Memerhati,mempelajari dan menghayati...

PERINGATAN BUAT SEMUA

MAAF JIKA SESIAPA YANG MENDAPATI ADA KOMEN MENGGUNAKAN BLOG SAYA DAN BERUNSURKAN FITNAH SERTA ADU DOMBA ATAU CARUTAN DENGAN BERTUJUAN UNTUK MELAGA-LAGAKAN SAYA DENGAN BLOGGER LAIN.DEMI ALLAH DAN RASUL TERCINTA MEREKA ITU IALAH API FITNAH YANG SENGAJA MAHU MENCEMARKAN NAMA ORANG LAIN.

Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhannya. (Surah al-Baqarah, ayat 191)


Sabda Rasulullah SAW bermaksud: Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Firman Allah bermaksud: Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan. (Surah al-Hujurat, ayat 6)


Monday, February 23, 2009

PPSMI LAGI

Bismillah

Assalamualaikum

Kalaulah Bahasa Inggerisnya ditukar ke bahasa arab, apa pulak semua nak cakap?

Nama saja orang islam, tapi baca quran tak faham apa apa. Di dalam solat pun tak tahu apa yang dibacanya. Kenapa benda ni tak diberi penekanan juga? sepatutnya sebagai orang islam, apa yang dikatakan di dalam solat harus difahami dan dimengertikan demi memperkasakan Iman kerana apabila kita memahami makna solat di dalam sanubari kita maka kita akan tunduk dan patuh pada kebaikkan.

apabila ditanya ,

a: 'are you a muslim?

b: yes i am a muslim

a: do you understand quranic language?

d: no i dont understand"

kalaulah tiba-tiba Sains dan Matematik hendak di ajar dalam bahasa buku yang ditulis oleh ibn sina dan alrazi, adakah kita akan kata, "tentang bahasa arab sebab ia akan mencabar kedudukan bahasa melayu?"

Sedangkan Bahasa Melayu yang digunakan sekarang ini adalah hasil pencantuman banyak bahasa termasuk persia, arab, india , portugal, inggeris etc.

Huruf huruf jawi pun bukan melayu punya.
Arab yang punya.

Sanskrit? itu dicedok dari Kitab Hindu. Bumi, Syurga itu semua bahasa Hindu.

Jadi di mana keaslian bahasa melayu itu sendiri?


Bahasa melayu bukan kukuh kerana keasliannya tetapi kerana keistimewaannya yang datang dari hasil pencantuman pelbagai bahasa. Itulah bahasa melayu bahasa yang membuktikan ayat Allah;

"Wahai manusia sesungguhnya kami jadikan kamu lelaki dan perempuan dan kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak supaya kamu kenal-mengenal.""

Bagi saya, tak ada masalah dengan Ppsmi. Yang perlu ditekankan ialah kemantapan bahasa Melayu yang di ajar di sekolah dan di penekanan oleh dewan bahasa dan pustaka sendiri terhadap masyarakat.
Jadikan aliran sastera melayu pelajaran wajib di sekolah. Adakan program program khusus dan wajib memantapkan sistem bahasa melayu di kalangan anak-anak Malaysia di sekolah mahupun peringkat menara gading dan ianya harus menjadi kemestian kepada setiap individu di Malaysia tak kira Melayu, Cina atau India mesti fasih di dalam bahasa Melayu contohnya sebagai syarat-syarat mendapatkan pekerjaan.

Di Iran sendiri walaupun pemimpinnya tidak mahu langsung bercakap bahasa Inggeris tetapi pihak kerajaan mereka kini telah menyedari kepentingan Bahasa Inggeris diperingkat global yang dewasakini memaksa individu dari pelbagai negara untuk berkomunikasi dan bertukar pandangan demi kepentingan dan kemajuan masing-masing. Mereka mula membuka kelas kelas Bahasa Inggeris untuk rakyat termasuk pelajar-pelajar agama mereka di Qom juga sudah mula mempelajari Bahasa Inggeris. Tapi pada masa yang sama mereka terus mengukuhkan bahasa Parsi dengan cara mereka tersendiri.

Sumber untuk umat melayu dalam bidang sains dan teknologi masih jauh berbanding sumber yang sudah ada pada Umat jepun atau Parsi sejak dahulu lagi. Disebabkan itu kita harus menghampiri Bahasa Inggeris untuk mencapai ilmu-ilmu tersebut yang kini luas di pelopori bangsa yang menggunakan Bahasa Inggeris.

Jangan kita berlaku sombong pada yang tempat yang tidak sesuai. Sebelum ini, tanpa menggunakan Bahasa Inggeris di dalam Matematik dan Sains pun masih ramai individu-individu di Malaysia yang bukan berbangsa Melayu tidak fasih dalam berbahasa Melayu atau tidak tahu menahu lansung akan bahasa Melayu malah mereka lebih suka pada bahasa Inggeris. Di mana penekanan BahasaMelayu pada bangsa Malaysia sendiri sebelum ini?

Jika di katakan UMNO sahaja yang tidak memperdulikan Bahasa Melayu, bagaimana pula ramai umat melayu yang tidak pandai berbahasa Inggeris berbanding orang2 cina dan india? Permainan apakah yang sedang kita hadapi?

Isu ini amat berguna kepada Mat Jenin perdana menteri(anvar) untuk memperkuda rakyat2 yang tidak tahu menahu tentang betapa program ini dapat membuka minda rakyat tentang penipuan orang-orang yang suka mengambil kesempatan di atas sindrom "lack of awareness" yang di hadapi umat islam dan umat melayu khususnya bahawa ada sekam di dalam api yang sedang memusnahkan kedudukan bangsa Melayu.

Ilmu meninggikan darjat manusia. Di dalam konteks Ilmu tidak ada sempadan. Iman yang memainkan peranaan dalam mengekalkan identiti sesuatu bangsa apabila bangsa itu bersyukur menjadi diri mereka sendiri.Tagih ilmu walau di mana ia berada kerana ilmu agama,bangsa dan negara menjadi mulia

0 comments: