Memerhati,mempelajari dan menghayati...

PERINGATAN BUAT SEMUA

MAAF JIKA SESIAPA YANG MENDAPATI ADA KOMEN MENGGUNAKAN BLOG SAYA DAN BERUNSURKAN FITNAH SERTA ADU DOMBA ATAU CARUTAN DENGAN BERTUJUAN UNTUK MELAGA-LAGAKAN SAYA DENGAN BLOGGER LAIN.DEMI ALLAH DAN RASUL TERCINTA MEREKA ITU IALAH API FITNAH YANG SENGAJA MAHU MENCEMARKAN NAMA ORANG LAIN.

Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhannya. (Surah al-Baqarah, ayat 191)


Sabda Rasulullah SAW bermaksud: Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Firman Allah bermaksud: Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan. (Surah al-Hujurat, ayat 6)


Thursday, February 26, 2009

Antara TindakBalas daripada Penyokong dan Anti PPSMI(Part II)

bismillah

Assalamualaikum,


ANTI PPSMI

.... Pasaran kerja domestic memerlukan bahasa dagang iaitu cina.
Kenapa tak ajar dlm bahasa cina. Kalau dah cerdik dan habis semua buku2 dlm bahasa melayu telah ditelaah, rasanya manusia itu sudah cukup hebat dan manusia jenis ini tidak memerlukan pengajian tertentu untuk kemahiran bahasa. Memang kalau sebulan sekali masuk kelas inggeris pun dah pandai, sebab dia rajin membaca. Sifat rajin membaca ini akan melicinkan pergerakan otak dan akan cepat pandai. Tapi bukan kerana baca semua buku bahasa melayu yg ada dlm simpanan negara.

Boleh tanya sikit. Dah berapa ratus buah buku bahasa melayu dan habis anda telaah andainya bimbang tidak cukup maklumat atau ilmu sehingga mencari sumber luar.


PENYOKONG PPSMI


fikir wrote:

1. sila baca balik tulisan anda yg ditandakan merah diatas. sekiranya anda faham mengenai objektif PPSMI, ayat yg bertanda merah tidak akan dikeluarkan. Sila fahamkan dahulu objektif PPSMI.... (rujuk mukasurat awal).


6. saya pernah berdebat dgn salah seorang Prof. yg menentand dasar ini di blog beliau... setelah panjang berdebat..beliau mula mengaitkan hujahnya dgn Tun Dr. Tun Dr. Mahathir. Ini membuatkan saya berfikir bahawa penentangan ini adalah sebenarnya kerana dasar ini dibawa oleh Tun Dr. Tun Dr. Mahathir yg mewakili UMNO dan BN.

7. Apabila saya bertanya mengenainya... beliau gagal menafikannya sebaliknya hanya berkata... faktor politik adalah faktor sampingan.

8. Selepas itu, ianya jelas bahawa majoriti mereka yang menentang dasar ini adalah kerana mereka melihat dasar ini melalui kacamata politik. Apabila kacamata politik digunakan utk melihat, maka mereka gagal berfikir secara rasional...dan fikiran mereka juga akan tertutup....

9. Akhirnya saya beritahu kpd Prof. tersebut.... sekiranya beliau gagal membuang kacamata politik dalam menilai sesuatu tindakan dan dasar, sampai bila-bila beliau tidak mampu berfikir secara rasional.... dan saya katakan bahawa...penjelasan dan penerangan tidak akan membantu kerana fikiran dan pandangan beliau sebenarnya sudah buta dgn kacamata politik yg dipakai.

10. Kacamata politik lah yang membuatkan mereka yg menentang dasar ini buta mata dan fikiran dalam menilai sesuatu yang baik.


ANTI PPSMI

cermin wrote:

Rujuk betul-betul dulu, kementerian kata PPSMI salah satu objektif utamanya ialah untuk mengusai BI, Beberapa kali nak ulang da. baru-baru ini YB Bung MOkhtar mendakwa PPSMI membantu penduduk kawasannya menguasai BI sebab tusyenBI ditempatnya sukar diperolehi.
Dan ingat sejarah. ini pun dah saya ulah beberapa kali, tak percaya siasat sendiri. thn 2003 Tun laksanakan PPSMI adalah akibat rungutan sesetengah pihak mendakwa mahasiswa sukar mendpt pekerjaan dlm sektor swasta kerana sukar berkomunikasi dlm BI. BUkan rungutan kurangnya pelajar yg mengambil kos bidang kejurutera atau sains. Orang ISlam boleh maju kalau kuasai pelbagai bahasa, tingkatkan sektor penyelidikan, ekonomi dan perbaiki kemudahan di sekolah dgn sebaiknya dan sebagainya.



PENYOKONG PPSMI


fikir wrote:

1. laa ... tak faham-faham lagi. tujuan PPSMI adalah utk menguasai sains dan matematik..

2. siapa yg cadang PPSMI ? pergi tanya beliau ? ...atau dgn cara mudah... pergi baca Blog Chedet. Baca betul-betul dan fahamkan... apakah objektif PPSMI.

3. Spt yg aku tulis sebelum ini... kalau ianya dapat mengusai BI...ianaya menjadi kesan sampingan yang positif... dan boleh menjadai SEBAHAGIAN dari objektifnya.

4. Mengajar sains dan math dalam BI... TIDAK akan memahirkan BI.... tak boleh membuatkan kita pandai BI.

5. PPSMI adalah Untuk menguasai math dan sains. Sila faham kan betul-betul.




ANTI PPSMI

cermin wrote:

Para pemimpin kita berkata "bahasa jiwa bangsa" dgn meletakan martabat Bahasa Rasmi (BM) pada tempat yg tinggi (sebagai bahasa ilmu) dengan mudah bahasa menyerap dlm jiwa untuk memudahkan sesuatu bangsa menguasai ilmu dgn bahasa rasminya. Dan ingatan para pemimpin bahawa kita mesti maju dgn acuan kita sendiri, maknanya maju berlandaskan nilai ketimuran dan dgn keupayaan bahassa rasmi kita sendiri.

PENYOKONG PPSMI

fikir wrote:


1. macam mana nak menguasi teknologi dgn bahasa melayu kalau bahasa teknologi tersebut adalah dalam bahasa inggeris ?

2. jgn hanya ber retorik... tapi berpijak lah dibumi yg nyata.

3. Sheikh muzaffar bukanlah pencipta teknologi... beliau hanya pengguna. Kita hendak menghasilkan pencipta teknologi dan bukannya pengguna teknologi.

4. kita hendak supaya... kapal angkasa yg akan digunakan pada masa akan datang adalah ciptaan bangsa kita (sbg contoh). kapal angkasa berteknologi model yg mana manualnya ditulis dalam bahasa melayu... apabila bangsa asing ingin menggunakan kapal tersebut... mereka perlu faham bahasa melayu... .. sekadar analogi.



ANTI PPSMI

cermin wrote:

Memang itu pun matlamat kita, saya setuju sangat, kita harus mencipta, jadi [color=red[tingkatkan penguasaan BI[/color], disamping kekalkan BM sebagai bahasa pengantar kepada sains dan math. Nah bila SPM MAth 1. math tambahan 1, fizik 2, kimia 1, biologi 1 dan BI 1... keputusan mcm ini menjadikan pelajar mampu mengusai ilmu dlm BI di peringkat antara bangsa dan melebarkan pula ilmu itu di negaranya sendiri dlm BM dan tidak ketinggalan juga dlm BI. Ini nak PPSMI mcm nak 100% saintis mengusai BI. mana boleh!!!! Mcm tak logik .Nanti yang hebat dlm sains dan math tapi lemah dlm BI akan terbantut keupayaan sains dan mathnya.

PENYOKONG PPSMI

fikir wrote:

1. Ya Allah... masih salah faham lagi... kita bukan nak menguasai BI. itu tanggungjawab utama subjek BI.

2. kita nak kuasai sains dan math. belajat sains dan math dalam BI tak sama dengan belajar BI.

3. Bahasa Inggeris dalam teknologi tak sama dengan bahasa inggeris pertuturan biasa.

4. Kita bukan nak gred A1... atau pangkat satu. Kita nak menguasai sains dan matematik...mengausai teknologi. tolong ubah paradigma daripada untuk mendapat A kepada untuk menguasai ilmu.

5. fahamkan dulu konsep mudah ini. kita mahu kuasai sain dan math yg mana bahasa teknologinya adalah dalam bahasa inggeris. supaya kita boleh menjadi pencipta.


4 comments:

Anonymous said...

Meh saya tanya sikit,
macamana nak kuasai konsep sains kalau peringkat asas pun dah lemah?Bila asas sains dan lemah macamana nak cipta teknologi

Tidak ada negara yg maju sebab guna BI kecuali US dan USA yg memang bahasa ibunda diorang inggeris.Mereka maju sebab diorang faham apa yang diajar,bukannya macam awak yang dok menghafal istilah inggeris saja.Bila mereka dah faham sains,barulah diorang dapat cipta teknologi.

Logik matematik mana awak ambik untuk mengatakan Jepun dan Jerman boleh guna bahasa sendiri sebab mereka maju.Logik yang betul ialah sebab mereka faham sainslah,mereka dpt cipta teknologi,dan akhirnya maju.

Maaf,saya tahu anda lemah sains dan matematik.Dan saya cukup benci bila ada golongan pro ppsmi yg selalu berhujah bahawa "3+1=31" padahal yg anti ppsmi tahu bahawa "3+1=4".

Saya adalah golongan anti ppsmi dan berjaya menjadi pakar sains walaupun belajar dlm aliran melayu dulu,malah graduate dari negara Jerman.Orang bijak sains mcm saya melihat hujah penyokong PPSMI sebagai 3+1=31 padahal saya tahu 3+1=4.Faham maksud saya?

Cara terbaik belajar sains adalah dgn memahami,memerhati,berfikir,bukannya dok hafal istilah semata-mata!

Aku said...

salam 3alaikom anon,

takkanlah kerana saudara pakar sains, saudara mewakili semua pakar sains dalam malaysia ni kan? tak cukup dengan itu saudara menakburkan diri saudara dengan statement merendahkan orang lain kononnya lemah ains dan matematik. riya dan takbur itu amalan syahitan. riya juga merupakan syirik kecil.lebih baik kita sedaya upaya mengelak ucapan2 yg boleh menimbulkan perbuatan riya sama ada dari zahiriyah atau lahiriyya ye? inshallah..

berkenaan ppsmi, pasti saudaratahu in seconds teknologi berkembang.. ada masa ke penterjemah nak terjemah semua benda tu?

sedangkan baru ni, saya nak kena buat assigment berkenaan dunia dinosaour dalam bahasa melayu.. punya lah payah nak cari info penuh dalam melayu..yg berlambak dalam english..especially maklumat terkini berkenaan perkembangan baru pasal dunia dinosaur yg ditemui..lagi la tak ada bahasa melayunya.

macam nilah ye..sila ke blog ini dan debat dengan saudara chewal pasal ppsmi ni. dia pun golongan ahli sains cam awak jugak.. dan liat jugak survey yg dibuatnya berhubungan dengan ppsmi okay>

selamat malam=)

http://chewal.blogspot.com/search?updated-max=2009-03-10T08%3A39%3A00-07%3A00&max-results=10


http://chewal.blogspot.com/2009/03/keputusan-survey-terhadap-ppsmi.html


http://chewal.blogspot.com/2009/03/ppsmi-lagi.html

Aku said...

http://chewal.blogspot.com/2009/03/ppsmi-faq-frequently-asked-question.html

http://airilsametok.blogspot.com/2009/02/jangan-jadikan-jerman-alasan-untuk.html

Aku said...

http://tunfaisal.blogspot.com/