan mahupun percakapan lidah harian yang diajar untuk menutur kata kata yang berhikmah serta beradab hatta terhadap musuh islam sekalipun.

2- nenek moyang bangsa quraisy sebenarnya ialah nabi Ibrahim. bangsa quraysh ialah arab adnani di mana nasab mereka turun daari nabi ismail. jadi orang orang mushriq yang menuduh rasulullah sebagai pengkafir ajaran nenek moyang mereka salah dan sesat jauh dari ajaran sebenar yg dianuti moyang asal mereka .malah kebanyakan keluarga banu hashim termasuk isteri baginda rasulullah menganuti agama nabi Allah ibrahim 3alaih elsalam.Oleh hal yang demikian rasulullah bukan bertindak kepada pemecah belah tetapi menyeru mereka kembali kepada ajaran sebenar nenek moyang mereka kesinambungan seruan rasul-raul sebelum baginda .seruan ini dilakukan dengan berperingkat-peringkat malah dengan penuh hikmah. Rasulullah tidak menggunakan jalan cacian ataupun hinaan terhadap mereka.


bagi pihak PAS pulak,seruan kembali kepada Allah berkisar hanya pada hudud. Tidak tahukah saudara bahawa sepanjang pengamatan saya, setelah beratus ratus tahun di jajah oleh orang kafir, kita perlukan cara dakwah yang dilakukan oleh rasulullah kembali ke atas masyarakat jahiliyyah. ya, kini umat islam di malaysia menghadapi cabaran kehidupan jahiliyyah yang ingin bertapak kembali di jiwa manusia yg mengenal Allah itu Satu dan Muhammad itu Pesuruh Allah.

tetapi PAs terus berkasar dengan mereka dan menghentam mereka dengan cacian dan makian di dalam ceramah politik.

Contoh yang paling tepat perihal PAS dan UMNo mesti diambil dari pertembungan perselisihan antara muslim dengan muslim. di sini kita ada banyak sejarah yang melibatkan perang antara saudara islam yang membawa kepada rentetan perpecahan ummah. saudara sendiri mesti kaji hal ini.Disebabkan itu saya setiap kali menegaskan kembali cuba hayati sejarah perpecahan ummah ini supaya kita tidak mengulangi kesilapan yang sama. Di mana keilapan perpecahan ummah ini. siapa yang menjadi dalang perpecahan ummah ini?bagaimana strategi mereka? siapa yang diambil dan diperbodohkan golongan ini untuk memecahbelahkan ummah? semua ini harus diambil kira dari terus berjuang membuta tuli dengan mencacatkan ummah.


------------------------------------------------
Situasi yang di alami Rosul s.a.w telah melanda blog ini yang terus terang mengatakan PAS pemecah belah ummah sedangkan PAS bergiat cergas dengan menyatukan ummah islam agar bersatu dalam PAS kerana situasi UMNO yang sekarang ini makin "menggila".
-------------------------------------------------

Segila-gila UMNO seperti yang saudara katakan, mereka masih saudara islam kita. perlu ada jalan tengah untuk mendamaikan mereka serta fikirkan dari keadaan semasa dan juga tempat. Jika kita terus menggadaikan orang2 islam yg tersasar demi fikiran yg ' hanya aku benar', nescaya rosaklah kesatuan ummah di malaysia.

kata kata saudara mengingatkan saya tentang extremist dari syiah dan wahabi. mereka ini juga mengatakan bahwa orang lain gila dan hanya mereka islam sebenar. hanya mereka yang memperjuangkan islam walhal apa yang mereka lakukan adalah menyakiti kesatuan ummah nabi muhammad.

PAS boleh menjadi check and balance jika bersatu di dalam UMNO. kenapa PAs boleh sanggup bergabung dengan parti yang tiak sama sekali menerima agama islam sebagai agama rasmi malaysia. ya, saya tahu.saudara akan mengatakan bahawa UMNO yang islam pun menolak hudud. saya rasa jikalau PAs bertindak dengan bijak dan bersabar 50 tahun dahulu dengan menjadi check and balance pada saudara seagama, hudud kini mungkin sudah terlaksana.namun sifat tidak sabar serta angkuh membuatkan PAS melakukan perkara yg dahulu di kecasm ke atas UMNO. Apa yang di haramkan ke atas UMNO kini dihalalkan ke atas PAS. saya ingin bertanya, di mana keikhlasan kalian di dalam perkara ini? kenapa bersikap dounble standard?


-------------------------------------------------


PAS juga pernah di cop pengkafir ( yang ini saya tak pasti samaada ada atau tidak bukti dari blog ini ),juga situasi yang sama di alami PAS di mana rata rata pemimpin dan penyokong UMNO tegar menuduh melalui media utama dan akhbar harian bahawa PAS adalah pengkafir kepada UMNO.

-------------------------------------------------

banyak kes di mana orang PAS mengharamkan bersolat di belakang imam UMNO kononnya.perkahwinan di haramkan hanya kerana berbeza politik.anak menderhakan kepada ibubapa hanya kerana perbedaan politik. inilah semua aya saksikan sendiri dan berasa terlalu sedih. Pas bertindak seolah olah syiah totok yang ghulu mengkafirkan sunni dan haram berkahwin serta bersolat di belakang sunni. ( saya mengatakan syiah totok ya. kerana syiah yang tidak totok perangai dan pendapat mereka berbeda an lain )


-----------------------------------------------

Saya minta dengan rendah hati jika pihak tuan dapat menunjukkan bukti tanpa sebarang prejudis apa yang PAS telah kafirkan kepada UMNO atau bermaksud dengan sengaja menuduh kafir melainkan ada bukti UMNO dan ahlinya terdiri daripada bumiputera yang bukan beragama islam.



------------------------------------------------

Pertama sekali UMNO tidak pernah mengaku parti mereka parti Islam sebagai pAS yang sememangnya mengaku sebagai parti islam . Umno tetap umno namun demikian mereka juga telah banyak berusaha untuk meningkat taraf agama Islam sebagai agama rasmi di malaysia. Walaupun mereka tidak declare bahawa mereka parti Islam namun kita tidak boleh menyangkal usaha mereka dalam menimba perlembagaan dari semasa ke semasa berkenaan kemajuan agama islam di negara malaysia. cuma kerana hudud tidak dilakukan, maka Umno dikatakan memperjuangkan perlembagaan penjajah. walhal dari semasa ke semasa perlembagaan ini di pinda.sebab itu saya katakan, dari bertindak melulu, lebin baik kita bersatu dan sama sama menjadi check and balance untuk menimba perlembagaan yg ada sedikit demi sedikit. tetapi sifat tidak sabar itu lah yang akan memakan diri kesatuan ummah di sini.

malah terbentuknya pas dan kuasa yang dimilik pas juga adalah hasil dari perlembagaan penjajah iaitu melalui prose demokrasi. di dalam ilam mana ada proses demokrasi yang sebgini. tetapi mengapa ia di terima juga oleh pas jika apa apa berkaitan perlembagaan penjajah menjadi kafir?

Buktinya ialah apabila wujud pengikut-pengikut pas yang mengharamkan bersolat di belakang imam 'Umno' kononnya. masalah perkahwinan hanya kerana berbeda politik , ..

malah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang memutuskan Amanat Hadi Bercanggah Dengan Islam pada tahun 1986 itu juga sudah tentu menunjukkan ada sesuatu yang tak kena .ini kerana semua ini hasil dari muzakarah mufti mufti dan bukan satu dua mufti saja.

namun begitu itu perkara lama. bagi saya jikalau Hadi Awang ingin kembali bersatu dengan umno dengan tujuan menyelamatkan ummah yg sedang kucar kacir dan membantu sedara se agama kembali pada jalan yg benar, Inshallah saya akan bersama sama nya dan orang2 yang mempunyai objektif yg sama.


-------------------------------------------------

Berkenaan Mufti..

Pendapat peribadi saya,mufti juga tidak lari dari membuat silap. Kita juga kena bijak membezakan yang mana fatwa atau pendapat peribadi. Jika ianya suatu fatwa,maka ianya di ambil dari pandangan seluruh mufti di malaysia. Dan mufti-mufti semestinya sebelum mengeluarkan fatwa,para mufti akan mengambil kira pendapat 4 mazhab. Selepas itu akan diadakan mesyuarat mufti dan seterusnya di keluarkan fatwa malaysia. Hanya fatwa negeri sahaja berdasarkan ilmu mufti sesebuah negeri.

------------------------------------------------
saya tidak katakan bahawa mufti maksum. tetapi pendapat yang dikeluarkan oleh mufti mufti mengenai nga dari sumber bermuzakarah juga.mereka semua sependapat. maksudnya mereka telah merujuk dari ke semua kitab 4 mazhab dan juga keadan semasa malaysia. Apa lagi yang nak di pertahankan oleh pihak saudara?
Asyik asyik mengulangi soalan yg sama iaitu " salahkah orang bukan islam mahu belajar quran'
Mufti2 tidak pun menghalang mereka belajar, tetapi mereka tahu apa yang mereka buat dan kenapa mereka menegah perbuatan Nga. tetapi pihak saudara asyik menunding jari ke arah mereka dan menuduh mereka sebagai ulama UMNO.Ini yang dinamakan double tandard , saudara ku yang dirahmati Allah.



------------------------------------------------
Pendapat pribadi saya juga adalah benar jika PAS marah pada Tun Lah kerana tidak menghormati fatwa mufti semalaysia. Seperti perbuatan Tun Lah meletakkan jambangan bunga di Tugu Negara. Benda salah,marahlah. Kalau betul ,kenalah kita sokong,apa saya salah dalam perkara ini?

------------------------------------------------

Ada saya sokong Tun LAh dalam isu ini? malah saya menegaskan baik dari UMNO mahupun PAs haruslah menghormati keputusan muzakarah mufti mufti yang sememangnya telah membuat kertas kerja merujuk kitab kitab 4 mazhab serta menganalisa keadaan semasa di malaysia. tetapi pihak saudara kini asyik meghentam saja muzakarah mufti mufti jika ada saranan atau pendapat yg dikeluarkan menentang sahabat baik saudara iaitu DAP.

-------------------------------------------------

Saya juga meminta tuan menunjukkan pada saya jikalau ada perbuatan PAS selama ini yang menyalahi fatwa berdasarkan artikel tuan di atas yang pro mufti.

-------------------------------------------------

Mufti mufti menegur isu pengunaan Allah tetapi ada pihak Pas ( bukan semua) dengan lantang menentangnya dan memberi pelbagai ulasan untuk mempertahankan tindakan kafir untuk menggunakan nama Allah dalam agenda missionaries mereka.

Mufti2 sepakat menegur perbuatan Nga membaca ayat Allah di dalam ceramah politiknya tetapi ada pihak saudara membantah mereka dan mempertahankan mereka dengan benda yang tidak kena pada tempatnya.malah seolah olah menggalakkan si bukan islam ini supaya tidak menghiraukan teguran sepakat mufti mufti negara.eolah olah hanya ulama pas yang benar dan maksum. ulama yang tidak pas salah dan tidak benar.

ini semua sudah cukup untuk buktikan bahawa PAS hanya bertindak dan bersetuju apabila kena dengan fahaman mereka. Jika tidak kena, maka mufti mufti di cop sebagai ulama UMNO.

PARPUKARI said...

ASSALAMUALAIKUM SAUDARA AKU,

SAYA AMBIK VIDEO DARI SAUDARA DAN SAYA LINK KAN CERITA DARI BLOG SAYA KE LINK SAUDARA!

MARILAH KITA SAMA-SAMA SELAMATKAN ISLAM DI MALAYSIA NI!

YA ALLAH SELAMTKANLAH NEGARA KAMI YANG TERCINTA INI!

pisau said...

Tahniah kepada Aku313 kerana memberi jawapan yang tuntas dan bernas.

pi5au.blogspot.com

Aku said...

wa 3alaikom alalam audara parpu kari,

sila lah ambil dan semoga Allah merahmati saudara an keluarga ameen.


Inshallah saudara, semoga Allah memberi kita kekuatan untuk terus berdiri di atas jalanNya yang di redhoi dan jalan yang membuatkan Rasulullah tidak menitiskan air matanya dek kerana menjadi salah seorang penghancur umaah baginda.

Sama-samalah kitakembali kepada jalan yang diredhoi Allah itu seterusnya mencapai kejayaan i dunia dan akhiorat ameen.

Aku said...

salam saudara pi5au,

terima kasih atas ucapan saudara tetapi masih banyak perkara yg saya perlu belajar . jawapan yg diberi hanya mengikut kemampuan diri yg masih perlu berjalan jauh dalam menimba ilmu serta mendapat keredhoan serta rahmat Ilahi..

andaksz said...

semaooga kita sama2 tersedar ..


double standart ni mmg dari dulu lagi dia amalkan ..

kalo yg side umno - suma jahat
kalo dari side PR - suma betul/tepat/ x bersalah


ermm

yg untung nye sapa ???
melayu islam sama melayu islam bergaduh x abis2

sampai ada 2 masjid dlm satu kariah .. apa tu ???


fikir2kan dan selamat beramal


wallahua'lam

Hamba Miskin said...

Trima kasih untuk jawapan..

"terus terang juga saya katakan pada hemat saya, PAs langsung tidak mencerminkan perjuangan rasulullah apabila membenarkan maki carut serta cacian di kalangan pengikut merekadan tiada kelembutan apabila berdakwah terhadap saudara seislam yang tersasar dan tidak sefahaman dengan mereka."

Saya kata : Cuba tuan cari di dalam al-quran yang menyebut tentang melarang penggunaan kata kata kesat tetapi boleh di gunakan jika kita di aniaya. Cuba cari. Saya dah cari dan sudah jumpa. Saya minta tuan pula yang cari.

"dan tiada kelembutan apabila berdakwah terhadap saudara seislam yang tersasar dan tidak sefahaman dengan mereka."

saya kata : Bermakna tuan sendiri sudah mengetahui akan tersasarnya saudara islam ini? Saudara islam yang mana ?

"Oleh hal yang demikian rasulullah bukan bertindak kepada pemecah belah tetapi menyeru mereka kembali kepada ajaran sebenar nenek moyang mereka kesinambungan seruan rasul-raul sebelum baginda .seruan ini dilakukan dengan berperingkat-peringkat malah dengan penuh hikmah. Rasulullah tidak menggunakan jalan cacian ataupun hinaan terhadap mereka."

Saya kata : Saya tanya tuan sekarang ini,SIAPA yang menuduh PAS sebagai pemecah belah masyarakat dan ummah? Saya minta tuan pandang dari sudut ikhlas. Selama PAS masuk dalam politik,adakah PAS memurtadkan orang? PAS menyeru melalui jalan politik supaya manusia kembali berhukum kepada yang HAQ. Kerana apa PAS tidak memilih jalan perang? SEbab kasih sayanglah PAS masuk politik. Bila menang,dapat kuasa barulah boleh melaksana. Kalau tak menang dan tidak dapat majoriti,bagaimana tuan nak lihat keberkesanan PAS?

"bagi pihak PAS pulak,seruan kembali kepada Allah berkisar hanya pada hudud"

Saya kata: Tuan tahu tidak HUDUD ini punca terbesar HIDAYAH bagi orang islam dan bukan islam? Saya mahu tuan pandang negara yang melaksanakan HUDUD ini. Arab saudi dahulunya berapa peratus islam ? Sekarang berapa peratus?

"Segila-gila UMNO seperti yang saudara katakan, mereka masih saudara islam kita. perlu ada jalan tengah untuk mendamaikan mereka serta fikirkan dari keadaan semasa dan juga tempat. Jika kita terus menggadaikan orang2 islam yg tersasar demi fikiran yg ' hanya aku benar', nescaya rosaklah kesatuan ummah di malaysia."

Saya kata : Jangan baca ayat "menggila" dari aspek lurus iaitu menyamai sifat orang gila. saya dah letak tanda koma di atas ayat menggila itu dan ianya bermaksud bukankah "gila" sesuatu kepimpinan itu jika Allah dah beri al-quran tapi tak mahu guna pakai? Bukankah "gila"sesuatu kepimpinan jika Nabi s.a.w selaku keturunan tuan yang mulia menyediakan kita al hadis tapi tak mahu merujuk? Frasa "aku yang benar" tidak wujud dalam PAS melainkan kepimpinan PAS sebulat suara beriltizam mengatakan AL QURAN ITU BENAR!!

"banyak kes di mana orang PAS mengharamkan bersolat di belakang imam UMNO kononnya.perkahwinan di haramkan hanya kerana berbeza politik.anak menderhakan kepada ibubapa hanya kerana perbedaan politik. inilah semua aya saksikan sendiri dan berasa terlalu sedih. Pas bertindak seolah olah syiah totok yang ghulu mengkafirkan sunni dan haram berkahwin serta bersolat di belakang sunni. ( saya mengatakan syiah totok ya. kerana syiah yang tidak totok perangai dan pendapat mereka berbeda an lain )"

Saya kata : Saya tanya tuan,saya harap tuan jawab ikhlas. Mahukah tuan memakan ayam yang di sembelih oleh tukang sembelih yang meminum arak atau berjudi? Mahukah tuan bermenantukan seseorang yang tuan tahu bakal menantu ini bukanlah seorang peminum arak atau penjudi cuma bakal menantu ini bekerja dengan syarikatnya? Atau tuan sememangnya seorang yang anti judi dan maksiat tetapi tuan boleh katakan " aku dah undi supaya mereka buat kebaikkan,kalau dia nak buat tak baik atau maksiat,lantak dia orang la" Boleh ke begini? Saya tak tahu tentang istilah syiah totok. Wujudkah ahli sunnah totok? Kalau saya katakan diri saya totok kepada Allah s.w.t bagaimana pula? Bukankah Allah s.w.t menyeru manusia supaya beriman totok dengan segala perintahnya?

"malah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang memutuskan Amanat Hadi Bercanggah Dengan Islam pada tahun 1986 itu juga sudah tentu menunjukkan ada sesuatu yang tak kena .ini kerana semua ini hasil dari muzakarah mufti mufti dan bukan satu dua mufti saja"

Saya kata : Siapa yang menjadikan "amanat" ini sebagai amanat? Bukankah yang menjadikan amanat ini bekas ahli PAS dan menyertai UMNO? Biasalah tu. Ahli PAS keluar pas,join umno cerita keburukan PAS. Ahli UMNO keluar umno cerita keburukan umno. Soalnya antara PAS dan UMNO,siapa yang lebih totok kepada Allah? (minta izin tuan pinjam istilah 'totok' ini.) Minta jasa baik tuan untuk menyiarkan semula "amanat hj hadi" untuk kita bincangkan bersama :). Mufti pun nak jaga periuk nasi dia tuan. Kalau jawatan mufti tak bergaji,mahu ke jadi mufti. Dalam hirarki PAS,bergajikah semua pimpinannya atau ahlinya? Dalam UMNO,ajk biasa pun boleh dapat ribu-ribu masa pemilihan.

"Ada saya sokong Tun LAh dalam isu ini? malah saya menegaskan baik dari UMNO mahupun PAs haruslah menghormati keputusan muzakarah mufti mufti yang sememangnya telah membuat kertas kerja merujuk kitab kitab 4 mazhab serta menganalisa keadaan semasa di malaysia. tetapi pihak saudara kini asyik meghentam saja muzakarah mufti mufti jika ada saranan atau pendapat yg dikeluarkan menentang sahabat baik saudara iaitu DAP."

Saya kata : Jangan jadikan blog tuan ini sebagai pergaduhan di antara kita. Saya tak tuduh pun tuan bahkan tuan sendiri yang terasa. DAP memang seorang rakan yang baik sekarang ini berbanding dahulu. Baik dari segi boleh bekerjasama menumbangkan BN dan UMNO. Itu saja. Macam UMNO dengan mca dan mic yang tebal dengan perkauman juga,mereka sokong kah islam 100%? Beza pas dan dap sangat jauh tapi boleh duduk semeja atas dasar manusia dan menolak kezaliman. DAP mengakui islam sebagai agama rasmi tetapi tidak mengiktiraf negara islam kerana malaysia sekarang ini berhukum kepada sekularisme. Lain lah kalau perlembagaan mengatakan Malaysia adalah negara islam.. ( DAP sokong najib laksana KPI,rujuk akhbar harian. )


"Mufti mufti menegur isu pengunaan Allah tetapi ada pihak Pas ( bukan semua) dengan lantang menentangnya dan memberi pelbagai ulasan untuk mempertahankan tindakan kafir untuk menggunakan nama Allah dalam agenda missionaries mereka.Mufti2 sepakat menegur perbuatan Nga membaca ayat Allah di dalam ceramah politiknya tetapi ada pihak saudara membantah mereka dan mempertahankan mereka dengan benda yang tidak kena pada tempatnya.malah seolah olah menggalakkan si bukan islam ini supaya tidak menghiraukan teguran sepakat mufti mufti negara.eolah olah hanya ulama pas yang benar dan maksum. ulama yang tidak pas salah dan tidak benar.ini semua sudah cukup untuk buktikan bahawa PAS hanya bertindak dan bersetuju apabila kena dengan fahaman mereka. Jika tidak kena, maka mufti mufti di cop sebagai ulama UMNO."

Saya kata : Isu penggunaan Allah. Saya ada situasi benar yang saya alami. Tahun lepas ketika di segamat johor,ada seorang india,kaki mabuk dan dia ini ketika mabuk sering menyebut 'ALLAH'. Hasilnya?? Alhamdulillah..dia sekarang sudah muslim. Allah s.w.t Tuhan kita. Tuhan semua manusia. Wajarkah kita melarang manusia memakai penggunaan ALLAH sedangkan kita tiada daya untuk memberi hidayat? WAJARKAH? Wajarkah pihak berkuasa memberikan alasan "situasi di malaysia" tidak sama dengan negara lain untuk kita menghalang manusia menyebut ALLAH? Tuan memandang perkataan ALLAH ini untuk melayu malaysia saja atau ALLAH Subhanahu Wa Taala?

Adakah Allah s.w.t merasa tergugat bila bukan islam menyebut namaNya? Bersalahan pula dengan sifatNya jika Dia merasa tergugat?Ada apa dengan agenda missionaries kafir? Tergugatkah Islam di malaysia dengan agenda paderi-paderi ATAU penguatkuasaan syariah Malaysia yang sebenarnya hancur?? Penguatkuasaan Syariah di bawah siapa??....

Video terbaru nga di temuramah oleh malaysiakini sudah ada di youtube. Mesti ada yang mengatakan "cakap orang kafir tidak boleh di percayai". Mana lebih bahaya? Kafir yang kita nampak di depan mata atau MUNAFIK di dalam agama yang lebih jahanam?

Aku said...

Cuba tuan cari di dalam al-quran yang menyebut tentang melarang penggunaan kata kata kesat tetapi boleh di gunakan jika kita di aniaya. Cuba cari. Saya dah cari dan sudah jumpa. Saya minta tuan pula yang cari.


Apakah jenis perkataan kesat yg disebut di dalam al quran? Adakah perkataan itu seperti tabbat , wayl atau wayhak etc? ini kah perumpaan yg diambil supaya carutan seperti P*** M** di halalkan bagi pihak saudara?

Beginilah saudara, saya pernah Tanya saudara2 saya di arab tentang perkataan tabbat wayhak atau waylak di kalangan orang arab. Saya cakap, ada orang kata kita boleh carut dan maki walaupun guna bahasa kotor kerana contoh ada di dalam surah al masad. Malah melalui surah ini, orang itu kata Allah pun mencarut. Kenyataan ini dikeluarkan berikutan kontroversi perkataan lucah yg digunakan di dalam buku S*** . Terkejut mereka mendengarnya dan mengatakan ini salah. Kami orang arab lebih arif mengenai tata bahasa dan kefahaman penggunaan bahasa arab dalam hidup kami. Tabbat atau wayl atau wayhak bukanlah serupa dengan P*** M**.

Jikalau seorang arab mengatakan Wayhak contohnya pada mereka lebih menyerupai kepada ‘shame on you. Manakala waylak lebih kepada ‘warning untuk be careful”…manakala tabbat yada di dalam surah al masad.. jika kita melihat sejarah surah ini. Dari kitab tafsir ibn kathir bahawa apabila rasulullah sedang menyeru kepada jalan Allah maka Abu lahab mencelah; tabba lakka! Maka turunlah ayat Allah tabbat yada Abi lahabi watab. Di sini kita dapat lihat rasulullah dizalimi dengan cercaan Abu lahab.namun baginda tidak membalasnya tetapi Allah yang membalas kata kata abu lahab dan tabbat bukanlah maki pun. Kepada orang arab lebih kepada Lost. Macam U r a loser..
Ini bukan carutan seperti P*** M**.

Saya dah jumpa bahkan hadith dalam sahih . tapi kita kena rujuk quran supaya tak buat tafsir sendiri yg bercanggah dengan ajaran quran sebenar . Mengikut Yusuf qardawi, seseorang mathloom ,dia tak boleh kata perkataan seperti melaknat ibu bapa orang itu walaupun dizalimi.malah dengan orang kafir pun kita tak boleh keluarkan kata kata kesat.

Saya dah jumpa bahkan hadith dalam sahih . tapi kita kena rujuk quran supaya tak buat tafsir sendiri. Mengikut Yusuf qardawi, seseorang mathloom ,dia tak boleh kata perkataan seperti melaknat ibu bapa orang itu walaupun dizalimi.malah dengan orang kafir pun kita tak boleh keluarkan kata kata kesat.


ini kata2 qardawi mengenai apa yg dobolehkan oleh si mathloom untuk cakap dan apa yg tak boleh..

فقط يعني حتى نكون أكثر دقة الجهر بالسوء هل معناه الجهر بالحق في وجه الظالم أم المقصود بالسوء هنا حتى لو يقول الإنسان كلاما سيئا لا أخلاق فيه لا أدب فيه..

يوسف القرضاوي: لا يعني ما يقولش ده (كلمة نابية).

عبد القادر عياض: مثلا..

يوسف القرضاوي: (كلمة نابية) إنما أقول هذا رجل ظالم، هذا رجل أكل حقي، هذا رجل كذا يعني بحيث يصفه بما هو فيه، إنما مثلا يلعن أبوه يلعن أمه يلعن كذا هذا خروج عن أدب التخاطب يعني حتى وإن كان الإنسان مظلوما إنما ليس له أن يتجاوز الحدود ويحمل من ظلمه يحمل أوزاره على آخرين لا


tapi tak boleh cakap macam p*** m*** dan ada yg sanggup menyamakan ia dengan kalam Allah tabbat di dalam surah al masad..( astaghfirullah el3athem)

saudara tahu tak berapa banyak site2 orang akfir yg menuduh quran mengajar vulgar language dan bahasa kesat.ini juga hujah mereka untuk menunjukkan bahawa quran itu bukan kata kata Tuhan kerana mengandungi bahasa kesat.Tetapi mereka tak faham bahawa perkataan seperti tabbat tu semua bukan maki atau carut pun.. ya hanya sebagai gertakan atau ancaman. bukan macam P*** M**

Aku said...

Isu penggunaan Allah. Saya ada situasi benar yang saya alami. Tahun lepas ketika di segamat johor,ada seorang india,kaki mabuk dan dia ini ketika mabuk sering menyebut 'ALLAH'. Hasilnya?? Alhamdulillah..dia sekarang sudah muslim. Allah s.w.t Tuhan kita. Tuhan semua manusia. Wajarkah kita melarang manusia memakai penggunaan ALLAH sedangkan kita tiada daya untuk memberi hidayat? WAJARKAH? Wajarkah pihak berkuasa memberikan alasan "situasi di malaysia" tidak sama dengan negara lain untuk kita menghalang manusia menyebut ALLAH? Tuan memandang perkataan ALLAH ini untuk melayu malaysia saja atau ALLAH Subhanahu Wa Taala?

Adakah Allah s.w.t merasa tergugat bila bukan islam menyebut namaNya? Bersalahan pula dengan sifatNya jika Dia merasa tergugat?Ada apa dengan agenda missionaries kafir? Tergugatkah Islam di malaysia dengan agenda paderi-paderi ATAU penguatkuasaan syariah Malaysia yang sebenarnya hancur?? Penguatkuasaan Syariah di bawah siapa??....

------------------------------------------------

saudara mesti tahu kaeadah apa yg mufti mufti guna sampai boleh forbid kepada orang kristian guna Allah di dalam Bible mereka. jangan terperangkap saudara. Mufti bukan melarang individu orang hindu atau cina gunakanya.malah di dalam AL quran pun ada menyebut tidak menjadi kesalahan bagi non muslim nak sebut nama Allah pun. Namun jika hasil kajian dan siasatannya menunjukkan sikap yang jelas ingin mencetuskan kegelisahan atau keresahan dikalangan ummat Islam maka ianya wajar dihentikan .

contohnya di dalam feqah, ada "sadu althrae3".. ini merupakan kaedah di mana menutup jalan yang membawa kepada haram ..contohnya menjual kurma itu halal tetapi jika kita tahu bahawa menjual kurma kepada orang itu akan dijadikan khamar.. maka ya seolah olah kita membantu perkara ma3siya..jadi sama macam pengunaan Allah yg mahu digunakan di dalam Bible di malaysia. banyak mudaratnya ke atas umat melayu islam yg kebanyakan cetek ilmu agama mereka akan mudah terjerumus ke arah murtad. bahkan menimbulkan kegusaran an kegelisahan ke atas separuh umat islam.maka dengan ini penggunaannya harus di forbid kan..

Bukan seperti yg saudara uatarakan iaitu kita mengalang individu cina atau Hindu menggunakan Allah.malah kawan cina atau Hindu saya pun selalu sebut Tuhan Alla.. saya tak tampar atau herdik dia pun.. Apa yg kita pertahankan ialah mudarat ke atas ummat islam oleh komuniti kufar yang ingin gunakan nama Allah sebagai senjata memurtadkan umat islam.Sila rujuk di tepi colum blog saya mengenai mengapa kalimah Allah di dalam bible harus di tentang di sini..


begitu juga dalam kes Nga. Penggunaan ayat2 Allah di atas pentas politik tidak berasas. Seperti yg saya katakan, Bush juga guna kebaikan dalam quran kononnya nak tunjuk islam sebenarnya tak ajar keganasa tapi orang islam di iraq atau afghan tu yg ganas so its like halal for them to attack those islamic countries.. ini caranya kafir guna taktik untuk menghalalkan tindakan mereka ke atas orang islam. gunakan ayat Allah untuk bersama2 mereka dalam agenda terselindung mereka.

Aku said...

Bermakna tuan sendiri sudah mengetahui akan tersasarnya saudara islam ini? Saudara islam yang mana ?

------------------------------------------------

Bukankah menjadi tugas bagi orang islam untuk membantu sedara la ela ela Allah mereka yg tersasar baik dari umno atau pkr atau pas kembali ke jalan Allah? jangan lah menunding hanya orang UMNO yg tersasar. banyak juga orang yg berkiblat'kan politik pas dan pkr tersasar. Oleh itu menjadi tugas bagi orang islam yg mempunyai kekuatan untuk membwa kembali mereka ini ke jalan Allah.Bukan dengan cacian dan hinaan atau pecah belah.keadaan umat islam di zaman ini dah kronik saudara. kesatuan ummah juga begitu parah. terlalu banyak pecah belah berlaku. Di sebabkan itu dalam keadaan ini kita perlu mengambil insiatif dan pendekatan yg berhikmah untuk kembalikan syiar islam sepenuhnya. Cuba lihat sejarah dua cucu nabi iaitu Hasan dan Hussein. kedua kedua mereka menggunakan pendekatan yg berbeza dalam mempertahankan ummah. ini berdasarkan kedudukan masa dan kekuatan yg ada pada waktu itu serta keadaan yg dihadapi. Imam hassan menggunakan kaedah berdamai dan menyerahkan khalifahnya kepada muawiyah kerana tidak mahu pertumpahan darah dan juga mencacatkan ummah yg telah sedia ada goyah.malah jika dia bertindak ketika itu, nescaya habislah seluruh keturunan Muhammad SAW dari muka bumi ini. tetapi Imam hussein telah mengambil jalan memerangi khalifah yg tidak disenangi rata2 rakyat muslim .ini kerana banyak kerosakkan dan penindasan yg berlaku malah ke atas percubaan untuk mengubah islam itu sendiri. namun begitu, hatta tentera musuh berbaris untuk menyerang imam hussein dan pengikutnya, imam hussein sempat mennagis lagi kerana mengenagkan nasib mereka yg akan terjerumus ke neraka. Lihat ya saudara. Imam hussein di zalimi tetapi dia tak mencarut pulak.inilah akhlaq seorang mumin dan muslim yg sebenar yg mengikuti ajaran islam tulen.

Umno bukanlah sampai tahap mengubah islam.Umno bukanlah sampai tahap membuang terus islam dari bumi malaysia.

banyak orang UMNO masih valid iman dan islam mereka. Umno masih boleh dibersihkan dengan bantuan orang2 islam lain yg mahu membantu menegakkan islam dalam bentuk kesatuan ummah. Lagi satu, sifat sabar tu kena ada. bukan senang nak berdakwah. bahkan selama 6 tahun rasulullah berdakwah, tak silap saya hanya 40 orang saja yg baru memeluk islam.

hendak menegakkan islam dan berdakwah ini kenalah bersabar banyak banyak.tak boleh dengan emosi dan terburu buru. mesti dengan berhikmah.

kalian mengatakan Umno menjalankan perlembagaan penjajah. Demokrasi itu juga merupakan salah satu method perlembagaan penjajah. jadi jika kalian benar benar pejuang islam ,kenapa kalian masih ikut perjalanan proses demokrasi ala ala penjajah ini?
Mesti kerana nak dapatkan kuasa walaupun terpaksa menggunakan jalan penjajah bukan? kenapa jalan ini boleh diterima tetapi jalan menyatu padukan umat islam tanpa mencacatkan ummah tidak boleh diterima?



-------------------------------------------------

Saya kata : Jangan jadikan blog tuan ini sebagai pergaduhan di antara kita. Saya tak tuduh pun tuan bahkan tuan sendiri yang terasa. DAP memang seorang rakan yang baik sekarang ini berbanding dahulu. Baik dari segi boleh bekerjasama menumbangkan BN dan UMNO. Itu saja. Macam UMNO dengan mca dan mic yang tebal dengan perkauman juga,mereka sokong kah islam 100%? Beza pas dan dap sangat jauh tapi boleh duduk semeja atas dasar manusia dan menolak kezaliman. DAP mengakui islam sebagai agama rasmi tetapi tidak mengiktiraf negara islam kerana malaysia sekarang ini berhukum kepada sekularisme. Lain lah kalau perlembagaan mengatakan Malaysia adalah negara islam.. ( DAP sokong najib laksana KPI,rujuk akhbar harian. )

------------------------------------------------

Mic mca atau dap semua sama sahaja. tak lihat kah saudara apa apa berkenaan agama mereka atau bukan islam dan bangsa mereka... mereka bersatu hati ..tetapi ummat islam berpecah belah. masing masing menegakkan hujah masing masing dan saranan muzakarah mufti diketepikan.itupun hanya akan di sokong kalau selari dengan agenda kalian semua.

Saudara kena faham isu aliran fahaman DAP.Pengambilan kaedah yang sama dengan cara-cara para Ahli Falsafah Theosofi, Sekular, Liberal dan Freemasonari dalam mendekati Ummat Islam oleh Parti Lim Kit Siang sepatutnya membuatkan kita berhati hati. jangan mudah terpercaya dengan senyuman palsu orang 'kafir' Bukan kita tak boleh berbuat baik tetapi hati-hati perlu ada. Ini kerana banyak sejarah kejatuhan empayar islam salah satunya dari keterlanjuran umat islam yg tidak berhati hati dengan kebaikan palsu orang kafir terhadap mereka.

-------------------------------------------------

Saya kata : Saya tanya tuan,saya harap tuan jawab ikhlas. Mahukah tuan memakan ayam yang di sembelih oleh tukang sembelih yang meminum arak atau berjudi? Mahukah tuan bermenantukan seseorang yang tuan tahu bakal menantu ini bukanlah seorang peminum arak atau penjudi cuma bakal menantu ini bekerja dengan syarikatnya? Atau tuan sememangnya seorang yang anti judi dan maksiat tetapi tuan boleh katakan " aku dah undi supaya mereka buat kebaikkan,kalau dia nak buat tak baik atau maksiat,lantak dia orang la" Boleh ke begini? Saya tak tahu tentang istilah syiah totok. Wujudkah ahli sunnah totok? Kalau saya katakan diri saya totok kepada Allah s.w.t bagaimana pula? Bukankah Allah s.w.t menyeru manusia supaya beriman totok dengan segala perintahnya?

------------------------------------------------

pertama sekali, saya hendak tanya kepada saudara. apa haramkah jika seseorang itu membuat maksiat dan kemudian dia menyembelin dengan tata dan kaedah yg lengkap dari sisi syariah. adakah binatang dan daging itu haram kerana dosanya walaupun kaeadah yg digunakan benar dan sah dari syarak?

hatta jika seorang ahli kitab dan bukan islam ya, menyembelih binatang dan menggunakan nama Allah, ia halal dimakan oleh orang islam. jadi mana datang hukum haram memakan daging sembelihan orang Umno dan ia sah dari syarak ? boleh saudara terangkan kepada saya.?

mengenai kerja di syarikat judi, atau arak atau apa apa sahaja... bukan umno saja. ini benda general saudara. malah ada jugak pekerja macam ini tapi menyokong pas.. yg penting kalau tak mahu pun, jangan jadikan umno ebagai alasan. bukan umno tetapi perbuatan individu tersebut.


bab amanat hadi tu, bagi saya dah banyak orang dok bincang. macam3 spekulasi yg di katakan. apa yg penting mufti mufti juga mengeluarkan statemtn untuk kata katanya itu.

macam ni lah saudara, kadang kadang bila kita keluarkan kata2, kita harus tahu apa yg akan timbulkan fitnah atau tidak..

seperti kata mutiara Imam ali:

A Fool's mind is at the mercy of his tongue and a Wise Man's tongue is under control of his mind

Kita boleh lihat bagaimana sometimes kenyataan ulama seperti ibn arabi yg sebenarnya mempunyai maksud yg dalam tetapi mencetuskan kekecohan dan perdebatan antara pengikutnya dan ibn hajar asqalani. Saya tak kata ibn arabi salah sebab kalau nak baca kitab nya, perlu guru, kalau baca sendiri memang pening dan tak faham.

sebab itu apabila kita hendak mengeluarkan sesuatu perkataan, kita haru berfikir dahulu natijahnya..

Anonymous said...

Syukur Alhamdulillah

Artikel anda yang menarik

ADAM AMIN
Kg Jerlun,
Kedah

Aku said...

salam saudara adam amin,

terima kasih atas kata2 saudara dan sudi melawat teratak buruk saya ini.semoga Allah merahmati saudara dan keluarga ameen.

Aku said...

Saya kata : Saya tanya tuan sekarang ini,SIAPA yang menuduh PAS sebagai pemecah belah masyarakat dan ummah? Saya minta tuan pandang dari sudut ikhlas. Selama PAS masuk dalam politik,adakah PAS memurtadkan orang? PAS menyeru melalui jalan politik supaya manusia kembali berhukum kepada yang HAQ. Kerana apa PAS tidak memilih jalan perang? SEbab kasih sayanglah PAS masuk politik. Bila menang,dapat kuasa barulah boleh melaksana. Kalau tak menang dan tidak dapat majoriti,bagaimana tuan nak lihat keberkesanan PAS?

------------------------------------------------


pertama sekali, saya tak bermaksud pun pecah belah bermaksud pas memurtadkan orang saudara.pecah belah bukan paal memurtadkan orang.pecah belah antara orang islam ni elalunya kerana masing masing nak tegakkan fahaman mereka.tapi saya bertanya, berapa ratus ribu orang kafir dalam malaysia ni dah masuk islam hasil politik pas?

tak semestinya dengan berpolitik sahaja kita dapat menyatukan ummah. kalau nak berpoltik pun guna jalan berhikmah. dari mencaci atas pentas politik, lebih baik orang2 pas bergerak dalam satu kesatuan membantu pentadbiran negara menjadi check and balance bagi saudara UMNO kita. hanya dengan kesatuan yg kukuh komuniti umat islam akan berjaya mencipta pentadbiran islam yg syumul. kalau gelojoh dalam perjuangan, akhirnya apa yg dikendong berciciran..semuanya kena bijak dan berhikmah..kalau setakat seorang dua nak buat kerja dalam membersih umno,mana nak jadi. bayangkan sama setengah atau lebih dari setengah dalam UMNo buat kerja check and balance dan membantu sedara yg kurang arif dlam islam dengan berhikmah untuk sama sama kembali kepada islam.. inshallah Allah pasti beri kejayaan.

Anonymous said...

Saudara Ihya

Teruskan usaha daawah anda. Allah bersama anda.

Hamba Miskin said...

Salam..

"Apakah jenis perkataan kesat yg disebut di dalam al quran? Adakah perkataan itu seperti tabbat , wayl atau wayhak etc? ini kah perumpaan yg diambil supaya carutan seperti P*** M** di halalkan bagi pihak saudara?"

Saya kata : Surah tabbat adalah surah yang mengisahkan penghinaan Allah terhadap abu lahab dn isterinya. Yang Saya tanya kepada tuan ialah ayat dalam al-quran yang menyebut tentang "melarang penggunaan kata kata kesat atau ghibbah tetapi boleh di gunakan jika kita di aniaya". Bukan minta carikan ayat tabbat. Surah al masad itu semua orang tahu. Penghinaan Allah buat Abu Lahab. Minta tuan cari semula. Tentang buku shit karya shahnon ahmad,penulisnya masih hidup lagi. Jika tuan rasa di pihak yang benar,silalah berjumpa dia sebelum dia meninggal dunia. Insya Allah,dia boleh terangkan kepada tuan. Berkenaan ayat ayat carut,mari sini saya bagitahu tuan semula jika tuan sudah lupa. p***m** itu dalam bahasa arab berbunyi apa ya? Saya nampak tuan di sini miss understanding dengan soalan saya. Saya minta tuan carikan ayat quran yang menyebut seperti apa yang saya tanya di atas. Bukan mer umpamakan sesuatu dengan sesuatu.

Tuan kalau belajar tentang perkara rumahtangga dan kesihatan islam,ada tak di sebut tentang perihal alat kelamin lelaki dan perempuan? Saya nak tanya tuan,apa bezanya antara zakar dan pi**t atau farj dan p*nt** di dalam bahasa arab dengan penggunaan bahasa melayu kita sehari-hari? Ataupun khinzir,bolehkah terkurang haramnya bila kita memanggil babi? Atau rasyuwah kita gelarkan dengan politik wang? Bukankah dalam al-quran di sebut sebegini

"Isteri-isteri kamu bagaikan ladang buat kamu, oleh karena itu DATANGILAH ladangmu itu sesukamu, dan sediakanlah untuk diri-diri kamu, dan takutlah kepada Allah, dan ketahuilah sesungguhnya kamu akan bertemu Allah, dan gembirakanlah (Muhammad) orang-orang mu'min." (al-Baqarah: 223)

Apa maksud "datangilah" itu? Bukan itu ayat carut? Tuan faham apa erti mencarut? Baiklah..

Mencarut bermaksud memaki,mengumpat,dengan sengaja berkata sesuatu yang bersifat malu atau menyebut sesuatu perkataan yang boleh menyebabkan malu. Beza di sini,bila di sebut hari hari seolah olah di jadikan permainan,jadi kalau ditujukan pada seseorang boleh jadi bergaduh. Tapi hakikat ayat ayat carut ini sama sifat. Orang yang mazhlum,mathloom(teraniaya) boleh menceritakan dan mengadukan kezaliman orang yang menzhaliminya kepada seorang penguasa atau hakim atau kepada orang yang berwenang memutuskan suatu perkara dalam rangka menuntut haknya.
Hal ini dijelaskan dalam Al-Qur’an.Bahkan jika ia menceritakannya kepada seseorang yang mempunyai kekuasaan, kekuatan, dan wewenang untuk menegakkan amar ma’ruf nahi munkar, seperti seorang pemimpin atau hakim, dengan tujuan mengharapkan bantuan atau keadilan, maka sudah jelas boleh hukumnya.Tetapi walaupun kita boleh mengghibah orang yang menzhalimi kita, pemberian maaf atau menyembunyikan suatu keburukan adalah lebih baik.

Meminta bantuan untuk menyingkirkan kemungkaran dan agar orang yang berbuat maksiat kembali ke jalan yang benar. Pembolehan ini dalam rangka isti’anah (minta tolong) untuk mencegah kemungkaran dan mengembalikan orang yang bermaksiat ke jalan yang hak. Selain itu ini juga merupakan kewajiban manusia untuk ber-amar ma’ruf nahi munkar. Setiap muslim harus saling bahu membahu menegakkan kebenaran dan meluruskan jalan orang-orang yang menyimpang dari hukum-hukum Allah, hingga nyata garis perbedaan antara yang haq dan yang bathil.Memperingatkan kaum muslimin dari beberapa kejahatan seperti:

1.Apabila ada perawi, saksi, atau pengarang yang cacat sifat atau kelakuannya, menurut ijma’ ulama kita boleh bahkan wajib memberitahukannya kepada kaum muslimin. Hal ini dilakukan untuk memelihara kebersihan syariat. Ghibah dengan tujuan seperti ini jelas diperbolehkan, bahkan diwajibkan untuk menjaga kesucian hadits. Apalagi hadits merupakan sumber hukum kedua bagi kaum muslimin setelah Al-Qur’an.

2.Menceritakan kepada khalayak tentang seseorang yang berbuat fasik atau bid’ah seperti, minum-minuman keras, menyita harta orang secara paksa, memungut pajak liar atau perkara-perkara bathil lainnya. Ketika menceritakan keburukan itu kita tidak boleh menambah-nambahinya dan sepanjang niat kita dalam melakukan hal itu hanya untuk kebaikan.

Bila seseorang telah dikenal dengan julukan si pincang, si pendek, si bisu, si buta, atau sebagainya, maka kita boleh memanggilnya dengan julukan di atas agar orang lain langsung mengerti.Tetapi jika tujuannya untuk menghina, maka haram hukumnya. Jika ia mempunyai nama lain yang lebih baik, maka lebih baik memanggilnya dengan nama lain tersebut. Terima kasih atas kata kata Syeh Yusuf Qardhawi tetapi adalah lebih cantik jika tuan tuliskan sekali maksudnya di dalam bahasa melayu agar ramai pengkomen boleh membacanya sekali. ( Dalam pc saya hanya nampak kotak-kotak sahaja,mungkin tuan menaip dalam tulisan arab ). :)

Hamba Miskin said...

"contohnya di dalam feqah, ada "sadu althrae3".. ini merupakan kaedah di mana menutup jalan yang membawa kepada haram ..contohnya menjual kurma itu halal tetapi jika kita tahu bahawa menjual kurma kepada orang itu akan dijadikan khamar.. maka ya seolah olah kita membantu perkara ma3siya..jadi sama macam pengunaan Allah yg mahu digunakan di dalam Bible di malaysia. banyak mudaratnya ke atas umat melayu islam yg kebanyakan cetek ilmu agama mereka akan mudah terjerumus ke arah murtad. bahkan menimbulkan kegusaran an kegelisahan ke atas separuh umat islam.maka dengan ini penggunaannya harus di forbid kan.."

Saya kata : Terima kasih tuan!! Tuan telah berjaya memberi kefahaman yang mendalam tentang kaedah di dalam feqah iaitu "sadu althrae3" !!. Jadi tak perlulah saya menjawab lebih lanjut tentang bab sembelihan atau bab nikah kawin yang saya ajukan itu. Tuan telah berjaya menjawabnya!!..Buat apa saya sokong umno jika kaedah "sadu althrae3" telah menimbulkan kesedaran dalam diri saya.


"begitu juga dalam kes Nga. Penggunaan ayat2 Allah di atas pentas politik tidak berasas. Seperti yg saya katakan, Bush juga guna kebaikan dalam quran kononnya nak tunjuk islam sebenarnya tak ajar keganasa tapi orang islam di iraq atau afghan tu yg ganas so its like halal for them to attack those islamic countries.. ini caranya kafir guna taktik untuk menghalalkan tindakan mereka ke atas orang islam. gunakan ayat Allah untuk bersama2 mereka dalam agenda terselindung mereka."


Saya kata : Nga warga malaysia,membayar segala cukai dan bernaung sebagai kafir zimni. Dan bush pula seoarng amerika yang kita tahu dasar pemerintahannya. Kedua-duanya sama dari segi agama iaitu penganut agama samawi. Harap tuan dapat bezakan kafir harbi dan zimni secara jelas.

"banyak orang UMNO masih valid iman dan islam mereka. Umno masih boleh dibersihkan dengan bantuan orang2 islam lain yg mahu membantu menegakkan islam dalam bentuk kesatuan ummah. Lagi satu, sifat sabar tu kena ada. bukan senang nak berdakwah. bahkan selama 6 tahun rasulullah berdakwah, tak silap saya hanya 40 orang saja yg baru memeluk islam."

Saya kata : Islam itu menyeluruh. Dari lahir hingga kita mati. "Kaffah" yang Allah seru untuk manusia beriman itu bermaksud mengamal dan mengguna pakai segala Yang Allah s.w.t tetapkan dan para Rosul serta Nabi tinggalkan untuk kita. Kita bila makan,bolehkah kita meninggalkan bacaan basmallah? Kalau masuk politik @ pemerintahan,bolehkah kita tinggalkan al adli dan al ihsan? Allah s.w.t bagi umno peluang lebih 50 tahun dan kenapa sekarang dalam masa 2 tahun lebih sedikit lagi kata muhyiddin,umno perlu di bersihkan? Singkat sungguh masa..

"kalian mengatakan Umno menjalankan perlembagaan penjajah. Demokrasi itu juga merupakan salah satu method perlembagaan penjajah. jadi jika kalian benar benar pejuang islam ,kenapa kalian masih ikut perjalanan proses demokrasi ala ala penjajah ini?
Mesti kerana nak dapatkan kuasa walaupun terpaksa menggunakan jalan penjajah bukan? kenapa jalan ini boleh diterima tetapi jalan menyatu padukan umat islam tanpa mencacatkan ummah tidak boleh diterima?"

Saya kata : Tuan,hanya itu sahaja jalan yang nampaknya terbentang di depan mata selain perang. Atau tuan lebih berminat kepada sejarah perang jamal dan siffin? Lihat sendiri apa jadi pada al arqam!! Al- Arqam yang kita semua tahu punyai empayar perniagaan yang besar bahkan menjana ekonomi melayu islam,tetapi LUMPUH akibat di cantas kerajaan dengan sebab aqidah mereka tidak betul!! Tuan..kalau aqidah tidak betul,cantas sahaja aqidah mereka dan betulkan semula ke jalan yang betul,tidak perlu cantas ekonomi. Bila pemimpin al arqam tersungkur,maka habislah ekonominya.. Pas sentiasa belajar dari pengalaman. Takkan tuan sendiri nak kena patuk 2 kali dengan ular dari lubang yang sama? Oleh sebab belajarlah,maka PAS memilih jalan demokrasi untuk menyatupadukan ummah melayu islam serta bangsa lain di malaysia ini. Selain dari itu,ada jalan lain yang tuan boleh syorkan selain dari jalan penyatuan parti??

"Saudara kena faham isu aliran fahaman DAP.Pengambilan kaedah yang sama dengan cara-cara para Ahli Falsafah Theosofi, Sekular, Liberal dan Freemasonari dalam mendekati Ummat Islam oleh Parti Lim Kit Siang sepatutnya membuatkan kita berhati hati. jangan mudah terpercaya dengan senyuman palsu orang 'kafir' Bukan kita tak boleh berbuat baik tetapi hati-hati perlu ada. Ini kerana banyak sejarah kejatuhan empayar islam salah satunya dari keterlanjuran umat islam yg tidak berhati hati dengan kebaikan palsu orang kafir terhadap mereka."

Saya kata : Insya Allah,kami sentiasa berhati hati. Doakan saja kami berjaya menyatukan ummah melalui cara yang ada sekarang ini.

"pertama sekali, saya hendak tanya kepada saudara. apa haramkah jika seseorang itu membuat maksiat dan kemudian dia menyembelin dengan tata dan kaedah yg lengkap dari sisi syariah. adakah binatang dan daging itu haram kerana dosanya walaupun kaeadah yg digunakan benar dan sah dari syarak?hatta jika seorang ahli kitab dan bukan islam ya, menyembelih binatang dan menggunakan nama Allah, ia halal dimakan oleh orang islam. jadi mana datang hukum haram memakan daging sembelihan orang Umno dan ia sah dari syarak ? boleh saudara terangkan kepada saya.? mengenai kerja di syarikat judi, atau arak atau apa apa sahaja... bukan umno saja. ini benda general saudara. malah ada jugak pekerja macam ini tapi menyokong pas.. yg penting kalau tak mahu pun, jangan jadikan umno ebagai alasan. bukan umno tetapi perbuatan individu tersebut."

Saya kata : Bab sembelih dan Saya dah jawab di atas di atas bab "sadu althrae3" yang tuan ajarkan di atas. Bukan suka suka saya nak jadikan umno sebagai alasan,nak buat macammana tuan. UMNO lebih berkelayakan untuk "alasan" tersebut. Kita duduk di negara mana sekarang? Siapa yang memegang tampuk negara? Itu saja..

"macam ni lah saudara, kadang kadang bila kita keluarkan kata2, kita harus tahu apa yg akan timbulkan fitnah atau tidak..Kita boleh lihat bagaimana sometimes kenyataan ulama seperti ibn arabi yg sebenarnya mempunyai maksud yg dalam tetapi mencetuskan kekecohan dan perdebatan antara pengikutnya dan ibn hajar asqalani. Saya tak kata ibn arabi salah sebab kalau nak baca kitab nya, perlu guru, kalau baca sendiri memang pening dan tak faham.

sebab itu apabila kita hendak mengeluarkan sesuatu perkataan, kita haru berfikir dahulu natijahnya"

saya kata : Ibn Arabi itu betul. Masalahnya beliau tidak di beri peluang untuk menjawab. Dato seri Nizar itu betul,bagilah peluang kepadanya bersuara di dalam Radio perak agar rakyat tahu apa komitmennya pada negeri perak semasa dia menjadi MB. RTM bagi ke dia berucap dalam radio? Juga Nik aziz,adalah dalam 30 second di beri berucap tentang sesuatu isu. Kenapa tak beri dia ruang sepenuhnya kepadanya untuk menjawab segala isu,lebih lebih lagi bab Tuhan mencarut dan berkawan dengan setan.
Umpama tuan sendiri contohnya seorang ahli politik islam,bab memerintah tuan faham,bab agama pun tuan berilmu. Tuan pula berada di dalam posisi ahli politik pembangkang. Di wawancara oleh RTM berkenaan isu babi. Bila di tanya oleh wartawan,maka tuan akan menjawab " Umat islam di bolehkan memakan babi". TUP! Hanya itu sahaja yang RTM siarkan sedangkan ada lagi kenyataan di hujungnya. Apa natijahnya pada rakyat islam malaysia jika melihat tuan memberi statement separuh ini?
Indonesia yang miskin itu lagi terdepan dalam memberikan peluang samarata kepada setiap calon PEMILU untuk berucap di Television dan radio. Kita ? Malaysia?


"pertama sekali, saya tak bermaksud pun pecah belah bermaksud pas memurtadkan orang saudara.pecah belah bukan paal memurtadkan orang.pecah belah antara orang islam ni elalunya kerana masing masing nak tegakkan fahaman mereka.tapi saya bertanya, berapa ratus ribu orang kafir dalam malaysia ni dah masuk islam hasil politik pas?"

Saya kata : Alhamdulillah,bilangan orang bukan islam yang menganut agama islam hasil politik pas itu ada tetapi tidaklah sampai angka ratusan ribu orang yang islam yang murtad seperti yang di dakwa mufti perak sendiri. Yang penting,walau sedikit tetapi mereka yang menganut Islam hasil politik pas ini insya Allah memiliki iman sekuat iman 40 orang pengikut Rosul s.a.w di awal daawahnya.( seperti kata tuan,pinjam ya!) Antaranya...itu..yang tuan iklankan bukunya itu. Saudara ann wan seng abdullah telah berada lama di dalam PAS dan sekarang memegang jawatan Lajnah hubungan antara kaum. Saudara ann wang seng sendiri telah berjaya mengislamkan saudara baru. Exco kelantan,saya dah lupa namanya,pun mengislamkan saudara baru di kelantan,bahkan saudara baru internasional iaitu thai dan beberapa nama lagi yang saya tidak ingat dalam mengislamkan saudara baru..Yang penting,saudara baru ini insya Allah tidak mudah untuk murtad kembali...ameen..

Aku said...

salam 3alaikom

semoga saudara sentiasa dirahmati ALlah,

saya ingat pc saudara boleh membaca tulisan arab .sebab itu saya letakkan apa yg dikatakan oleh yusef qardawo berkenaan ayat Allah dalam surah nisa ayat 148 tu..

baiklah..mari saya cuba tulis terjemahannya..

Qaradawi telah di soal di dalam satu temuramah tv al jazeera berkenaan maksud ayat itu dengan lebih specific..(ayat yg saudara katakan tu lah..surah annia ayat 148)



فقط يعني حتى نكون أكثر دقة الجهر بالسوء هل معناه الجهر بالحق في وجه الظالم أم المقصود بالسوء هنا حتى لو يقول الإنسان كلاما سيئا لا أخلاق فيه لا أدب فيه..

يوسف القرضاوي: لا يعني ما يقولش ده (كلمة نابية).

عبد القادر عياض: مثلا..

يوسف القرضاوي: (كلمة نابية) إنما أقول هذا رجل ظالم، هذا رجل أكل حقي، هذا رجل كذا يعني بحيث يصفه بما هو فيه، إنما مثلا يلعن أبوه يلعن أمه يلعن كذا هذا خروج عن أدب التخاطب يعني حتى وإن كان الإنسان مظلوما إنما ليس له أن يتجاوز الحدود ويحمل من ظلمه يحمل أوزاره على آخرين لا


lebih kurangnya,,interviwer tu tanya kira dalam ayat tu adakah maksudnya bercakap soal apa yg dilakukan oleh si zalim atau bercakap perkataan buruk yang tidak ada adab dan akhlaq (dalam kata kata tersebut?


qardawi jawab. maksudnya bukan macam tu(kalema naabiah)

lepas tu soal lagi si abdul qader(interviewer ni.. : contohnya?( apa maksud ayat mengenai perkara yg boleh kita cakap)

jawab yusuf qardawi:(contohnya) lelaki ini penzalim, lelaki ini mengambil haq saya..etc..(ceritakan apa yg dia lakukan)- ini boleh

qaradawi sambung lagi;

sesungguhnya (contoh) dengan melaknat ibu atau bapa atau katha (si penzalim) ini sudah terkeluar dari adab percakapan.. walaupun orang itu telah dizalimi dia tak boleh 'cross the limits' dan(jika dia buat macam tu) akan tanggung juga dosa si zalim itu( kalau bercakap bahasa kesat atau maki ke atas si penzalim)

so inilah antara kata 2 qardawi mengulas lanjut apa maksud ayat itu..

so kira perkataan macam kalema naabiya tidak dibenarkan.. tetapi maksud ayat Allah ini ialah seperti menceritakan apa si penzalim buat etc etc.bukan mencarut atau mencaci)

saudara, jika perumpamaan P*** M** pun di anaggap biasa saja, jadi apa pulak kata kata kesat yg tak boleh? niat? niat saudara gelar orang tu P*** M** tu sesuai ke?
kalau sebut benda tu dengan Niat untuk belajar atau di ajar lain saudara. di dalam quran itu ialah untuk mengajar kita untuk melakukan sesuatu mengikut islam..

contohnya babi.. kalau cakap and mention pasal babi kerana nak belajar, mana ada salah.. tapi jika tiba tiba saya cakap " eh awak ni macam Babi" lah.. itu sudah jatuh dalam perkataan buruk yg Allah tegah supaya tidak diucapkan ke atas orang lain. malah tak ada adab dan akhlaq langsung..

tak payah jauh jauh, kalau saudara pergi cakap kat adik saudara kononnya melawak dengan perumpamaan.. kau ni macam P*** M** la.. boleh ke? yg saya tahu la, masa kecik, adik saya tersebut benda tu kat saya masa bermain, ibu saya terus menghukum dia sampai tak berani nak keluar kata2 kesat dah..(sebab kami dari kecil kat sapa pun diajar oleh ibubapa saya supaya tak boleh cakap benda kotor atau carut 2 ni kat orang....)

berkenaan ghibah atau mengumpat, dalam kitab imam al ghazali pun ada terangkan jenis umpatan yg dibenarkan syarak=) tapi dia tak cakap kita boleh melaknat atau mengeji can maki maki orang itu..

namun begitu saya bukan menyoal pasal ghibah etc,, tetapi pasal maki mai atau carut mencarut..

saudara, gelaran seperti si pincang si pendek etc, tak sama dengan si P*** M** .. tadi saya saya tanya sahabat arab saya, kalau saya cakap kat dia seperti P*** M**, marah tak? dia cakap bukan marah tapi rasa nak bunuh sebab bagi dia, saya dah menyentuh sharaf ibu dia..

lihat ya saudara.. hatta niat baik tapi katakan memanggil orang itu si gemuk atau si pendek, tetapi hati orang itu terguris dan tersentuh, baik ke tu? dosa tak kalau sakiti hati orang hatta saudara tak maksud kannya? sebab itu di dalam islam lebih baik jangan la dok gelar orang dengan macam2 gelaran.. kalau dia sakit hati dan tak maafkan..kita nak ke tanggung ke dosa tu pulak?

Hamba Miskin said...

Apapun saya mengucapkan syukur terhdap Allah s.w.t dan terima kasih yang tak terhingga kepada tuan kerana membiarkan saya "berceloteh" sehingga tuan naik bosan dgn saya. Solawat ke atas Rosul s.a.w walaupun saya jauh dari keturunannya,tetapi kerana bagindalah saya bersuara. Niat saya ikhlas ingin membetulkan ketidakfahaman orang yang berbulu dengan PAS,jadi tanggungjawab ini saya rasa wajarlah saya memberi pendapat peribadi dan mungkin pendapat orang lain dari PAS juga berlainan tetapi kami sentiasa mengambil iktibar "biar berlainan pendapat,jemaah jangan di hancurkan". Seperti para sahabat yang tidak sefahaman tentang perjanjian hudaibiyah,tetapi mereka tetap mantap bersama Rosul. Begitulah saya,insya Allah akan terus bersama PAS hingga ke hujung nyawa selagi PAS meletakkan Al-Quran dan Hadis di tempat yang sepatutnya. Walaupun bermacam halangan serta mehnah saya hadapi...

Doakan..

Taasub Pada Allah
Solawat Atas Rosul

Hamba Miskin said...

"saudara, jika perumpamaan P*** M** pun di anaggap biasa saja, jadi apa pulak kata kata kesat yg tak boleh? niat? niat saudara gelar orang tu P*** M** tu sesuai ke?
kalau sebut benda tu dengan Niat untuk belajar atau di ajar lain saudara. di dalam quran itu ialah untuk mengajar kita untuk melakukan sesuatu mengikut islam..

contohnya babi.. kalau cakap and mention pasal babi kerana nak belajar, mana ada salah.. tapi jika tiba tiba saya cakap " eh awak ni macam Babi" lah.. itu sudah jatuh dalam perkataan buruk yg Allah tegah supaya tidak diucapkan ke atas orang lain. malah tak ada adab dan akhlaq langsung.."

saya kata : Itulah sebenarnya maksud saya. Nik Aziz tak suruh ahli pas mencarut. Tapi ayat ayat carut ini memang ada di dalam al-quran. Itu maksud Nik aziz. Tuan cubalah cari video berkenaan penerangan tuhan mencarut ni. RTM punya kerjalah semua ni yang membuatkan orang ramai jadi konfius. Soal Shannon Ahmad itu saya dah syorkan tuan sendiri berjumpa dengannya. tanyalah dia kenapa dia menulis novel satira itu.

"lihat ya saudara.. hatta niat baik tapi katakan memanggil orang itu si gemuk atau si pendek, tetapi hati orang itu terguris dan tersentuh, baik ke tu? dosa tak kalau sakiti hati orang hatta saudara tak maksud kannya? sebab itu di dalam islam lebih baik jangan la dok gelar orang dengan macam2 gelaran.. kalau dia sakit hati dan tak maafkan..kita nak ke tanggung ke dosa tu pulak?"

Saya kata : Tuan salah faham. Saya bersumberkan dari Sumber Ibnu Taimiyah, Imam Syuyuthi, Imam Syaukani,, Maktabah Al-Manar, Yordania. Apa yang saya tulis berkaitan si zalim,bukan orang yang kena zalim. Bila si zalim menzalimi kita,bawa pada penguasa atau kadi maka ini di bolehkan.


"saudara, gelaran seperti si pincang si pendek etc, tak sama dengan si P*** M** .. tadi saya saya tanya sahabat arab saya, kalau saya cakap kat dia seperti P*** M**, marah tak? dia cakap bukan marah tapi rasa nak bunuh sebab bagi dia, saya dah menyentuh sharaf ibu dia.."

Saya kata : Jangan si arab tu,waima saya sendiri pun marah. Cuma apa yang saya tekankan dalam komen ini tentang perbezaan bahasa setiap negeri. Umpama arab yang juga berlainan lahjah. Bila anda menyebut pu**m** dengan tujuan belajar,ianya tak lari dari maksud farj. Sebab kemaluan ini milik perempuan. Dan bukan milik lelaki. Maksud saya sebenarnya,bahasa kita mewah dengan khazanah lahjahnya. Itu maksud saya. Pergi ke kelantan,bunyi lain,kat kedah bunyi lain,n.9 bunyi lain. walaupun bunyi nya lain,adakah lari maksudnya? Tak tahulah saya faham tuan bagaimana. Tetapi kalau di negeri kami,bila menyebut pu**m** ini,tak rasa apa pun kecuali bila di tambah pu**m** kau!!.. Ha...yang itu baru boleh jatuh hukum wajib bertumbuk.

Aku said...

saudara berhubung dengan makian seperti p*** M**, yusuf qardawi telah terang dengan jelas bahawa dalam apa keadaan sekali pun, kata2 kesat tidak boleh dikeluarkan..ini sudah terkeluar dari adab dan akhlaq mumin .. walau satira sekali pun ... shahnon ahmad orang kelantan ke? kalay iya pun, dia seorang penulis.. pasti dia tahu benar elok belok gaya bahasa kebbanyakan negeri bukan? saya tegaskan bahawa akhlaq mumin yg sepatutnya di warisi dari rasulullah dan ahlulbait ialah menjada tutur kata hatta dalam berkarya pun.. inilah islam yg sebenar ..

Pinta saya satu saja.

cuba bawa satu sumber sahih contohnya kezaliman yg paling teruk di alami oleh ahlulabit rasulullah iaitu di karbala.. bawakan kepada saya di mana apabila sayeda zeynab berdiri di depan yazeed dan memanggil nya dengan perkataan lucah atau kesat?! rasulullah dan keturunannya sentiasa menjaga adab dan tutur kata mereka hatta terhadap musuh yg menzalimi dan memotong serta mencincang darah mereka. mereka berhujah dan berdebat tetapi satu kata2 kesat pun tidak dikeluarkan.. saudara nak ikut yg mana? tok guru PAS atau rasulullah dan ahlulbayt? pada saya, Rasulullah dan ahlulabait serta sahabat lah contoh yg paling tepat saya ikut baik dari perbuatan atau kata2 mereka yg sentiasa di pelihara dari dikotor bahasa kesat yg menjadi mainan syaitan..

pada saya, pulak, rasulullah dan ahlulbait sentiasa bergerak dala menyatu padukan ummah.. saudara mahu bicara mengenai perang siffin dan jamal? silakan , saya dengan berbesar hati menyambut nya kalau saudara sudi..=)

Hamba Miskin said...

"cuba bawa satu sumber sahih contohnya kezaliman yg paling teruk di alami oleh ahlulabit rasulullah iaitu di karbala.. bawakan kepada saya di mana apabila sayeda zeynab berdiri di depan yazeed dan memanggil nya dengan perkataan lucah atau kesat?! rasulullah dan keturunannya sentiasa menjaga adab dan tutur kata mereka hatta terhadap musuh yg menzalimi dan memotong serta mencincang darah mereka. mereka berhujah dan berdebat tetapi satu kata2 kesat pun tidak dikeluarkan.. saudara nak ikut yg mana? tok guru PAS atau rasulullah dan ahlulbayt? pada saya, Rasulullah dan ahlulabait serta sahabat lah contoh yg paling tepat saya ikut baik dari perbuatan atau kata2 mereka yg sentiasa di pelihara dari dikotor bahasa kesat yg menjadi mainan syaitan..

pada saya, pulak, rasulullah dan ahlulbait sentiasa bergerak dala menyatu padukan ummah.. saudara mahu bicara mengenai perang siffin dan jamal? silakan , saya dengan berbesar hati menyambut nya kalau saudara sudi..=)"

Saya kata : Saya ikut apa kata tuan-tuan guru di dalam PAS,kerana ilmu merekalah yang menghubungkan kami dengan perjuangan Rosul s.a.w yang mulia.Tentang perang jamal dan siffin,bukan saya nak buka bicara tetapi fahami kenyataan saya bermaksud " kami tidak akan mencontohi apa yang berlaku pada perang siffin dan jamal". Secara mudah untuk tuan fahami,PAS tidak memilih jalan perang qital sesama muslim kerana tidak ada ke untungan darinya..:) Kalau tuan sudi menceritakan sirah perang jamal dan siffin ini,saya lagi suka mendengarnya dan mengambil iktibar.Silakan tuan demi perjuangan islam..

Aku said...

Saya kata : Terima kasih tuan!! Tuan telah berjaya memberi kefahaman yang mendalam tentang kaedah di dalam feqah iaitu "sadu althrae3" !!. Jadi tak perlulah saya menjawab lebih lanjut tentang bab sembelihan atau bab nikah kawin yang saya ajukan itu. Tuan telah berjaya menjawabnya!!..Buat apa saya sokong umno jika kaedah "sadu althrae3" telah menimbulkan kesedaran dalam diri saya.


----------------------------------------------

janganlah sewenang wenagnya saudara mengambil kaedah ini dan tapuk ke atas perkara yg tak sepatutnya.

benda ini hendak elak dari berlaku perkara haram.. sembelihan ayam oleh orang umno dengan cara yg sah dari syarak, apa yg buatkan dagind ayam tu haram? hatta sembelihan orang yahudi pun dihalalkan kita makan kalau cukup syarak, ini kan pula saudara yg mengucap dua kalima shahadah..jangan lah jadi seperti , apa yg halal di haramkan saudara.. ini bertentangan dengan islam sebenar..

satu lagi bab kahwin tu,, kafir kristian dan yahudi kita boleh nikah dan mungkin mereka ini pernah berzina dan minum arak etc.. tapi tiba tiba orang umno yg mengucap dua kalima shahadah di haramkan? mana punya hukum ni saudara? nak jadi cam syiah ngan sunni? masing2 ada yg haramkan kahwin dengan masing2??

kesimpulannya kaedah ini tak sesuai dalam perkara ni.. jangan salah guna ye..

-------------------------------------------------

Saya kata : Tuan salah faham. Saya bersumberkan dari Sumber Ibnu Taimiyah, Imam Syuyuthi, Imam Syaukani,, Maktabah Al-Manar, Yordania. Apa yang saya tulis berkaitan si zalim,bukan orang yang kena zalim. Bila si zalim menzalimi kita,bawa pada penguasa atau kadi maka ini di bolehkan.

------------------------------------------------

ada ke dia orang cakap hala mencarut macam p*** M**? qardawi dah terangkan tak boleh kata kata kesat terhadap pengzalim walaupun dia dizalimi.. saya bercakap berkenaa orang yg dizalimi lah..

------------------------------------------------


Saya kata : Nga warga malaysia,membayar segala cukai dan bernaung sebagai kafir zimni. Dan bush pula seoarng amerika yang kita tahu dasar pemerintahannya. Kedua-duanya sama dari segi agama iaitu penganut agama samawi. Harap tuan dapat bezakan kafir harbi dan zimni secara jelas.

-----------------------------------------------

pada saya Nga bukan zimmi tapi Nga ialah kafir ahdi.tragedi 13 mei membuktikan bahawa mereka ini ialah kafir Ahdi..mereka ini juga ada perjanjian dengan orang melayu islam di sini setelah habis penjajahan menghormati hak orang melayu dan bumiputra di sini..

dalam ayat 1 surah al-Maidah : Wahai orang-orang yang beriman! Tepatilah akad perjanjian antara kamu……….


tapi kalau dia orang langgar dan cuba melakukan apa apa terhadap perjanjian itu, mereka boleh bertukar kepada kafir harbi..malah jikalau mereka melakukan sesuatu yg boleh menggugat keamanan rakyat islam di sini dengan menyentuh isu isu sensitif islam, mereka ialah kafir harbi..

sebab itu Nga harus menghormati institusi mufti lambang orang islam di Malaysia dengan akur teguran mereka.malanganya aga golongan islam di sini yg mengajara dia supaya tidak menghiraukan teguran mufti2.

Jika benar dia mahu belajar islam, banyak caranya tapi bukan di atas pentas politik dan hanya semata2 di hadapan muslim.

-------------------------------------------------


saya kata : Ibn Arabi itu betul. Masalahnya beliau tidak di beri peluang untuk menjawab. Dato seri Nizar itu betul,bagilah peluang kepadanya bersuara di dalam Radio perak agar rakyat tahu apa komitmennya pada negeri perak semasa dia menjadi MB. RTM bagi ke dia berucap dalam radio? Juga Nik aziz,adalah dalam 30 second di beri berucap tentang sesuatu isu. Kenapa tak beri dia ruang sepenuhnya kepadanya untuk menjawab segala isu,lebih lebih lagi bab Tuhan mencarut dan berkawan dengan setan.
Umpama tuan sendiri contohnya seorang ahli politik islam,bab memerintah tuan faham,bab agama pun tuan berilmu. Tuan pula berada di dalam posisi ahli politik pembangkang. Di wawancara oleh RTM berkenaan isu babi. Bila di tanya oleh wartawan,maka tuan akan menjawab " Umat islam di bolehkan memakan babi". TUP! Hanya itu sahaja yang RTM siarkan sedangkan ada lagi kenyataan di hujungnya. Apa natijahnya pada rakyat islam malaysia jika melihat tuan memberi statement separuh ini?
Indonesia yang miskin itu lagi terdepan dalam memberikan peluang samarata kepada setiap calon PEMILU untuk berucap di Television dan radio. Kita ? Malaysia?

------------------------------------------------

ini aya setuju.mungkin pembangkang harus diberi satu saluran untuk mereka . tapi kini saya lihat internet sudah ada. malah internet yg suatu ketika pas membantah telah dijadikan wadah untuk mengisi semua maklumat bukan? malah di astro awani juga ahli ahli pembangkang di jemput untuk berdiskusi dan juga debat diadakan..jadi sekarang ni masalah bab ni selesai. cuma mungkin boleh cuba dan keep cuba untuk dapatkan saluran..who knows.. maybe one day pembangkang akan diberi peluang..

------------------------------------------------

Saya kata : Islam itu menyeluruh. Dari lahir hingga kita mati. "Kaffah" yang Allah seru untuk manusia beriman itu bermaksud mengamal dan mengguna pakai segala Yang Allah s.w.t tetapkan dan para Rosul serta Nabi tinggalkan untuk kita. Kita bila makan,bolehkah kita meninggalkan bacaan basmallah? Kalau masuk politik @ pemerintahan,bolehkah kita tinggalkan al adli dan al ihsan? Allah s.w.t bagi umno peluang lebih 50 tahun dan kenapa sekarang dalam masa 2 tahun lebih sedikit lagi kata muhyiddin,umno perlu di bersihkan? Singkat sungguh masa..

-------------------------------------------------
nabi nuh ambil masa 950 tahun untuk berdakwah dan beritahu saya berapa orang aja yg ikut setelah berdakwah 950 tahun ini?
saudara dalam berdakwah kita tak boleh gelojoh, bagi sayalah, pas ada peluang sejak 50 tahun dahulu untuk perjuang islam dengan tidak mencacatkan ummah.tapi sebab tak sabar,, itu sampai hari ni last2 terpaksa pula bergabung dengan kafir (cara yg sama pernah ditempelak terhadap Bn)..malah cakap pulak, 30 tahun lagi pun tak pa nak buat hudud.. siap bagi alasan ekonomi meleset.. banyak alasan yg diberi pulak dalam perlaksanaan hudud bila bergabung dengan dap ye?

malah kilang2 arak serta judi pun tak tutup tutup lagi.. ( oh mesti cakap bn punya kerja.) habis tu, kan pas dah berkuasa sekarang .. apa lagi.. buat la seperti mana yg dikatakan..=) kenapa nak tunggu orang itu juga..


perjuangan saya ialah melalui teladan rasulullah ahlulbait serta sahabat. dari sini saya kaji dan ambil yg terbaik sesuai dengan keadaan zaman. kerana setiap ahlulabit contohnya , kaeadh perjuangan mereka berbeza apabila berurusan dengan kerajaan di zaman itu.. dan di sini, perjuangan menyatukan ummah dengan tidak menghina dan melabel umno sebagai munafik ialah jalan yg terbaik bagi saya..

percayalah jika pas dan umno bersatu, dan pas dengan penuh hikmah membantu saudara saudara umno sama sama menuju ke jalan Allah..inshallah islam sepenuhnya pasti tertegak dengan penuh hikmah dan barakah..( kalau setakat sorang dua masuk,, nak jadi apa.. kena masuk hampir lebih separuh menguasai tempat bersama sama umno, baru boleh bergerak..)

dan saudara, saya tidak memilih untuk bersama pas bukanlah hanya semata2 dari akal saya.. tapi dah berkali2 aya buat estekhara, namun jawapan yg erupa saya dapat=)

terima kasih kerana sudi berdiskusi di teratak buruk saya yg tak sebrapa ini.saya suka cara saudara berdiskusi.penuh adab dan tidak menggunakan kata2 kesat macam sesetangah orang..

semoga Allah merahmati saudara dan keluarga ameen..

Aku said...

Saya kata : Saya ikut apa kata tuan-tuan guru di dalam PAS,kerana ilmu merekalah yang menghubungkan kami dengan perjuangan Rosul s.a.w yang mulia.Tentang perang jamal dan siffin,bukan saya nak buka bicara tetapi fahami kenyataan saya bermaksud " kami tidak akan mencontohi apa yang berlaku pada perang siffin dan jamal". Secara mudah untuk tuan fahami,PAS tidak memilih jalan perang qital sesama muslim kerana tidak ada ke untungan darinya..:) Kalau tuan sudi menceritakan sirah perang jamal dan siffin ini,saya lagi suka mendengarnya dan mengambil iktibar.Silakan tuan demi perjuangan islam..

------------------------------------------------

berguru bukan dari satu golongan sahaja tapi berguru lah dengan pelbagai ulama supaya kefahaman kita terhadap islam sebenar akan sentiasa dibuka...Itulah yg dilakukan oleh ulama2 muktabar zaman dahulu hingga merantau ke sana sini untuk mencari pelbagai ulama dari pelbagai fahaman demi menjana ilmu agama mereka ke tahap yg lebih tulus dan ikhlas.

Inhallah nanti saya akan cuba postkan mengenai sejarah perang jamal dan siffin dan mengapa kita umat islam perlu mengambil iktibar supaya tidak berpecah belah dan menjadi batu api sendiri dalam kesatuan ummat islam.

sekali lagi terima kasih saudara kerana sudi bediskusi dengan saya di sini.=)

Hamba Miskin said...

salam alaykum tuan..

"janganlah sewenang wenagnya saudara mengambil kaedah ini dan tapuk ke atas perkara yg tak sepatutnya.

benda ini hendak elak dari berlaku perkara haram.. sembelihan ayam oleh orang umno dengan cara yg sah dari syarak, apa yg buatkan dagind ayam tu haram? hatta sembelihan orang yahudi pun dihalalkan kita makan kalau cukup syarak, ini kan pula saudara yg mengucap dua kalima shahadah..jangan lah jadi seperti , apa yg halal di haramkan saudara.. ini bertentangan dengan islam sebenar.."
-----------------------------------------------
Saya kata : Saya tidak mengambil sewenang-wenangnya apa yang di turunkan oleh Allah s.w.t kepada kita. Ini soal menjaga iman. Menjaga iman bukan senang apatah lagi memakan benda syubhah yang boleh mengakibatkan iman kita lari. Bukankah salah satu cara menjaga iman antaranya dengan menjaga pemakanan dari sumber yang halal.Bahkan saudara sendiri seorang ahlul bait ataupun habib,bolehkah sewenang-wenang bernikah dengan seorang yang mengamalkan maksiat selagi belum bertaubat? Wujudkah di dalam salsilah rosul s.a.w dan ahlul bait seorang kaki maksiat? Bukankah keturunan Rosul s.a.w itu terpelihara? Jika tidak maknanya bukan ahli bait lah tu. Soal nak menikah dengan ahli kitab atau kristian sekalipun,jika gagal membawa isteri ke dalam islam tetap berdosa. Ke utamaan nikah lebih lebih lagi jika berniat ingin menikahi wanita ahli kitab atau kristian ialah meramaikan umat Rosul s.a.w dan menyebarkan islam serta mengislamkan wanita itu. Jika dia mengakui ALLAH sebagai tuhan,tetapi tak mengakui Muhammad s.a.w sebagai Rosul yang terakhir,tak sempurna imannya. Kunci nak masuk syurga ialah kalimah syahadah.Bukan sekadar nak penuhi nafsu-nafsi.
Saya tidak maksudkan daging ayam itu haram jika di sembelih mengikut syarak,tetapi jika kita tahu si penyembelih mengamalkan maksiat,sehalal manapun sesuatu makanan jika ianya mengundang syubhah seterusnya di makan selalu menjadi penyakit di dalam hati.Rosul s.a.w dah banyak sebut perihal menjaga iman melalui makanan di dalam hadisnya. Malas solat,malas puasa,malas bayar zakat dan berbagai masalah malas lagi.Punca malas ini akibat pemakanan yang tidak betullah. Bukan ke haram jika malas solat,malas puasa dan malas bayar zakat? Macam maggi,maggi tu sendiri halal,di halalkan oleh jakim lagi. Tapi tuan sanggupkah makan maggi dan barangan keluarannya rata rata umat islam memboikot gara-gara sumbangannya si maggi @ nestle ini ke tabung yahudi? Soal menjaga iman tidak boleh di ambil mudah...Kerana yang selalu dan banyak di sebut di dalam al-quran ialah "ya ayyuhallazi na amanu...". Adakah dalam al quran menyebut" ya ayyuhallazi na islamu?"Beza orang beriman dengan orang islam amatlah besar. Orang islam masih mahu lakukan kemaksiatan atau dosa tetapi orang beriman tidak sekali kali melakukan mahu melakukannya.
-----------------------------------------------
"ada ke dia orang cakap halal mencarut macam p*** M**? qardawi dah terangkan tak boleh kata kata kesat terhadap pengzalim walaupun dia dizalimi.. saya bercakap berkenaa orang yg dizalimi lah.."

Saya kata : Yang ini saya dah terangkan kepada tuan tentang permasalahan lahjah di setiap negeri. Pemahaman bahasa setiap negeri adalah berbeza. tapi tetap sama dalam bahasa malaysia. Shahnon Ahmad bukan orang kelantan,dia orang kedah. Kalau tak silap,beliau sekarang berada di sik,kedah.
Saya tak berniat nak melebih-lebih dari syeh qardhawi. Al Qardhowi idola saya.Baca betul betul dan fahami maksud saya.
----------------------------------------------
"pada saya Nga bukan zimmi tapi Nga ialah kafir ahdi.tragedi 13 mei membuktikan bahawa mereka ini ialah kafir Ahdi..mereka ini juga ada perjanjian dengan orang melayu islam di sini setelah habis penjajahan menghormati hak orang melayu dan bumiputra di sini..

dalam ayat 1 surah al-Maidah : Wahai orang-orang yang beriman! Tepatilah akad perjanjian antara kamu"

Saya kata : Saya optimis mengatakan tragedi 13 mei adalah rusuhan kaum dan bukan rusuhan antara agama. Anda boleh periksa fakta ini semula di internet yang majoriti mengatakan bahkan kerajaan sendiri mengaku tragedi 13 mei ialah rusuhan kaum.Secara automatik,bila berlaku peperangan berasaskan kaum,maka matinya sia-sia. saya sudah bertemu dengan veteran 13 mei,seorang ahli umno dan berasal dari johor. Dia telah menceritakan pengalamannya kepada saya bahawa perbuatannya membunuh orang cina adalah salah di sisi agama. Dan dia sekarang menjadi bilal di kampung bersebelahan kampung saya.Puncanya dia insaf terhadap perkara 13 mei ini setelah dia mengikuti kuliah agama dan secara kebetulan bab yang di sentuh oleh penceramah masa itu berkisar pada takrif kafir. Saya boleh aturkan perjumpaan tuan dengan dia jika tuan berminat!!
Adapun kafir 'ahdi atau kafir dzimmi (kafir yang berada di bawah naungan pemerintah Islam), darahnya tetap dilindungi, tidak seorang muslim pun diperkenankan memusuhinya.

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda:

"Barangsiapa membunuh seorang kafir ahdi, maka dia tidak akan mencium bau syurga, sedang bau syurga itu tercium sejauh perjalanan 40 tahun." (Riwayat Bukhari dan lain-lain)

Dan dalam satu riwavat lagi:

"Barangsiapa membunuh seorang laki-laki dari ahli dzimmah, maka dia tidak akan mencium bau syurga." (Riwayat Nasa'i)
Walaupun kafir ahdi boleh menjadi kafir zimmi,tapi dalam konteks 13 mei,ianya tertolak berdasarkan fakta yang saya sebutkan di atas.
Berkenaan ayat al quran surah al maidah itu,ayat itu panjang dari sepatutnya. Juga maksud sebenar ayat itu lebih kepada maksud iaitu Allah s.w.t menyeru kepada ORANG ORANG YANG BERIMAN AGAR MENEPATI AKAD ANtARA KAMU. Istilah "kamu" bermaksud sesama orang islam. Bukan dengan orang kafir. Minta tuan pastekan di sini jika ada ayat tentang perjanjian antara orang kafir dan islam,sekiranya ada.
Se umpama pihak yang suka menyebut "wa la tafarroku" yang bermaksud janganlah kamu berpecah belah sedangkan ayat sebenarnya lebih panjang dan ayat ini menyeru kita supaya berpegang teguh kepada hukum Allah "wa'tasimu bi hablillah". Bukankah jadi kalut jika kerat sana sini ayat ayat Allah?
----------------------------------------------
"nabi nuh ambil masa 950 tahun untuk berdakwah dan beritahu saya berapa orang aja yg ikut setelah berdakwah 950 tahun ini?
saudara dalam berdakwah kita tak boleh gelojoh, bagi sayalah, pas ada peluang sejak 50 tahun dahulu untuk perjuang islam dengan tidak mencacatkan ummah.tapi sebab tak sabar,, itu sampai hari ni last2 terpaksa pula bergabung dengan kafir (cara yg sama pernah ditempelak terhadap Bn)..malah cakap pulak, 30 tahun lagi pun tak pa nak buat hudud.. siap bagi alasan ekonomi meleset"

saya kata : Betullah tu nabi Nuh a.s ambil masa 950 tahun untuk berdaawah kerana di masa itu manusia di zaman nabi nuh beragama pagan.Islam pula di masa itu umpama intan di dalam kaca.Situasi malaysia,sebelum umno memerintah malaya pun sudah ada pejuang islam terdahulu melawan penjajah kafir,bukti bahawa tanah melayu ini sudah lama islam. Jadi hasil manusia di malaysia ini pasca merdeka kebanyakkannya islam i/c (bukan semua). Bukti telah ada dengan penemuan batu bersurat trengganu yang bertulis bahawa tanah melayu di perintah dengan hudud dan islam,juga melaka di perintah dengan hudud,tak caya pi mizium melaka tu. Tuan janganlah selalu berburuk sangka dengan dengan bangsa cina ini. Sejarah membuktikan bahawa negara China lebih dahulu Islam dari tanah melayu ini. Ini fakta bahkan penganut islam cina lebih ramai lagi dari penganut islam melayu!! Berkat ahlul bait,saad bin abi waqqas,bapa saudara Nabi yang di tugaskan ke negara china membawa islam!!
Dah saya katakan pada tuan,pengabungan ini atas ingin menjatuhkan Bn dan umno,tidak lebih dari itu. Umno bergabung dengan mca dan mic,apa daawah yang UMNo beri pada mereka. Saya tanya tuan,bolehkah kita sebagai Islam yang memegang pemerintahan menyediakan sesuatu yang lagho dan maksiat bukan saja pada islam bahkan pada bukan islam? Bolehkah kita sebagai islam mengajar pada bukan islam bahawa maksiat dan dosa itu boleh pada mereka bukan islam ini? Sepatutnya,sebagai pemerintah,kita tidak boleh menyediakan benda benda lagho pada mereka bahkan kena berdaawah kepada mereka (mca dan mic) bahawa bukan sahaja di dalam islam,bahkan hendaklah di beritahu bahawa dalam agama mereka sekalipun tidak perlu kepada benda benda haram begini. PAS sekarang kena memulakan langkah awal semula dalam memberitahu dan mengajar DAP bahawa benda benda ini tidak terdapat dalam agama mereka. PAS menyeru rakyat malaysia agar kembali hidup beragama. Alhamdulillah,sebagai rakan dalam pakatan,DAP telah mula belajar sedikit demi sedikit dan menghormati Islam. Sepertimana mereka menghormati Islam sebagai agama rasmi negara kita ini.
-----------------------------------------------
"malah kilang2 arak serta judi pun tak tutup tutup lagi.. ( oh mesti cakap bn punya kerja.) habis tu, kan pas dah berkuasa sekarang .. apa lagi.. buat la seperti mana yg dikatakan..=) kenapa nak tunggu orang itu juga.."

Saya kata : PAS negeri manakah yang berkuasa penuh? Habaq mai kat saya ni? Melainkan kelantan dan kedah sahaja PAS berkuasa penuh. Kelantan dah buat dah..kedah menunggu masa..nantikan dan doakan. jangan buruk sangka. Dan saya minta doa tuan agar mendoakan kejayaan PAS kedah. Tak salahkan berdoa untuk kebaikkan?
----------------------------------------------
"percayalah jika pas dan umno bersatu, dan pas dengan penuh hikmah membantu saudara saudara umno sama sama menuju ke jalan Allah..inshallah islam sepenuhnya pasti tertegak dengan penuh hikmah dan barakah..( kalau setakat sorang dua masuk,, nak jadi apa.. kena masuk hampir lebih separuh menguasai tempat bersama sama umno, baru boleh bergerak..)

dan saudara, saya tidak memilih untuk bersama pas bukanlah hanya semata2 dari akal saya.. tapi dah berkali2 aya buat estekhara, namun jawapan yg erupa saya dapat=)"

saya kata : kalau nak kira secara adil,maka umno lah kena masuk PAS kerana dah ada bukti PAS pernah bergabung dengan UmNO dahulu. Takkan malu kot nak memulakan...:) Tolak sana,tolak sini,mana jadi? Betul kan?
Bagaimana tuan menilai istikharo? Saya minta tuan perincikan istikharo di dalam jawapan selepas ini. kalau boleh ber sertakan al quran dan hadis.

wallahu a'lam..

Aku said...

salam alaikom=)

pertama sekali saya ingin sarankan bahawa lebih baik kita berbincang dengan fokuskan kepada satu persatu supaya tidak keliru dan dapat menyampaikan hujah masing2 dengan baik inshallah..

jadi sekarang ini kita fokus kepada2 perkara dulu.


1- non muslim di sini ialah kafir dzimmi atau?


2-perbuatan orang pas mengharamkan makan sembelihan orang umno, kahwin, etc..

1- ayat 1 dari surah maidah, di dalam tafsir al suyuti, ya ayyuhallathena 2amanu aufu bel3uqud bermaksud ( tepati perjanjian2 kamu antara kamu, antara Allah dan antara manusia). jadi kafir ni manusia juga bukan. so memang ayat ini juga menunjukkan bahawa orang2 islam harus menepati janji hatta dengan orang kafir sekalipun..

kafir dzimmi ni ialah kafir yg submit untuk tinggal di bawah pemerintahan orang islam dan syariah .. mereka bayar jizyah dan mereka diberi protection dan tidak diwajibkan bagi mereka untuk menyertai jika ada peperangan negara islam itu dengan negara lain.malah kita boleh lihat suatu ketika apabila sayyidina al khatab tidak dapat memberi jaminan keselamatan orang2 kafir dzimmi semasa berlakunya peperangan, beliau kembalikan wang jizyah yg dibayar oleh kafir2 dzimmi tersebut.

manakaala kafir ahdi pulak ialah kafir yg mengikat perjanjian dengan orang2 islam untuk berdamai dan tidak berperang dan buat kacau etc..bukankah sewaktu mula2 orang cina dan india hendak dapatkan kerakyatan tinggal di sini, satu perjanjian telah termeterai iaitu dinamakan jus soli? saudara janganlah kata ini antara kaum semata2 pulak.. takkanlah apa apa sahaja yg melayu tu buat, semuanya kaum sahaja walhal mereka ini beragama islam. di dalam perlembagaan pun antara definisi melayu; beragama islam.

ingat tak macam mana tercetus satu perang zaman rasulullah, kerana seorang wanita muslim ditarik hijabnya oleh seorang yahudi, lantas rasulullah mengarahkan perang dengan kaum yahudi tersebut? Rasulullah memerangi orang yahudi ini. manakala tragedi 13 mei pula, bermula apabila seorang wanita mengandung telah dibunuh . sebab itu saya lihat ini lebih kepada tragedi antara orang islam dan kafir cina sebagaimana tragedi orang islam (kebanyakannya arab) dengan puak yahudi.apa buktinya saudara katakan bahawa ini semata2 antara melayu? semasa tragedi ini berlaku semata2 kerana melayu?, bahkan orang2 berketurunan habib, peranakkan, cina,jawa, bugis etc terlibat tapi mereka semua islam... mereka ini semua bukan melayu tulen pun. tapi semua ni orang islam yg berperang dengan orang2 cina.

dan perbuatan membunuh cina tanpa sebab haram dan berdosa besar. Saya pun banyak temui veteran2 yg wujud zaman iitu dan menjadi saksi masa tragedy 13 mei ni. Tapi dia orang ni tak bunuh cina yg tak berdosa.mereka cuma akan perangi dan bertindak cina2 yg cuba membunuh orang lain.. Antaranya ahli keluarga saya masa tu(terdiri dari umno dan pas) sendiri pada waktu itu telah melindungi keluarga cina yg tak bersalah dari di amuk oleh orang yg tak tentu hala.malah mereka berkawal di hadapan ruma cina itu bagi menjaga keselamatan mereka..mereka tidak bekerja dengan kerajaan tetapi jiran cina mereka itu dijaga dan diberi keselamatan.. Alhamdulillah mereka tahu apa yg haq dan apa yg batil. Dan peristiwa perang terbang juga diakui benar berlaku. Dan seperti yg saya diberitahu,perang terbang tu mencari dan membunuh cina2 yg membunuh saja.malah ramai juga orang2 islam yg berilmu agama tinggi terlibat dalam tragedy ni tapi bertindak sebagai pertahankan melayu islam sahaja. Bukan pergi bunuh cina yg tak berdosa..dan orang melayu yg bunuh cina tanpa sebab itu tidak mewakili semua melayu islam yg benar pertahankan diri mereka melalui jalan haq..

ole hal yg demikian cuba saudara tunjuk kat saya sekarang, adakah cina dan india di sini menepati definisi kafir dzimmi?


sudah tentu selagi mereka hidup harmoni dan tidak kacau agama kita, haram darah mereka bagi any muslim to kill them.mala kita harus memberi keselamatan kepada mereka..saya bukan pembenci cina pun.. peristiwa datuk2 saya yg menjaga cina tak berdosa dari diamuk semasa tragedi 13 mei itu menunjukkan kami bukanlah dari golongan yg benci orang buta tuli.. tapi kita bercakap soal apabila janji di langgar...memporak perandakan umat islam, menghina agama islam etc..mereka ini bertukar kepada kafir harbi..

sebab itu saya lihat mereka ini lebih kepada kafir 'ahdi=)

Aku said...

2-perbuatan orang pas mengharamkan makan sembelihan orang umno, kahwin, etc..

Saudara, apa bezanya syubhah dengan syarat yg sah dan cukup bagi sembelihan binatang?
jikalau seorang yahudi menyembelih ayam dan sah mengikut syarak kita boleh makan, jadi adakah ini bermaksud islam tidak menjaga sepenuhnya keimanaan penganutnya? adakah ini menyebabkan timbul syubhah? Dari segi apa? Kalau sebutan dan cara menyembelih semua menepati syarak,ia sah dan halal…jadi di mana syubhah yg saudara cuba tunjukkan pula?

Bahkan ahlul kitab melakukan perkara yg dilarang Allah tetapi daging yg disembelih tetap halal di makan.walaupun ahli kitab itu melakukan perkara yg dilarang, tetapi saya pasti daging tersebut tidak akan menggoncangkan iman orang islam yg ikhlas.
Jika benar daging sembelihan orang yg melakukan perkara dilarang allah akan menggugat keimanan seorang mumin, saya pasti islam tidak akan membenarkan kita makan sembelihan mereka.

Macam magi, walaupun dia halal, tapi kalau makan banyak akan memberi mudaratnya ke atas si pemakan.sama juga seperti rokok( sememangnya bagi saya rokok adalah haram walaupun sesetengah masih tidak boleh menerimanya..)
Begitu juga dengan contoh yg saudara beri dengan mengaitkan barangan yg disalur ke Zionist untuk membunuh rakyat Palestine dan kita boikot nya. Apa yg membuatkan some of ulama mengharamkan beli barangan Israel dan menyeru kita boikotnya?
Ini kerana duit yg kita gunakan untuk membeli barangan tersebut akan disalurkan kepada Zionist untuk terus melakukan kekejaman mereka membunuh... Ya sama macam contoh kurma yg saya beri.. asalnya halal tapi bila kita tahu pembeli nak buat khamar jadi kita tutup pintu untuk terjadi benda haram itu.

Duit kita--> barangan Israel(asal halal) --> bunuh rakyat Palestine--> ulama cakap haram/ boikot

Diri kita --> daging sembelihan yahudi mengikut syarak --> halal mengikut Al-quran dan hadis



Lihat ya saudara , dua benda ni sangat berbeda kerana :

satu diharamkan oleh certain ulama(walhal barang itu halal dari segi containnya) atas sebab Zionist(yahudi jugak) membunuh saudara kita .

kedua quran menghalalkan daging sembelihan oleh yahudi mengikut syarak dan daging tu digunakan untuk makan saja(bukan untuk membunuh)


Saya yakin bahawa sesuatu yg dihalalkan oleh quran dan hadis merupakan yg terbaik buat orang islam dari segi jasmani dan rohaninya juga. Dosa si penyembelih tu takkan turun ke atas daging tu (kalau siapa percaya-tak tahulah dari sumber mana dia dapat)sebab dalam islam, dosa ditanggung sendiri. Bukan macam kristian, hingga bayi yg kecil tu pun dianggap pendosa kerana fahaman mereka dalam konteks original sins.

Contoh ketara yg kita lihat apabila kejadian seorang pelacur memberi minum kepada anjing yg dahaga dan hasil pemberian ini dia diampuni allah

Hadis Abu Hurairah r.a:
Nabi s.a.w bersabda: Sesungguhnya seorang wanita pelacur melihat seekor anjing sedang mengelilingi sebuah telaga pada hari yang sangat panas. Anjing itu berusaha menjelirkan lidahnya kerana kehausan. Beliau kemudian menggunakan kasutnya yang dibuat dari kulit iaitu khuf untuk mengambil air telaga tersebut sehingga anjing tadi dapat minum. Oleh kerana perbuatannya itu, dosa wanita tersebut diampunkan. ( Hadis Riwayat Imam Muslim ).



di mata manusia, betapa hinanya si pelacur ini bahkan saya percaya mesti ada golongan yg jijik untuk makan semeja dengan mereka. Tetapi kita tahukah niat dan hati mereka? Jika sekelumit keikhlasan timbul di hati mereka walaupun mereka melakukan banyak dosa, rahmat allah akan dapat mengangkat mereka ke tempat yg tinggi dan lebih baik dari orang yg selalu ingatkan diri dia sahaja yg bagus.


Memang benar bahawa rasulullah sentiasa menyuruh kita berhati2 dalam makan sesuatu untuk menjaga keimanan tetapi ini bergantung kepada KANDUNGAN makanan itu bukan dosa seseorang yg boleh masuk ke dalam daging itu.



Katakan satu hari ada dua orang muslim berjalan dan tiba2 barang mereka terjatuh di suatu tempat. Ada seorang wanita pelacur berada berdekatan di tempat itu lalu dia membantu mengambil barang tersebut. Salah seorang dari 2 lelaki itu mengatakan bahawa jijik untuk dia mengambil barang dari pelacur kerana melakukan perkara terkutuk di sisi islam..dan seorang lagi pula dengan ikhlas mengambilnya bahkan memberi kata2 nasihat kepadanya. Bagi saudara, muslim mana yg berjaya menjadi mumin dan benar benar berakhlaq?



Satu lagi. Kadangkala kita lihat si ibu dan bapa fasiq tetapi si anak menjadi mumin walaupun darah si fasiq mengalir di dalam tubuhnya. Yazeed yg kita sedia maklum(melalui kitab2 ulama muktabar ada menceritakan bagaimana fe3el dia) mempunyai seorang anak bernama Muawiyah yg hanya naik tahta berapa bulan saja tetapi kemudian turun. Kerana apa? Kerana dia nak tak nak duniawi dan ingin menumpukan kepada perkara ukhrawi.

Ini jelas menunjukkan dosa seseorang tidak akan mengalir kepada sesiapa atau apa apa yg dia orang sentuh pun..

Jadi mana mungkin kerana daging yg disembelih secara halal dan sah oleh pendosa akan menggugat iman seseorang jika dia benar benar ikhlas dengan Allah dalam melakukan benda tersebut? Apa yg shubhah nya di sini? Daging disembelih sah dan halal. Adakah saudara nak kata syubhahnya ialah kerana dosanya akan mengalir dalam benda atau daging yg disembelihnya dan ini akan menipiskan iman saudara? Setiap tindakan allah saja yg akan mengadilinya. Bukan kita. Hatta pelacur pun, kerana niat baik ikhlas dia memberi air dalam kasutnya sendiri mendapat rahmat Allah..inikan kita pula nak menghina seseorang yg dianggap pendosa hingga tak nak makan apa yg diaorang beri walaupun sah dan halal dari syarak? Lainlah kalau dia orang guna benda halal ni untuk buat sesuatu yg haram.


Makanan yg harus berhati2 ialah kandungan dalam makanan itu dan cara yg mungkin tidak mengikut syarak atau bercampur dengan benda haram. Tiada dalam islam yg mengatakan bahawa dosa seseorang boleh membuatkan makanan itu menjadi haram.

Kalau macam tu, kita pegi beli barang kat orang kafir, lagi la teruk iman akan tergugat kerana kekafiran mereka telah menyentuh barang2 makanan itu bukan?

Barang Israel pun diboikot kerana duit yg digunakan hasil jualan itu. bukan makanan itu yg menjadi isu kerana dikeluarkan oleh yahudi dan ini akan menipikan iman sebab yahudi tu sentuh makanan tu..

Kesimpulannya, hatta pendosa pun, kalau dia lakukan sesuatu yg benar dan menepati syarak, tak mungkin benda itu menjadi mudarat ke atas iman seseorang.


Bab kahwin tu, dalam quran sendiri telah jelas menggariskan dengan siapa yg kita haram berkahwin.

Tapi dalam konteks memilih jodoh, memang jelas rasulullah sendiri menggariskan panduan iaitu pilihlah - agama, keturunan, harta dan rupa.




Contohnya bagi saya sendiri, pilihan jodoh yg saya mahu ialah beriman, berketurunan habib juga, ada rupa, dan harta mungkin saya tak kira sangat.. tapi saya takkan kata haram bagi saya menikah dengan wanita yg tidak mempunyai apa yg saya nakkan hatta kalau perempuan itu kurang pengetahuan agama , tetapi kalau dia muslim , di sisi islam tidak menjadi haram untuk bernikah. Ia tetap SAH.

malah bukankah jika seseorang itu bernikah dengan pendosa dan kemudian jika dia dapat mengubah si pendosa menjadi seorang mukmin, pahalanya akan berlipat ganda? tapi mana ada cakap nikah ngan pendosa haram.. cuma kalau kita nak cari yg sekufu tu ok lah.. jangan cakap haram seolah olah mereka ini kafir yg menyembah sanam..


Yang herannya sesetengah orang pas tu, mereka siap mengharamkan terus bernikah dengan orang hanya kerana penyokong UMNO dek disebabkan curiga makan duit haram. Ini berbeza sekali dengan hukum sebenar di sisi islam. Kita boleh buat pilihan tapi jangan sampai mengharamkan apa yg halal.
Boleh memilih tapi bukan mengharamkan sesuatu yg halal. Ini yg saya tekankan. Mesti kena tahu bezakan apa yg haram dan apa yg halal di sisi Islam sebenar.

Hamba Miskin said...

salamu alaikum...

Jawapan pertama.

Sebelumnya saya meminta maaf kerana lewat memberi jawapan kerana sibuk dengan urusan harian. Alhamdulillah,saya berkesempatan sekarang untuk menjawab. Diharap tuan dapat menerbitkan 2 jawapan saya ini untuk tatapan semua di sini..

Insya Allah,saya ikut saranan tuan untuk fokus. Bukan tidak boleh saya fokus,tetapi komen di ruangan tuan terpaksa menunggu approve dari tuan sebelum di siarkan. Yang sebenarnya sebarang komen yang saya hantar tetap mengikut prosedur. Itu yang jadi payah sampai tuan jadi keliru. Cara saya,setiap komen di blog saya di lepaskan penerbitan lambang kebebasan bersuara...walaupun kadangkala ada komen sumbang..biar pi la sama dia..
--------------------------------------------------------
"kafir dzimmi ni ialah kafir yg submit untuk tinggal di bawah pemerintahan orang islam dan syariah .. mereka bayar jizyah dan mereka diberi protection dan tidak diwajibkan bagi mereka untuk menyertai jika ada peperangan negara islam itu dengan negara lain.malah kita boleh lihat suatu ketika apabila sayyidina al khatab tidak dapat memberi jaminan keselamatan orang2 kafir dzimmi semasa berlakunya peperangan, beliau kembalikan wang jizyah yg dibayar oleh kafir2 dzimmi tersebut."

Saya kata : Pemerintahan orang islam tetapi islam tak memerintah sepenuhnya. Bahkan Syariah pun tidak terlaksana,hanya yang di laksanakan syariah perkahwinan saja.( kenyataan ini hendaklah tuan fahami dalam konteks negara MALAYSIA,bukan kelantan atau kedah ). Jadi tak timbul persoalan jizyah di topik ini.
--------------------------------------------------------

"manakaala kafir ahdi pulak ialah kafir yg mengikat perjanjian dengan orang2 islam untuk berdamai dan tidak berperang dan buat kacau etc..bukankah sewaktu mula2 orang cina dan india hendak dapatkan kerakyatan tinggal di sini, satu perjanjian telah termeterai iaitu dinamakan jus soli? saudara janganlah kata ini antara kaum semata2 pulak.. takkanlah apa apa sahaja yg melayu tu buat, semuanya kaum sahaja walhal mereka ini beragama islam. di dalam perlembagaan pun antara definisi melayu; beragama islam."

Saya kata : Maknanya,jus soli ini di buat sebelum merdeka. Bukan selepas 13 mei. Jus soli apa yang saya faham,di salin dari wikipedia : Prinsip ini digunakan juga pada tahun 1945 oleh pihak British dan dilaksanakan oleh gagasan Malayan Union pada tahun 1946. Menurut pandangan nasionalisme, prinsip jus soli ini menguntungkan golongan imigran (orang dagang) kerana mereka boleh memperoleh kerakyatan dengan mudah di sesuatu tempat. Prinsip jus soli diperkenalkan untuk menyelesaikan status kerakyatan kaum imigran dalam gagasan Malayan Union. Dan prinsip Jus soli ini juga mempunyai pandangan yang berbeza,rahsia di dalam rahsia yang juga tuan tidak ketahui,siapa yang menyokong dan siapa yang menentang. Saya dah kata pada komen yang lepas-lepas. SEjarah perlu di baca semula walaupun agak pahit. Membaca sejarah tidak akan merugikan bahkan membawa penjernihan. Tuan jika ada kelapangan,sila baca sini bab jus soli dan siapa yang menentang. http://samuraisyahid.wordpress.com/2007/page/3/
Apapun jus soli ini adalah salah satu agenda british!!
Cuba tuan fikirkan semula,jus soli ini adalah salah satu syarat untuk kemerdekaan malaya,yang di persetujui umno! Malang bagi kita...

Saya tidak boleh menerima lagi definisi melayu adalah beragama islam harapnya tuan juga. Bukti sudah ada seperti yang di kata oleh mufti perak. Walaupun angka ratusan ribu yang murtad itu ada di dalamnya bangsa lain tetapi majoriti adalah melayu..
-------------------------------------------------------

"manakala tragedi 13 mei pula, bermula apabila seorang wanita mengandung telah dibunuh . sebab itu saya lihat ini lebih kepada tragedi antara orang islam dan kafir cina sebagaimana tragedi orang islam (kebanyakannya arab) dengan puak yahudi.apa buktinya saudara katakan bahawa ini semata2 antara melayu? semasa tragedi ini berlaku semata2 kerana melayu?, bahkan orang2 berketurunan habib, peranakkan, cina,jawa, bugis etc terlibat tapi mereka semua islam... mereka ini semua bukan melayu tulen pun. tapi semua ni orang islam yg berperang dengan orang2 cina."

Saya kata : Minta jasa baik tuan,jangan pesongkan fakta yang mengatakan 13 mei adalah rusuhan agama. Fakta dari kerajaan telah jitu mengatakan 13 mei merupakan rusuhan kaum. kalau tuan tetap mengatakan 13 mei adalah rusuhan agama bermakna tuan sendiri tidak komited dengan fakta kerajaan,apatah lagi saya. 13 mei banyak versi. Kes natrah di singapura hanya satu versi. Berbanding 13 mei,kes natrah lebih kepada menyelamatkan akidah si natrah dan semasa itu singapura masih di bawah tanah malaya dan di perintah malayan union. Kes natrah berlaku apabila Orang Melayu, India Muslim dan orang keturunan Indonesia di Singapura tercabar dan terbakar apabila Natrah diletakkan disebuah gereja atau menyamai fungsi gereja. Mereka beranggapan ini adalah 'Perang Jihad', perang suci untuk menyelamatkan agama dan maruah Islam. Yang ini baru betul jihad. Jihad menyelamatkan akidah si natrah. Tiga bangsa beragama islam bersatu untuk menyelamatkan akidah natrah walaupun ramai yang syahid. Berbanding 13 mei di mana orang melayu ( khususnya umno-parti perikatan ) mengamuk gara gara kalah teruk dalam pilihanraya umum 10 mei 1969 dan juga kebodohan parti gerakan ketika itu membuat perarakan.Kalau betullah 13 mei itu rusuhan agama seperti kes natrah di singapura,kenapa Tentera Sabil dari Sungai Manik dan Tentera Selempang Merah pimpinan kiai Hj Salleh dari Muar dan Batu Pahat tersekat tidak dapat membantu mereka di kuala lumpur dan kampung baru? Kerana mereka tahu,rusuhan ini berpunca dari pergaduhan kaum,bukan kerana akidah. Kebetulan mungkin ianya melibatkan saudara seislam. Tragedi 13 mei semuanya berpunca dari kekalahan pilihanraya 10 mei 1969.Silalah cari fakta ini di internet. Kalaulah betul penceritaan tuan mengenai kawalan keluarga tuan terhadap keluarga cina itu,memang wajiplah bagi keluarga tuan melindungi mereka kerana cina itu sememangnya tak bersalah. Yang jadi salah ialah mereka yang membunuh ikut nafsu.
Tuan percayakah berkenaan parang terbang itu? (ejaan perang - parang ) Memanglah ianya terbang kerana ianya di lempar. Ini semua hanyalah mitos. Mitos membodohkan orang melayu. Selama mana kita orang islam melayu ini nak bergantung kepada kisah parang terbang? kalau begitu handal si parang ini mengikut perintah,perintahkan ia terbang ke israel dan tebas leher pengganas israel. Kalau begitu,dah lama dah islam menang di sebabkan ampuhnya parang terbang. Tiada pula saya mendengar dalam sirah Nabi s.a.w bersama pedangnya yang mulia itu terbang menghentam musyrikin dan kafirin bahkan Nabi s.a.w pula yang patah giginya. Bahkan yang menolong Nabi ketika berperang adalah para malaikat.Handal sungguh melayu ini. Bukankah Nabi itu adalah NABI,lebih tinggi tarafnya serta ilmunya,mustajab doanya. Kalau benar parang itu boleh terbang,Rosul s.a.w lah orang yang pertama mengajarkan ilmu parang terbang ini kepada setiap mujahideen. Parang terbang mungkin ada kaitan dengan ilmu hitam tetapi tidak dengan ilmu islam. Islam mengajar hendak syahid mesti mati. Syahid tidak dapat di perolehi tanpa kematian. Sebab itu ianya di gelar mati syahid. Hendak syahid mesti berusaha dengan tangan dan segala anggota badan. kalau begitu,Jimatlah jasad segala muslimin di dunia ini,gara gara tidak payah berjuang,hanya menyeru parang supaya terbang!!.

Adalah tidak adil melihat perpektif 13 mei untuk menuduh mereka semua ini kafir harbi. Peristiwa yang sudah lepas tak usahlah di bangkit semula. Saya dah faham jus soli ini bagaimana dan saya lihat segala cina dan india ini selagi tidak menentang Islam dan mengakui islam sebagai agama rasmi malaysia,maka mereka di akui sebagai kafir zimmi. Saya ulang semula,13 mei adalah perkauman dan tragedi natrah @ maria hertogh adalah perang suci iaitu jihad.

Hamba Miskin said...

Jawapan kedua

Soalan kedua bagi saya amat mudah. Walaupun tuan memberikan penjelasan berjela-jela sehingga menyentuh ahli kitab. Bagi saya bab ahli kitab ini sendiripun,walaupun dia ahli kitab,tempatnya masih di neraka. Selaras dengan ayat al quran : "Orang-orang yang kafir dari Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) serta orang-orang musyrik, tidak akan terlepas (dari kepercayaan dan amalan masing-masing) sehingga datang kepada mereka bukti yang jelas nyata"-al bayyinah ayat 1.

Terdapat perbezaan pendapat di kalangan ahli-ahli fiqh samada kebolehan hukum-hukum tertentu yang khusus di dalam al-Qur'an itu, seperti halalnya sembelihan mereka dan halalnya pernikahan dengan wanita mereka, adakah ia ditujukan kepada seluruh kaum Ahli Kitab sepanjang zaman ataupun terhad kepada beberapa syarat. Perbezaan ini menyimpul kepada tiga ikatan pendapat iaitu:

1.Kebolehan hukum adalah mutlak bagi semua kaum Ahli Kitab, dahulu, sekarang atau yang akan datang, samada mereka berpegang kepada kitab asal mahupun kepada kitab yang telah diubah suai.

2.Kebolehan hukum hanya bagi kaum Ahli Kitab yang hidup di zaman Nabi sallallahu-alaihi-wasallam dan keturunan zuriat mereka sahaja. Pemeluk-pemeluk baru dari kalangan agama Yahudi dan Nasrani tidak termasuk dalam golongan ini.

3.Kebolehan hukum tidak lagi boleh diterima kerana kebanyakkan kaum Yahudi dan Nasrani masa kini tidak lagi memegang kepada kitab mereka yang asal melainkan ianya telah diubahsuai atau ditukar.

Tuan pegang yang mana?

Perkara ini,baik bab nikah dan sembelihan kalaulah di perhalusi akan berbalik semula kepada iman dan akidah.
Dimana iman kita jika ada barangan muslim tapi kita lebih suka membeli barangan bukan muslim walaupun ianya halal tetapi dek perbuatan kita itu bakal membunuh perusahaan muslim? Bukankah Allah s.w.t menyeru hambaNya bijak mentadbir samada tadbir negara,tadbir diri,tadbir hati,tadbir darah dan berbagai jenis tadbir lagi.

Dimana iman kita jika kita kata "Aku beriman dengan Allah,tahu kewujudanNya,mengenaliNya,mempelajari apa yang datang daripadaNYa bukan sekadar percaya tetapi tidak melaksanakan apa yang di perintahnya?

Segalanya bermula dengan iman. Itu sebab dalam komen-komen saya ada mengatakan bahawa Allah menurunkan firman dengan ayat "ya ayyuhallazi na 'amanu". Kerana Allah Maha Tahu bahawa setiap orang islam belum tentu boleh beriman dengan apa yang di perturunkan olehNYa.

Kenapa Nabi Yunus a.s semasa di dalam perut ikan nun membaca doa yang di wahyukan Allah s.w.t kepada baginda yang berbunyi begini " La Ila Ha Ila Anta,Subhanaka Inni Kuntu Minaz Zolimin" surah al-anbiyya' ayat 87 yang bermaksud "Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau (daripada melakukan aniaya, tolongkanlah daku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri".

Maka dari itu,ikhlas saya katakan UMNO selama menjadi pemerintah telah menganiaya diri sendiri,menganiaya ahli ahli umno yang beragama islam dan juga menganiaya rakyat malaysia kerana tidak berhukum kepada hukum Allah.

UMNO sekarang sebagai pemerintah telah di berikan amanah untuk menjalankan apa yang perturunkan oleh Allah s.w.t tanpa ada sebarang keraguan padaNya.Saya berkata demikian atas dasar "siapa yang memegang kekuasaan di malaysia ketika ini". Jika tidak berjaya dengan pemerintahan ini,insya Allah,DIA akan mengantikan dengan kaum yang lebih baik lagi dari sekarang. Yang ini kita kena akui. Sama ada pas atau umno,tak pandai mentadbir,esoknya Allah akan ganti dengan yang lebih baik. ( Ini semua rahsia ALLAH).

Balik kepada asas,firman Allah "janganlah kamu cenderung kepada kezaliman nescaya kamu akan di sambar api neraka". Maknanya ayat ini telah mengingatkan kita jika CENDERUNG saja pun akan di sambar api neraka. Bagaimana pula jika kita BERSAMA atau BERSEKONGKOL dengan kezaliman mereka? KIta bagi undi,dengan undi mereka dapat memerintah. Tiba tiba mereka berlaku zalim? Tidakkah kita bersama sama dengan kezaliman mereka walaupun pada hakikatnya, tangan mereka sendiri yang melakukan perkara zalim tersebut. Bukankah kita wajib memilih seseorang itu berdasarkan kemampuan ataupun ahlinya seseorang kepada sesuatu perkara? Ibarat nak memilih seorang imam masjid,bolehkah di beri jawatan imam ini kepada orang yang bukan ahlinya? Berhati hati memilih pemimpin.

Benar kata tuan,sembelihan atau nikah kawin kalau mengikut syarat sah hukum syarak semuanya halal mengikut syarat sah hukum syarak dan sah di sisi agama. Tetapi syarak takkan terjadi jika tiada fikh,usul dan lain lain lagi sedangkan syarak sanagt bergantung kepada perkara perkara ini.Bermakna setiap hukum saling kait mengait.Saya bagi contoh.. :

Katakan syarat dan rukun nikah didalam islam ialah lelaki,perempuan,wali yang adil,2 orang saksi yang adil dan ijab qabul ( tawaran dan penerimaan). Antara syarat2 wali pula ialah islam,lelaki,baligh,rela tanpa paksa dan lain lain.

Ada satu pasangan mahu menikah tetapi perempuan ini seorang dara yakni bukan janda. Bermakna perempuan ini memerlukan bapanya sebagai wali. Katakan bapa perempuan ini tak setuju dgn pilihan anaknya atas sebab bakal menantu ini seorang ahli maksiat sedangkan anaknya seorang alim dan terpelihara dari dosa-dosa. Maka secara automatik pernikahan ini tidak akan terjadi kerana bapa ini seorang wali yang sah dan semestinya si bapa BERHAK memilih yang terbaik untuk anaknya.Ringkaskan cerita..

Perempuan ini berdegil lalu menikah jua akan dia dengan lelaki ini mengikut hukum syarak. Apa lagi,nikah larilah pasangan ini. Syara' pula mengatakan bila keluar 2 marhalah maka boleh berwali hakim. Jadi nikah ini SAH mengikut syara'. Tetapi..pasangan ini lupa.

Pasangan ini DERHAKA pada kedua ibu bapanya. DERHAKA kepada ibu bapa adalah SATU DOSA BESAR!! Tuan sendiri tahu apa dalilnya dari al quran dan hadis mengenai derhaka ini.

Saya redho dengan apa yang Allah turunkan kepada saya. Jika bakal menantu saya seorang SUAMI ORANG sekalipun,saya tetap menerimanya dengan syarat yg saya tetapkan antaranya islam,beriman,isteri pertamanya,kedua atau ketiga (salah satu) mestilah meminang anak saya untuk suaminya. ( Ini syarat saya,sesungguhnya saya mempunyai Hak untuk memilih bukan? )
Saya bersetuju dengan syarat2 isteri yang tuan idamkan tetapi saya mengambil pengajaran terus dari Rosul s.a.w dalam membina keluarga 'baitul muslim'. Allah sudah tetapkan dalam al quran iaitu "penzina perempuan dengan penzina lelaki". Dan kufu juga amat penting dalam pernikahan untuk memastikan kestabilan dan kesucian keturunan.Saudara, perkahwinan adalah benih kepada wujudnya masyarakat. Dunia tersusun daripada perkahwinan dan berumah tangga. Perkahwinan penuh dengan kasih sayang dan bekerjasama untuk membina kehidupan.

Imam al-Syaukani mengatakan, orang yang terkenal sebagai penzina sama ada lelaki atau perempuan tidak boleh berkahwin dengan pasangan yang bukan penzina. Ini berdasarkan keterangan ayat 3 surah al-Nur. Di mana diharamkan orang mukmin berkahwin dengan penzina atau musyrik. Mereka hanya layak dikahwinkan dengan sesama penzina dan musyrik.

Namun ada satu pengecualian, bahawa jika kedua-duanya sudah bertaubat sebelum berkahwin (maksud surah al-Ma`idah ayat 5), mereka dibenarkan berkahwin. Dengan syarat taubat itu adalah taubat yang bersungguh- sungguh (nasuha). Taubat sebenar dalam maksud beristighfar, menyesal dan memang tidak lagi melakukan perbuatan keji itu.

Pendapat ini diberikan oleh Ibnu Umar seperti dinukilkan oleh Syed Sabiq dalam kitabnya Fiqh al-Sunnah Jilid 2. Pandangan begini dipersetujui sama oleh beberapa imam lain seperti Ahmad, Ibn Hazam, serta diperakui oleh Ibnu Taymiyyah dan Ibn al-Qayyim. Pendapat ini mentafsirkan maksud ayat dilarang berkahwin, bukan larangan pengharaman tetapi mencela perbuatan zina. Seeloknya di jauhi. Tak mahukah kita membina keluarga yang bergenerasi Al-quran dan hadis? Semua orang mahukan perkara halal tapi jika tiada berkat bagaimana? Tuan pasti tahu maksud halalan toyyiba..

Aku said...

salam alaikum,

saya harap saudara sihat2 selalu insalah..tak mengapa kalau lambat.. saya faham.. tak jadi masalah=)

Terima kasih di atas hujah saudara.walaupun point2 saudara memang bagus untuk menjadi tatapanj pembaca sebagai ilmu penetahuan, tapi saudara masih tak dapat melihat perkara yang saya nak saudara lihat. Ahli kitab, walaupun dia tidak menerima rasulullah sebagai rasul dan quran sebagai kitab yg wajib diikuti, namun begitu semua hukum yg disebut berkaitan dengan mereka di dalam al quran sah dari segi syarak. Manakala orang2 umno tersebut bukan sahaja menerima Allah itu satu bahkan Muhammad itu rasulullah dan quran sebagai kitab pegangan mereka. Hanya kerana mereka tak ikut perkara yg mereka sepatutnya lakukan sebagai seorang islam, bagaimana mungkin kita sama kan mereka terus dengan kafir yg sememangnya akan dihumban ke neraka jahanam buat selama2 nya? Hanya Allah yg berhak mengukur iman mereka sebagai muslim atau tidak. Saya sebagai hamba Allah berpegang kepada kata kata rasulullah bahawa jika kita sewenang2nya mengkafirkan seseorang muslim, kafir itu akan kembali kepada kita. Cuba saudara selidiki apakah perkara asas untuk bergelar muslim? Jangan lah kita menjadi seperti setengah golongan di dalam syiah dek kerana pandangan kasar mereka hingga berani mengkafirkan dan melaknat sahabat seperti abu bakr dan umar kerana kononnya sahabat telah merampas hak sayyidina ali dan berlaku kejam terhadap sayeda fatema.hinggakan ulama mereka mengharamkan bersolat di belakang orang2 sunni. Makan dari sembelihan sunni dan mengkafirkan sunni kerana mereka tidak dikatakan orang2 sunni tidak menerima imamah etc etc..

Yg saya nak tekankan di sini, jangan sewenang2 nya kita mengkafirkan orang muslim yg masih mengaku Allah itu satu dan Muhammad itu pesuruh Allah dan quran itu kitab Allah dan percaya kepada hari kiamat.tak cukup dengan itu mengharamkan sesuatu yg dihalalkan. Kalau tak nak pun, jangan beralasankan haram atau kafirkan orang itu. hanya Allah yg layak menghakimi iman seseorang. Saya harap saudara dapat kali ini menangkap tentang apa yg saya cuba nak sampaikan. Memang wujud muslim penzina, memang wujud muslim yg minum khamar, berjudi, mencuri etc.. tetapi kita tiada hak nak kafirkan mereka hingga jadi kes macam mana setengah golongan syiah yg menolak kekhalifahan sayyidina abu bakr umar etc.. serta menghina dan mencaci mereka kononnya mereka ini berlaku zalim dan kejam terhadap ahlulabit rasulullah. Saya dah muak dengan cerita konspirasi yg kononnya sejarah sebenar bukan macam itu..sama cam setengah golongan syiah jugak yg datang dengan bermacam2 hujah menunjukkan orang sunni telah mengubah sejarah islam yg sebenar.. sama seperti saudara dan parti pembangkang yg menuduh kerajaan komplot mengubah sejarah sebanar..bagi saya tiada masalah jikalau pihak saudara ada fakta tentang perkara sebenar ini kerana boleh la ke badan terbabit untuk mengemukakan fakta sejarah tersebut dan cuba buka isu ini di mahkamah untuk kesahihannya.

Bab, kafir dzimmi itu, saya ingin beritahu kepada saudara, disebabkan mereka ini tidak tinggal di Negara yg sepenuhnya menjalankan hukum seperti di dalam quran, atau sepenuhnya berfungsi sebagai Negara islam yg tulen,,, selagi itu mereka bukan kafir dzimmi.. bagi saya hanya kafir yg telah mengadakan perjanjian antara muslim melayu untuk dapatkan hak tinggal di sini dengan syarat menerima hak istimewa orang2 melayu.. jika di dalam perlebagaan mengatakan melayu itu islam, ini bermakna yg murtad itu bolehlah kita klasifikan sebagai bukan melayu dari segi perlembagaan. Dan bab 13 mei itu, ada orang2 sungai manik sebenarnya dah tiba pun dan membantu saudara2 mereka di penang..ini di saksikan oleh seseorang yg saya kenali dan sudah pun meninggal dunia..(Allah yar7amuh..) bot bot mereka dah sampai di pesiri pantai penang berhadapan dengan rumah orang terebut pada waktu ketika itu.... bab parang terbang pun memang wujud.. ini di justifykan oleh orang2 cina tua yg tinggal di satu kampong cina dalam penang.. masa orang hindu dan islam bergaduh di kampong rawa,, cina2 tua tu mengatakan bahawa, orang2 hindu memang nak cari nahas sebab dahulu masa 13 mei mereka sendiri saksikan parang terbang di kampong mereka.. tetapi parang terebut tidak membunuh sesiapa..hanya sekadar menakut nakutkan cina yg mengamuk membunuh melayu islam ..
Jika saudara tidak percayakannya , terpulang kepada saudara. Bagaimana wali2 songo mengatasi orang2 kafir di tanah jawa dengan kelebihan yg mereka ada, adakah audara akan katakana bahawa ini juga mengarut? Jika itu pendirian saudara, saya takkan kata apa lagi sebab kita mempunyai pandangan yg berbeda dalam hal ini. Bahkan mengenai parang terbang, bukan sahaja dari melayu malah dari orang cina tua yg pernah mengalaminya sendiri yg meniyakan kejadian tersebut..sebab itu saya percaya..

orang2 ‘gila’ yg membunuh cina tanpa sebab itu janganlah saudara campur adukkan dengan orang2 yg benar benar pertahankan diri mereka dan saudara islam mereka.ya memang wajar datuk2 saya memberi perlindungan kepada cina2 tersebut.ini menunjukkan bahawa mereka hanya bertindak berlandaskan islam dan orang2 yg lemah dilindungi.. walau apa pun puncanya yg saudara nak pertahankan, bagi saya apabila mereka mula menyentuh orang2 islam dan membunuh mereka terutama wanita yg tak berdosa, sebagai orang islam kita wajar mempertahankan saudara2 kita…dan pada maa yg sama kita tak boleh menganiaya orang2 kafir yg tak berdosa..

Apa pun 13 mei telah berlalu.. kini rakyat Malaysia dapat hidup dalam keadaan aman walaupun mana ada manusia itu sempurna..janganlah nafikan bahawa kerajaan kini juga telah banyak membantu golongan cina dan india untuk hidup di malaysia dengan senang dan mewah dalam masa yg ama mengekalkan identiti, ada serta bahasa mereka..berbanding dengan negara lain, mereka lebih anggup menghilanagkan identiti banga dan bahasa mereka .. namun ada anasir anasir yg tidak menyenagi keadaan ini dan cuba menimbulkan kecoh di bumi malaysia kembali hinggakan bertindak mengiku nafsu yg melulu..


Kalau saudara nak cakap pasal kezaliman umno dalam konteks saudara, mari kita lihat apa kata ulama2 mengenai kerajaan.



Sayyiduna Ibn Abbas (Allah be pleased with him) narrates that the Messenger of Allah (Allah bless him & give him peace) said: �Whoever sees his ruler doing something he disapproves of, he should be patient, for no one separates from the (Muslim) group even for a span and then dies, except that he will die a death of (pre-Islamic) ignorance. (Sahih al-Bukhari, no. 6724 & Sahih Muslim, no. 1849).



Imam al-Tahawi (Allah have mercy on him) states in his famous al-Aqida al-Tahawiyya:
We do not recognize uprising against our Imam or those in charge of our affairs even if they are unjust, nor do we wish evil on them, nor do we withdraw from following them. We hold that obedience to them is part of obedience to Allah, The Glorified, and is therefore obligatory as long as they do not order us to commit sins. We pray for their guidance and their wrongdoings to be pardoned. (al-Aqida al-Tahawiyya with the Sharh of al-Ghunaymi, P. 110-111).


sebab itu bagi saya, bergerak dengan tidak mencacatkan ummah.. kalau lebih lebih,, hanya akan kucar kacirkan ummah seterusnya melemahkan islam di bumi malayia sendiri..

Hamba Miskin said...

Trima kasih tuan atas jawapan..

Saya berharap agar jawapan saya yang tidak seberapa ini tidak mencelarukan pemikiran orang. Saya pun dah rasa berterima kasih pada pihak tuan kerana memberikan saya peluang untuk memberikan jawapan. Akal saya pendek,tapi saya rujuk terus dari kitab. Saya bukan jenis nak memandai mandai dalam sesuatu perkara.Cuma saya nak tekankan disini beberapa perkara lagi..

Yang paling penting!!

1. Saya tidak akan mengkafirkan sesiapa. Ini pasti KECUALI jika saya menjelaskan apa yang ALLAH bagitahu,jika kamu enggan,kamu akan jadi kafir!! Bukan saya kata contohnya ayat.."Woi,kau kafir". Firman Itu semuanya dari Allah s.w.t,bukan dari saya. Harap fahami maksud saya.

2. Memang ada segelintir perangai orang pas dan umno sendiri mengkafirkan antara satu sama lain. Itu saya tak mahu campur. Bab takfir jangan pandang remeh. Berat tu..

"sama seperti saudara dan parti pembangkang yg menuduh kerajaan komplot mengubah sejarah sebanar..bagi saya tiada masalah jikalau pihak saudara ada fakta tentang perkara sebenar ini kerana boleh la ke badan terbabit untuk mengemukakan fakta sejarah tersebut dan cuba buka isu ini di mahkamah untuk kesahihannya."

Saya kata : Saya hanya penyampai. Biar mereka dengan kerja mereka dan saya harap semuanya tersirna kembali dan menjadi jernih.
------------------------------------------------

"orang2 ‘gila’ yg membunuh cina tanpa sebab itu janganlah saudara campur adukkan dengan orang2 yg benar benar pertahankan diri mereka dan saudara islam mereka.ya memang wajar datuk2 saya memberi perlindungan kepada cina2 tersebut.ini menunjukkan bahawa mereka hanya bertindak berlandaskan islam dan orang2 yg lemah dilindungi.. walau apa pun puncanya yg saudara nak pertahankan, bagi saya apabila mereka mula menyentuh orang2 islam dan membunuh mereka terutama wanita yg tak berdosa, sebagai orang islam kita wajar mempertahankan saudara2 kita…"

saya kata : Sebab tuan kata datuk2 tuan melindungi mereka maka benarlah perbuatan itu di suruh oleh agama. Yang saya tak setuju antaranya perbuatan melampau-lampau puak puak 'gila' ini. Tahniah untuk keluarga tuan,semoga Allah melindungi keluarga tuan,amin.


Mungkin ini jika dengan persetujuan tuan,saya anggap ianya komen terakhir dari saya dan tuan sendiri. Bagi saya secara peribadi,umno itu baik tapi dari segi siasah PAS lebih baik. Agama lain juga menganjurkan kebaikan tetapi ISLAM adalah agama yang terbaik di sisiNya. Terpulang untuk kita memilih. Yang penting sekali,jangan lupa seruan ALLAH yang menyeru kita mempertahankan HAQ dan membuang Bathil..

waallahu a'lam

Taasub Pada Allah
Solawat Atas Rosul

ABU ZULFIQAR AMSYARI said...

Aslkm,

Memang menarik sesi tukar-tukar fikiran antara Tuan Ihya dengan Tuan Aku313. Panjang... lenguh mata dah membaca. : )

Pada saya, ada baiknya pihak pemerintah (yang diterajui UMNO) memberikan peluang sama banyak kepada Parti Islam untuk memberikan penjelasan di media-media. TV tak ada, radio tak ada, media bertulis pun terhad..... menyebabkan kita susah hendak buat perbandingan kerana hanya hujah-hujah pemerintah saja yang memenuhi mata dan telinga kita.

Jika kita di pihak yang benar, sudah tentu kita berani. Biasanya yang sedar dirinya salah dan lemah, tidak berani berhadapan dan berusaha menutup hujah-hujah lawannya.

Jadi saranan saya yang dhaif ini, perkara penting yang mesti kita sama-sama perjuangkan terlebih dahulu ialah keadilan dalam memberi penjelasan kepada rakyat, iaitu dengan memberikan ruang bersuara yang sama banyak oleh UMNO kepada Parti Islam di media-media.

Jika benar kita pengikut dan pecinta Rasulullah dan Islam, sudah tentu kita akan bersikap adil dalam semua perkara. Sudah tentu kita akan memperjuangkan keadilan itu.

Sekadar menyampuk, maaf jika mengganggu. Teruskan diskusi tuan-tuan.

Wassalam.

Aku said...

salam,

alhamdulillah dan terima kasih kepada saudara ihya kerana sudi meluangkan masa untuk berbincang dengan saya.

jika itu yg saudara kehendakkan, jadi sampai disini kita berhenti dan saya doakan semoga saudara dan keluarga sentiasa hidup di bawah rahmat Allah serta berkat Rasulullah dan ahlulbait baginda ameen.

terima kasih sekali lagi buat saudara,kerana membenarkan perbincangan ini berjalan dengan lancar dan kita tidak mengikut emosi serta pamerkan kata2 kesat dalam mengeluarkan jawapan . Allah ya7fa'9ak inshallah ameen ya rab..


sekian,

salam 3alaikom wr wb

Aku said...

wa 3alaikom alsalam,

pertama sekali saya ucapkan terima kasih kepada saudara abu zulfiqar kerana sudi berziarah ke teratak buruk saya ini.semoga saudara sentiasa di rahmati ALlah ..=)

Inshallah kini semakin harap kita dapat melihat kerajaan semakin terbuka dan memberi peluang kepada pihak pembangkan memberi hujah mereka di blog2, station tv swasta seperti awani, dan juga debat debat yg dianjurkan di dalam tv ..

jika kita lihat dari aspek benar atau salah, kekadangkan saudara , di iran sendiri blog2 telah di block oleh kerajaan iran bagi penulis blog yg pro amerika dan mereka ini suka memburukkan-burukkan kerajaan mereka. adakah ini bermakna iran cuba menyekat kebenaran mengenai kerajaan mereka yg kononnya di gembar gemburkan oleh orang tertentu bahawa pemerintahana ulama iran sebenarnya kejam dan bersifat diktator?

apa yg penting jika kebebasan bersuara dibiarkan tanpa sebarang sekatan yg munasabah, percayalah kebebasan ini akan digunakan tanpa sempadan hingga akan menimbulkan kekacaun kepada negara malah 'suara' yg menghina agama islam juga akan turut di anggap perkara biasa kerana ia adalah termasuk di dalam ' kebebasan bersuara'

Inshallah semoga malaysia akan di pelihara ALlah dan tegakkan kebenaran dengan penuh hikmah serta tidak mengkucar kacirkan kesatuan ummah.