Memerhati,mempelajari dan menghayati...

PERINGATAN BUAT SEMUA

MAAF JIKA SESIAPA YANG MENDAPATI ADA KOMEN MENGGUNAKAN BLOG SAYA DAN BERUNSURKAN FITNAH SERTA ADU DOMBA ATAU CARUTAN DENGAN BERTUJUAN UNTUK MELAGA-LAGAKAN SAYA DENGAN BLOGGER LAIN.DEMI ALLAH DAN RASUL TERCINTA MEREKA ITU IALAH API FITNAH YANG SENGAJA MAHU MENCEMARKAN NAMA ORANG LAIN.

Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhannya. (Surah al-Baqarah, ayat 191)


Sabda Rasulullah SAW bermaksud: Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Firman Allah bermaksud: Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan. (Surah al-Hujurat, ayat 6)


Wednesday, February 11, 2009

Bahasa Ilmu

Bismillah

assalamualaikum

Maka terjadilah demosntrasi untuk membela Bahasa Melayu. Si dia itu pun iaitu ANWAR, melalak bahwa jangan korbankan bahasa ibunda.

Aku katakan,, si penipu hantar anaknya keluar negara dan mengorbankan bahasa Ibunda anaknya kerana orang di luar tidak menggunakan bahasa Melayu dalam pembelajaran atau komunikasi.

Bahasa Inggeris menjadi bahasa Ilmu. Dalam mengisi ilmu yang lebih padat untuk pembelajaran dan pemahaman sains dan matematik, anak2 melayu perlu mempelajarinya melalui Bahasa Inggeris.

Sebagaia contoh, para2 Ulama menganjurkan kita mempelajari bahasa Arab untuk memperkasakan imaan kerana Al-quran datang melalui bahasa Arab.

Sesuatu bangsa yang menguasai Ilmu akan di angkat martabatnya secara tidak lansung. Bukan aku memuji bangsa barat tetapi itu hakikatnya apabila apa sahaja yang di buat barat menjadi ikutan kita di timur. Pada masa dahulu, Islam berada di kemuncak dan ummat islam di angkat pada taraf yang tertinggi kerana mereka menguasai ilmu. Bahasa Arab menjadi bahasa utama sehingga orang2 bukan arab telah di "jadikan" arab kerana apa yang telah mereka pelajari Sebagai contoh, egyptian,assyirian dan lain2 lagi. Namun, dalam pada masa yang sama, mereka tidak melupakan siapa diri mereka dan budaya mereka terus berjalan hingga ke hari ini.

Jadi, dalam menjadikan Bahasa Inggeris sebagai bahasa penyampai ilmu kepada anak2 kita tidak menjadi kesalahan bahkan menjadikan mereka orang yang cerdik pandai.

Namun kerajaan mesti berhati-hati dalam memperkasakan ilmu dalam bidang sains dan matematik melalui bahasa inggeris kerana takut2 lenturan buluh menghala ke arah yang salah dan anak2 akan mencintai barat lebih dari timur.

Dalam memperkasakan ilmu dunia, kerajaan juga haruslah memperkasakan Ilmu akhirat iaitu ilmu iman kepada anak2 Malaysia. Sejarah menunjukkan ulama2 Yemen telah membuat revolusi Islam di rantau Melayu. Revolusi iman menjadi kukuh di rantau Melayu sehingga mereka menjadi antara yang terhebat dalam sejarah perdagangan.
Tidak menjadi kesalahan kalau kita dapat melakukan revolusi itu kembali dengan menjemput dan merapatkan ummat di Malaysia dengan ulama2 Yemen yang sedang harum nama mereka seperti habib Omar al-hafiz dan habib Ali al-jufry bagi menjana iman ummat di Malaysia.

Kerajaan mestilah juga memperkasakan bahasa Ibunda dengan meletakkah kemestian bagi setiap warganegara supaya mereka fasih berbahasa Malaysia. Semarakkan cinta bahasa ibunda di mana2 sahaja.Seperti yang di lakukan kerajaan sekarang adalah terbaik apabila kerajaan meletakkan pelajaran sastera atau komsas bagi anak2 di sekolah.

Akhir sekali, ada yang menentang Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar ilmu sains dan matematik tetapi dengan pemakain dan adab sopan mereka lansung tidak menunjukkan mereka itu melayu-muslim atau melayu-muslimah. Rambut di warnakan "blonde" dan budaya2 meresapi jiwa mereka tanpa perlu mereka di ajar Bahasa Inggeris melalu sains dan matematik.

Dan kepada ANWAR. Sudah-sudah lah propaganda kau yang hina tu. Hentikanlah pembohongan. Kau diragui tanpa sumpah mubahalah seperti Saiful. kau pembelit dan kejam kerana pentingkan diri, ramai yang terkorban iman dan taqwa dek kerana fitnah2 kau.

wa Allahu a3lam.

0 comments: