Memerhati,mempelajari dan menghayati...

PERINGATAN BUAT SEMUA

MAAF JIKA SESIAPA YANG MENDAPATI ADA KOMEN MENGGUNAKAN BLOG SAYA DAN BERUNSURKAN FITNAH SERTA ADU DOMBA ATAU CARUTAN DENGAN BERTUJUAN UNTUK MELAGA-LAGAKAN SAYA DENGAN BLOGGER LAIN.DEMI ALLAH DAN RASUL TERCINTA MEREKA ITU IALAH API FITNAH YANG SENGAJA MAHU MENCEMARKAN NAMA ORANG LAIN.

Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhannya. (Surah al-Baqarah, ayat 191)


Sabda Rasulullah SAW bermaksud: Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Firman Allah bermaksud: Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan. (Surah al-Hujurat, ayat 6)


Thursday, February 26, 2009

Antara TindakBalas daripada Penyokong dan Anti PPSMI(Part 1)

bismillah

Assalamualaikum,

Saya telah buat beberapa pemerhatian mengenai hujah hujah yang selalu dikeluarkan bagi pihak anti PPSMI dan Penyokong PPSMI.Berikut ialah antara hujah hujah mereka yang diambil dari forum MYKMU;

ANTI PPSMI

pe_mantau wrote:

Apa nak buat, negara ini bekas jajahan Inggeris. Jadi macam-macam alasan lah dikeluarkan untuk menghijaukan bahasa inggeris sebagai bahasa sains dan matemetik.

Bagi negara Maghribi yang merupakan bekas jajahan Perancis, Bahasa Perancis merupakan bahasa teras dan ia menjadi matapelajaran wajib di universiti.

Orang Perancis pun tak tahu sepatah haram bahasa inggeris tetapi "Revolusi Perusahaan" tercetus di Perancis, bukan di England. Perancis juga sebuah negara maju dan antara negara yang jadi pengeluar kapal terbang yang besar-besar, juga jet-jet pejuang. Perancis juga pencipta concorde dan juga kapal selam altantuya. Ia juga sebuah kuasa nuclear. Tidak pula kerajaan Perancis melaksanakan PPSMI.

Begitu juga Russia, tidak ada pun PPSMI disana tetapi masih mampu menghantar Sheikh Muzafar meninggalkan dunia. Russia juga menjadi bangsa pencipta tanpa PPSMI. Tanpa PPSMI Russia boleh mencipta MIGN, boleh cipta Sukhoi serta bom nuclear.

Di Jepun pun tak ada PPSMI tetapi boleh menguasai ekonomi dunia. Dan sekarang China tanpa PPSMI lebih terkehadapan daripada Malaysia.

Korea Selatan juga tanpa PPSMI boleh menguasai industri perkapalan dunia.

German juga tidak ambik pusing dengan PPSMI tetapi mereka unggul dalam dunia otomotif.

Kenapa ribut sangat dengan PPSMI

PENYOKONG PPSMI

fikir wrote:

1. saya sememangnya menunggu point-point diatas. Ini adalah kerana kata-kata diatas adalah hujah yang biasa akan diberikan oleh mereka yg menentang dasar ini.

2. sebelum saudara memberi contoh negara diatas.... saya sarankan agar saudara pergi ke negara-negara tersebut... dan lihat kpd sumber rujukan yang digunakan. Bahasa apakah yang digunakan ?

3. kesemua negara-negara tersebut telah membuat penterjemahan buku-buku ke bahasa mereka beratus-ratus tahun dahulu.

4.Orang-org Jepun, sebelum perang dunia pertama lagi, telah mempelajari ilmu sains dan teknologi dari bangsa barat...dan mereka sejak sebelum pernag dunia pertama lagi telah menghasilkan dan menterjemahkan bahan rujukan ke bahasa mereka.

5. Negara-negara spt german, perancis...telah mempunyai asas teknologi beratus-ratus tahun dahulu malah sebelum zaman revolusi teknologi lagi...dan mereka membuat penulisan, buku log, dalam bahasa mereka. sbb itu mereka tidak memerlukan bahasa inggeris...kerana merekalah yg mempeloporinya.

6. Berbanding dgn Malaysia, yg baru meneroka alam sains dan teknologi dalam tempoh 25 tahun ini (thanks to Tun Dr. Tun Dr. Tun Dr. Mahathir). Pada masa kini, perkembangan teknologi berlaku dgn begitu pesat, pantas dan berlaku setiap SAAT ! kebanyakan teknologi juga telah established.

7. oleh kerana perkembangan teknologi yg begitu pesat dan pantas setiap saat ini...ianya menjadikan kerja-kerja penterjemahan sukar dan hampir mustahil. Sekiranya ingin dilakukan juga, kita akan sentiasa berada dibelakang...kerana apabila sedang kita membuat penterjemahan...bangsa asing telah pun meneroka bidang yang baru.

8. Kalau tak faham...saya sertakan dengan contoh ...

teknologi transistor (MOSFET atau BJT)... telah bermula lama dahulu seawal selepas perang dunia 1. semasa bell labs menghasilkan transistor, beberapa engineer dan ahli fizik di Jepun (founder kpd Sony) juga telah mengkaji beberapa material utk transistor. Semasa patent di buat oleh Bell Labs, engineer di Sony membeli teknologi transistor tersebut... memahamkannya dan menggabungkannya dgn pengetahun mereka berkenaan dgn material yg mereka gunakan.

Dimanakah Malaysia ketika itu ? Malaysia belum pun wujud..... apatah lagi engineer dari Malaysia.

Kini teknologi silicon utk transistor telah pun sampai ke takat akhir dimana saiznya telahpun hampir mencapai saiz atom....dan para penyelidik berusaha mencari alternatif baru.

utk memahami mosfet transistor atau transistor jenis lain, asas fizik device tersebut perlu difahami.

katakanlah, kerana kita hendak menggunakan BM, maka kita buat penterjemahan terhadap asas fizik utk transistor ini yg begitu complex. Semasa kita membuat proses penterjemahan utk asas penting ini, para penyelidik bangsa lain ... telah pun menghasilkan teori-teori transistor tanpa menggunakan silicon. Mereka telah pun menghasilkan teori transistor berasaskan RNA, DNA, CNT (carbon nano tube) dan pelbagai material yang lain.

Dimanakah kita ? kita masih lagi dalam proses penterjemahan asas fizik utk silicon based transistor (yg mana tak mula pun lagi)... proses penterjemahan itu pula perlu melibatkan penggunaan istilah-istilah baru yang belum diwujudkan lagi dalam BM.

kalau teori asas fizik utk silicon based transistor pun tak dapat kita kuasai dgn sebenar... bagaimana boleh kita menghasilkan teori-teori baru ?

maka apa yg akan berlaku adalah... bangsa lain yg akan menghasilkan tekonologi, teori, fundamentals.... maka bangsa melayu, umat islam akan kekal sebagai bangsa pengguna. Maka selama-lamanyalah kita akan tunduk kpd org-org barat...dan mrk akan pandang rendah kpd keupayaan umat islam.

9. Oleh itu, contoh negara-negara spt jepun, german dsbnya tidak boleh digunakan.



ANTI PPSMI

cermin wrote:


dan satu perkara penting yg dilupa, mereka adalah bangsa yang sangat rajin, kuat melakukan penyelidikan dan disiplin yg tinggi. Cuba banding dgn sikap bangsa kita, Berbuih-buih menteri kempen rajin membaca, mcm tu juga, Berbuih-buih jgn rempit, rempit juga, Pusat hiburan dan aktiviti hiburan tumbuh mcm cendawan, ada yg kecil ada yg mega, kedai buku berbatu-batu jarak antaranya. Sebab itu saya kata kita kurang maju lebih bayk kaitannya dgn masalah sikap. Belajar pula sekadar nak lulus utk dpt ijazah shj dan mcm lagila, Tun pun pernah mengeluh dgn sikap bangsanya yg dianggapnya sebagai 'perjuangan yg belum selesai"

PENYOKONG PPSMI

fikir wrote:

1. Faktor-faktor utk menjadi bangsa pencipta ada banyak. tetapi semuanya perlu diambil kira... dan sebarang usaha ke arah mencapainya perlu disokong tanpa bersikap prejudis.

2. PPSMI adalah salah satu usaha kearahnya. selain daripada itu... perubahan sikap pelajar, guru, perubahan paradigma dari belajar semata-mata utk dapat gred A kpd belajar utk kuasai ilmu, perubahan syllabus pengajaran, perubahan teknik pengajaran dan sekolah, menghasilkan pelbagai prasarana, infrastruktur dan dana utk peningkata sains dan teknologi... semuanya adalah penting dan perlu digembleng bersama.

1 comments:

Anonymous said...

Anda salah.Salah satu puncanya adalah belajar guna bahasa ibunda.100% negara maju tak guna PPSMI.Singapura pula bukan maju kerana menjadi penciptaan sains.Ia hanya disebabkan terdapat banyak syarikat dari negara maju yg tidak menggunakan PPSMI bertapak di situ.

0% dari negara yang menggunakan PPSMI menjadi maju.Brunei maju disebabkan sumber semulajadi,bukannya disebabkan ciptaan sains.